۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين

     

خطبه اول_ کسی که تقوا محر عملیات و رفتارش نیست، آزاد است در کارش، هر صدایی را بشنود، هر غذایی را بخورد و هر کلامی را بگوید، در هرجا قدم بگذارد، مراقبت ندارد، تقوا محور عملیات و رفتار او در زندگی نیست، این انسان اولیاء شیطان است؛ زمانی مسئله وسوسه، تلقین باطل و آؤایشگری گناه در برابر بینش دل است که این کار را شیطان با همه انجام می دهد، از وسوسه شیطان می شود نجات پیدا کرد، اما از استیلای شیطان راه نجات وجود ندارد و زمان و موقعیت استیلای شیطان زمانی است که حق و باطل با هم ممزوج می شود.

به گزارش Alamolhoda.com، آیت الله علم الهدی ظهر امروز در خطبه اول نماز جمعه این هفته، 23 آذرماه در حرم امام رضا (علیه السلام)، با بیان این که کلام ما در خطبه اول در موضوع شیطان شناسی از نهج البلاغه در تکمیل بحث شیطان شناسی از قرآن کریم بود، اظهار کرد: در مقام تفسیر فقرات مقدسه نهج البلاغه در موضوع شیطان شناسی، بخشی از عبارات و کلمات مولا را مورد بحث قرار می دهیم که این مطالب در تفسیر آیات قرآن در موضوع شیطان شناسی بحث نشده است.


ایشان ادامه داد: یکی از موضوعات شیطان شناسی از نهج البلاغه، موقعیت و عامل استیلای شیطان و تسلط شیطان بر دوستان و پیروان او هست؛ امیرالمؤمنین در خطبه 50 نهج البلاغه می فرمایند «إِنَّمَا بَدْءُ وُقُوعِ الْفِتَنِ أَهْوَاءٌ تُتَّبَعُ وَ أَحْکَامٌ تُبْتَدَعُ، یُخَالَفُ فِیهَا کِتَابُ اللَّهِ وَ یَتَوَلَّى عَلَیْهَا رِجَالٌ رِجَالًا عَلَى غَیْرِ دِینِ اللَّهِ. فَلَوْ أَنَّ الْبَاطِلَ خَلَصَ مِنْ مِزَاجِ الْحَقِّ لَمْ یَخْفَ عَلَى الْمُرْتَادِینَ، وَ لَوْ أَنَّ الْحَقَّ خَلَصَ مِنْ لَبْسِ الْبَاطِلِ انْقَطَعَتْ عَنْهُ أَلْسُنُ الْمُعَانِدِینَ، وَ لَکِنْ یُؤْخَذُ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ وَ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ فَیُمْزَجَانِ، فَهُنَالِکَ یَسْتَوْلِی الشَّیْطَانُ عَلَى أَوْلِیَائِهِ وَ یَنْجُو الَّذِینَ سَبَقَتْ لَهُمْ مِنَ اللَّهِ الْحُسْنى».


وی گفت: مولا (علیه السلام) در این فراز از خطبه که در مقام شناخت ریشه ها و عوامل اصلی فتنه ها در جامعه هست، تبیین می کنند نقطه استیلا و سلطه شیطان بر اولیائش را
این مسئله غیر از رابطه شیطان و برقراری شیطان و برقراری رابطه شیطان با همه افراد است، شیطان به سراغ همه می آید، چه دوستان و پیروانش و چه دوستان حتی به سراغ اولیاء خدا هم می رود؛ آن طوری که در تفسیر آیات قرآن عرض کردیم اما مسئله سلطه غیر از رفتن به سراغ و ارتباط برقرار کردن است.


نماینده ولی فقیه در استان تاکید کرد: درنده وقتی بر شکار خودش استیلا پیدا می کند، درست وقتی است که این شکار، چه شکار ضعیف مثل یک آهو و یا مثل گاو کوهی، شکاری قوی باشد، وقتی در چنگال درندده قرار می گیرد، هرچه زورش زیاد باشد، لحظه ای که درنده بر شکار مسلط می شود و به جایی می رسد که نیش های تیز درنده در گلوگاه شکار فرو می رود که ابتدا نفسش را قطع کند، شکار دست و پا می زند خودش را نحات دهد و امکان نجات برای او فراهم نیست، لحظه شکار انسان به دست شیطان است


امام جمعه مشهد مقدس افزود: انسان دست و پا می زند خودش را نجات دهد اما شیطان کاملأ مسلط بر او هست و انسان را نابود می کند، چطور می شود انسان از این دام رها شود؟ مولا این را در این خطبه بیان می کنند. مولا مردم را به دو دسته تقسیم می کنند، یک دسته پیروان شیطان و دوستان شیطان هستند، یک دسته نیز مردم مقابل شیطان که از قبل تحت عنایت، توجه و احسان ذات مقدس حق قرار گرفتند و شیطان نمی تواند بر آنان مسلط شود؛ در سوره لیل خداوند این دسته را معرفی می کند « والیسرا»، کسانی که احسان حق شامل آنان شده و آن رابطه حسنه ای که با خدا دارد و رابطه متقابل حسنه ای که ذات مقدس پروردگار با این بنده دارد، نمی گذارد شیطان مسلط بر این بنده شود، فقط او نجات پیدا می کند.


آیت الله علم الهدی تصریح کرد: این افراد، آدم هایی هستند که در محور عملیاتی و رفتاری زندگی شان، یک محور دارند و آن تقوا است، کسانی که محور حرکتی شان تقواست، آنان که محور عملشان گرداگرد تقوا می گردد . کسانی که خداباورند، خدا را تصدیق کردند و معاد را، کسانی که این دو خاصیت را دارند یعنی در حوزه اندیشه و فکر، خداباور و معاد باورند و در حوزه رفتار و عمل، تقوا پیشه کردند، کسانی هستند که هر شرایطی در زندگی آنان پیش بیاید، شیطان قدرت استیلا و سلطه بر آنان ندارد.
نقطه کقابل این ها، اولیا و پیروان شیطان هستند، کسانی هستند که خداناباور و معادناباور هستند، زمانی آقایی می گوید خدا هست، معاد و قیامت هم هست اما باور ندارد، خیال کرده خدا هست؛ بسیاری از ما که ادعای دیانت می کنیم، باور نکردیم شب اول قبل و صحرای قیامت را، عذاب الهی در دوزخ و نعمت الهی در بهشت، خیال می کنیم قیامت، قبر و نکیر و منکری هست، همه این ها خیالات است، چون باور نکردیم از اولیاء شیطان هستیم.


وی گفت: کسی که تقوا محر عملیات و رفتارش نیست، آزاد است در کارش، هر صدایی را بشنود، هر غذایی را بخورد و هر کلامی را بگوید، در هرجا قدم بگذارد، مراقبت ندارد، تقوا محور عملیات و رفتار او در زندگی نیست، این انسان اولیاء شیطان است؛ زمانی مسئله وسوسه، تلقین باطل و آؤایشگری گناه در برابر بینش دل است که این کار را شیطان با همه انجام می دهد، از وسوسه شیطان می شود نجات پیدا کرد، اما از استیلای شیطان راه نجات وجود ندارد و زمان و موقعیت استیلای شیطان زمانی است که حق و باطل با هم ممزوج می شود.

آیت الله علم الهدی در ادامه گفت:  در فضای زندگی ما هم حق است و هم باطل، آدم های حقیقت طلب ولو باطل وجود دارد، گاهی باطل با قدرت در جامعه و فضای زندگی وجود دارد اما بر این ها ترس و باکی نیست و منحرف نمی شوند، اگر بنا شد حق از پوشش باطل خالص شود، عناصر شیطان صفت بر فضای زندگی انسان لباس باطل می پوشند تا مردم از آنان فرار کند


امام جمعه مشهد تصریح کرد: کسی نمی تواند به حق حمله کند، فشار بیاورد، کسانی که می خواهند حق را براندازی و سرکوب کنند، به حق لباس باطل می چوشانند تا به اسم باطل، حق را سرکوب کنند. تمام تقابل هایی که با مولا در امت اسلام شد، به وسیله لبس باطل به حق شد، بر هلی لباس باطل بپوشانند و بعد به علی هجمه می شود اما اگر حق از لفظ باطل خارج شد، زبان معاندین از حمله به حق پرت می شود. آنجایی که پای التقاط وسط می آید، یک تکه را از حق و تکه ای را از باطل می گیرند، لحظه ای است که شیطان بر اولاء خودش مسلط می شود.


دریافت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی