۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند

آیت الله علم الهدی در گفت‌وگویی مشروح به تشریح ریشه‌ ناآرامی‌های دی‌ماه در مشهد پرداخت و گفت:‌ مردم به دلیل مشکلات تحریک شدند نه سخنان من.

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، با اشاره به ناآرامی‌های مشهد و برخی ادعاها مبنی بر اینکه اعتراضات صورت گرفته به دلیل اظهارات وی بوده است، اظهار داشت: ربط دادن این وقایع به من یک تهمت و سوءاستفاده از سوی دشمن است، در وهله اول جریانی به دنبال این بود که فرد یا افرادی را به‌عنوان مسئول این اتفاقات معرفی و بدین‌وسیله کم‌کاری‌های خودشان را توجیه کند.

آیت‌الله علم‌الهدی بابیان اینکه دشمن می‌خواهد این شبهه را در اذهان عمومی ایجاد کند که در این کشور قطب‌بندی صورت گرفته است، گفت: بنده در جمعه قبل از حادثه در خطبه‌ها مطلبی با این عنوان که توهین به رئیس‌جمهوری که از سوی ولی‌فقیه نصب‌شده حرام و شرعاً جایز نیست را مطرح کردم، این مطلب در روزنامه‌های دولتی هم منعکس شد، بنابراین چگونه می‌توانم مردم را تحریک به انجام چنین اقداماتی کرده باشم.

عضو مجلس خبرگان رهبری درعین‌حال با طرح این سؤال که آیا ما نباید نقدها و موضع‌گیری‌های خود را مطرح کنیم درحالی‌که مردم به دلیل وجود نارسایی و مشکل تحریک می‌شوند نه سخنان بنده، ادامه داد: در دورانی که مسئله برجام مطرح شد و مذاکرات در جریان بود مقام معظم رهبری فرمودند ما اجازه نمی‌دهیم این قرارداد باعث سلطه استکبار بر ما شود بر همین اساس دوستان ما تجمعی با عنوان «اجازه نمی‌دهیم» را راه‌اندازی کردند که از ابتدا تا انتهای مراسم حرمت دولت حفظ شد و به کسی توهین نشد و این تجمع 30 هزارنفری در اوج آرامش برقرار شد پس اگر ما می‌خواستیم سروصدا راه بیندازیم توان مدیریتش را هم داشتیم و طرح این سخنان معقول نیست.

وی درباره ریشه این اعتراضات خاطرنشان کرد:‌ اصل اتفاقاتی که در مشهد رخ داد مبنی بر سوءاستفاده بود چراکه مردم مشکلاتی داشتند اما جریان فراخوانی که مردم را به صحنه آورد جریان دشمن بود.

*مردم ناراحتی و مطالبات به حقی داشتند 

آیت‌الله علم‌الهدی بابیان اینکه مردم ناراحتی و مطالبات به حقی داشتند که دشمن از آن‌ها باخبر بود، تصریح کرد: من در نماز جمعه خطاب به مردم گفتم شما به هر فراخوانی نباید پاسخ مثبت دهید بلکه ابتدا باید به این توجه کنید که دعوت‌کننده چه کسی است، بنابراین چطور می‌شود که خودم در برپایی غائله نقش داشته باشم؟

امام‌جمعه مشهد در پاسخ به این سؤال که برخی معتقدند شما که در زمان فعلی برای مردم حق اعتراض قائل هستید چرا سابق بر این در خصوص گرانی‌ها و مشکلات اقتصادی موضع‌گیری نکردید، گفت: همین حرف نیز متأسفانه ریشه در غرض‌ورزی برخی افراد یا گروه‌هایی دارد که به طرح این مطلب می‌پردازند.

«خطبه‌های من از ابتدا تاکنون موجود است و می‌توان به آن‌ها مراجعه کرد، من مکرراً در خصوص اشرافیت و مبارزه با تجمل‌پرستی صحبت و با هر اقدامی که منجر به توسعه این فرهنگ می‌شود مخالفت کرده‌ام و در خصوص فقر و حمایت از قشر کارگر خطبه خوانده‌ و نقدهایی بر روابط کارگر و کارفرما داشته‌ام و حمایت از معیشت مردم را دائماً متذکر می‌شدم، بنابراین افرادی که به طرح این تهمت‌ها می‌پردازند یا دشمن هستند یا مغرض.»

*در رابطه با وقایع مشهد حدود 850 نفر بازداشت شدند/وجود این اقلیت در نظام 40 ساله امری طبیعی است

وی درباره اینکه چرا در پی ناآرامی‌های اخیر برخی در صحن مسجد گوهرشاد شعارهای ساختار شکنانه مطرح کردند، گفت: این‌ها در صحن گوهرشاد نبود، در ایام شلوغی‌ بعضی‌ها تا نزدیک حرم آمدند اما این مطلب که در صحن شعار دادند دروغ بود، این اتفاق حتی در محدوده حرم نیز نیفتاد و کسی شعار نداد و معترضان تا رینگ شیرازی آمدند.

آیت‌الله علم‌الهدی بابیان اینکه جریانی که از این اتفاقات بهره‌برداری کند وابسته به دشمن استکباری است، افزود: هنگامی‌که این افراد وارد عرصه شدند تعدادشان بیش از 40-50 نفر هم نبود که بخشی از آن‌ها هم نوجوانانی بودند که از هر شرارتی استقبال می‌کنند، بقیه هم اصلاً با شعار همراهی نمی‌کردند بنابراین این جمعیت معلوم‌الحال در مقایسه با آن سیل عظیم مردم انقلابی عددی نیستند.

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: ما در مشهد دو راهپیمایی مهم داشتیم، نخست راهپیمایی 9 دی و دیگری هم چند روز بعد به مناسبت مخالفت با غائله‌های پیش‌آمده بود که بیانگر نفرت از استکبار و ایادی نفاق است.

وی اظهار داشت: در رابطه با وقایع مشهد حدود 850 نفر بازداشت شدند که تعداد بسیاری از آن‌ها بی‌انگیزه بودند و سرشاخه‌ها حدود 40-50 نفر بودند، بنابراین وجود این اقلیت در نظام 40 ساله امری طبیعی است و نمی‌توان آن‌ها را معیار یک ملت 80 میلیونی انقلابی دانست.

انتهای پیام/ 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی