۱۴۰۳ شنبه ۰۱ ارديبهشت

شر شیطان از همه شرور عالم بزرگتر است

جمعه, ۴ آبان ۱۳۹۷، ۱۱:۵۲ ق.ظ

     

خطبه اول _  اگر بنا شد خدا مارا از وسوسه شیطان پناه ندهد ولو همه مشکلات مارا حل کند ما یک فرد بدبخت و بیچاره ایم،  چون شر شیطان از همه شرور عالم بزرگتر است. وسوسه شیطان از همه وسوسه ها خطر ناک تر و ضرر اخروی اش از همه ضرر های مادی ما بیشتر است.

 به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه اول نمازجمعه این هفته، 4 آبان ماه در حرم امام رضا (علیه‌السلام)، با بیان این‌که کلام ما در خطبه اول، درباره شیطان‌شناسی از قرآن بود، اظهار کرد: بحث ما در شیطان شناسی در قرآن و تفسیر سوره ناس بعنوان نجات از وسوسه های شیطانی بود. برای آخرین آیه سوره ناس منظور از "الذی یوسوس فی صدور الناس# من الجنه و الناس" سه تفسیر در باره من الجنه والناس وجود دارد، تفسیر اول اینکه مقصود همان ناسی است که "الذی یوسوس فی صدور الناس" است. خناس است و در سینه‌های مردم وسوسه می‌کند این مردم  هم انس و هم جن است، البته آیاتی در قرآن وجود دارد که از جن تعبیر به ناس و انسان شده است.

امام‌جمعه مشهد افزود: در سوره جن می‌فرماید عده‌ای از اجنه آمدند پرسیدند شما که هستید گفتند اُناس من الجن، پس ناس "الذی یوسوس فی صدور الناس" هم جن است و هم انسان.سوژه شیطان در گمراه سازی هم می‌تواند جن باشد هم انسان، یعنی شیطان در گمراه‌سازی جنیان را هم وسوسه می‌کند. این یک تفسیر از این آیه است.

وی ادامه داد: تفسیر دوم مقصود از ناس در "الذی یوسوس فی صدور الناس" به‌معنی مردم نیست، به‌معنای ناس است، یعنی شیطان انسان فراموشکار را وسوسه می‌کند، یعنی اول فراموشی بر انسان غالب می‌شود و بعد انسان فراموشکار را شیطان وسوسه می کند. چرا که کار شیطان و خناس بر اساس روایت یکه در تفسیر خناس گفتیم القای نسیان و فراموشی بر انسان است. اول انسان را دچار فراموشکاری می کند.  این در آیات دیگر قرآن نیز بیان شده است، شیطان با ایجاد نسیان در آدمی سبب می شود انسان خدا و خودش را فراموش می‌کند. زمانی که انسان به اینجا رسید که اندیشه، انگیزه و عقایدش را از یاد برد خدا را هم فراموش کرد آن وقت وسوسه می‌شود.

آیت‌الله علم‌الهدی بیان کرد: در تفسیر سوم که مورد تایید اهل بیت است و به‌نقل از ائمه بیان شده، من الجنه و الناس، بیان از خناس یعنی شیطان وسوسه‌کننده که خناس را اینگونه معرفی می کند خناس از دو جنس جن و انسان است، یعنی هم شیطان جنی وجود دارد که خود شیطان معروف است که به‌آدم سجده نکرد و به خدا اعلام کرد و قسم خورد تمام بنی آدم را گمراه میکنم، اما شیاطین انسانی نیز هستند، شیطانی که از جنس انسان است. این شیطان دو کار می‌کند گاهی خودش را گول میزند و گاهی دیگران را وسوسه می‌کند.

نماینده ولی فقیه در استان تصریح کرد: ما انسان هایی هستیم که گاهی در درون خود شیطان بوجود آورده و خود شیطان خودمان شدیم و براثر فوران شهوات و امیال نفسانی و خواهش های شیطانی خودمان را گول می زنیم. تمام جنایتکاران دنیا را که بررسی کنیم در هنگام ارتکاب جنایت خودشان را توجیه می کنند و خودش را حق می داند و این یعنی شیطان خودش است.در برابر هر انحراف و تجاوز و فساد خودش را برحق می داند. هوای نفس، امیال نفسانی و مطامع مادی در اجرای غریضه نفسانی مال دوستی و مقام پرستی برعقل خود مسلط شده و آن را در اختیار میولات حیوانی و  نفسانی قرار داده و خود را گول می زند.

آیت‌الله علم‌الهدی بیان کرد: گاهی هم این انسان به سرغ دیگری رفته و انسان های دیگر را گول میزند. در روی زمین جریان های استکباری و انسان های قدرت یاب و فرصت طلب که می خواهند با رسیدن مقامی بر منافع دیگران مسلط شده و آنها را در اختیار مطامع و خواسته ها در توسعه نفسانیات و غرایض و ثروت خود قرار دهند. راهش گول زدن آنها است. 

امام‌جمعه مشهد افزود: با نشان دادن باغ سبز و سرخ و تحریک طمع افراد و فریب انها مسیر و جاده را برای توسعه غرایض نفسانیات، لذایذ، قدرت و ثروت خود اماده می کنند و اینها شیطان انسی هستند و شیطنت نسبت به انسان دیگر انجام میدهد و این تبیین خناس است که هم از جنس جن است و هم انسان.

نماینده ولی فقیه در استان تصریح کرد: آخرین سوره های قرآن فلق و ناس است. در سوره فلق انسان از سه چیز به خدا پناه میبرد، اول از تاریکی های که در زندگی فراگیر شده جلو چشم انسان را می بندد و انسان مسیر خود را نمی بیند، دوم اشخاصی که با گول زدن و فریب و وسوسه کردن در کنار انسان ها آنها را از راه بدر می کنند و منافعشان را تصرف کنند و سوم حسادت ها ی انسان های حاسد که این سه چیز مربوط به مسائل زندگی مادی ما است. 

وی گفت: در سوره ناسانسان به سه خصوصیت رب الناس، ملک الناس و اله الناس" به الهیت، قدرت مداری و مدیر بودن خدا پناه میبرد از شر شیطان وسوسه کننده که میخواهد ما را از جاده سعادت اخروی منحرف کند و این شر شیطان ضررش از همه مشکلات و مسائل زندگی مادی ما بیشتراست.

آیت‌الله علم‌الهدی بیان کرد: اگر بنا شد خدا مارا از وسوسه شیطان پناه ندهد ولو همه مشکلات مارا حل کند ما یک فرد بدبخت و بیچاره ایم،  چون شر شیطان از همه شرور عالم بزرگتر است. وسوسه شیطان از همه وسوسه ها خطر ناک تر و ضرر اخروی اش از همه ضرر های مادی ما بیشتر است.



دریافت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی