۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت

تفسیر سوره زلزال

چهارشنبه, ۳۰ مرداد ۱۳۹۲، ۱۰:۲۷ ب.ظ

شیطان تا لحظه آخر و جان دادن هم دست از فریب انسان نمی کشد

یکی از سکرات مرگ برای انسان جدایی از زندگی ودنیاست، شیطان هم تا لحظه آخر دست از انسان نکشیده و در لحظه جان دادن زندگی را در بینش آدمی زینت می دهد وبسیاری از چیزها که نزد انسان بی ارزش بوده را در چشم آن ارزشمند جلوه داده و باعث می شود جدایی از زندگی برای فرد سخت شده و جان دادنش هم به سختی باشد.

تفسیر سوره زلزال، مهدیه مشهد


دریافت

آیت الله علم الهدی در ادامه جلسات تفسیر روزهای چهار شنبه، به تفسیر سوره زلزال پرداختند. ایشان برای شروع تفسیر این سوره به دو نکته اشاره کرده و افزودند: اولین نکته تناسب این سوره با سوره ی قبلی یعنی بینه است، نهایت بحث در سوره بینه تبیین فرجام و سرنوشت اخروی و ابدی کفار از مشرکین و اهل کتاب و نیز مومنین و کسانیکه به پیامبر اکرم(ص) ایمان آورده و عمل صالح انجام داده اند است.

ایشان در ادامه با طرح یک سوال بحث را اینگونه ادامه دادن که: سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که نقطه اجرایی این سرنوشت کجاست و درچه زمانی به وقوع خواهد پیوست؟ از ابتدای قرآن کریم تا آخر آن بحث معاد وقیامت به عنوان گسترده ترین مبباحث کنار توحید قرار گرفته اما با تمام یان ویژگی ها که خداوند برای قیامت بر شمرده است هیچگاه اشاره ای به زمان این واقعه عظیم نداشته ودر هیچ جای دیگر هم در کلام رسول الله (ص) وائمه معصومین(علیهم السلام) زمان خاصی برای فیامت مطرح نشده است. علت این موضوع به این خاطر است که اگر زمان برای قیامت تعیین می شد از دو حالت خارج نبود یا زمان نزدیک بود یا دور. اگر زمان نزدیک بود مردم همه فعالیت های خود را کنار گذاشته ودچار وحشت و اضطراب می شدند که این مشکل قدرت زندگی را از آنها می گرفت، اگکر زمان آن دور بود مردم با خیال جمع وخاطری آسوده ازین که قیامت ذر زمان آنها اتفاق نمی افتد زندگی می کردند.

آیت الله علم الهدی با اشاره به موضوعاتی چون مرگ وفرج امام زمان(عج) که مانند  قیامت زمان مشخصی ندارند تاکید کردند: اینها جریان های ناگهانی هستند که دفعتا ظاهر می شوند و علئمی که برای آنها بیان شده علائم حتمی نیستند وشاید به شکل دیگری پیش بیایند. جریان ها و حوادث زندگی انسان ها با دعا ها و خواسته ها ویا عذاب های ناگهانی بهم می خورند و خدا خودرا هیچگاه مجبور و محدود به انجام کاری نمی کند لذا تعیین زمان برای قیامت وجود ندارد اما عوارض آن مشخص شده است. فرجام وسرنوشت کفار که در جهنم مخلدند و یا اهل ایمان و عمل صالح که خالد در بهشتند زمانیست که " اذا زلزلت الارض زلزالها"

ایشان در بیان نکته دوم در تفسیر این سوره به اشاره به خواص این سوره پرداخته و افزودند: خواص سوره ها از آیات و روایات برداشت می شود اما رویکرد افراد به مسئل دینی به دو شکل است، یا نسبت به مسائل دینی رویکردی فکری، استدلالی و فلسفی دارند وبه دنبال موضوعات فکری و علمی و نقش آنها در زندگی اند و یا رویکرد عرفانی دارند و به دنبال آثار معنوی و روحانی دین هستند به نقش دین در مسائل زندگی و معیشتی توجه ندارند. حال اینکه توجه به یکی از این دو رویکرد درست نیست و باید به هر دوی آنها باهم توجه کرد.

آیت الله علم الهدی اولین خاصیت این سوره را از قول امام صادق(ع) بیان کردند که: از زیاد خواندن این سوره خسته نشوید که اگر کسی این سوره را در نمازهای نافله اش زیاد بخواند با زلزله از پای در نمی آید وبا صاعقه وطوفان وبلایای طبیعی نمی میرد، زمانی هم که بمیرد فرشته ای آمده و بالای سر او می نشیند و به قابض الارواح سفارش میکند که با این شخص مدارا کن که این بنده مرا زیاد یاد کرده است. عزرائیل هم در جواب می گوید خداوند دستور داده هر جه فرشته می گوید بشنوم و از آن اطاعت کنم و روح این فرد را نمی گیرم تا فرشته دستور دهد. قبل از جدا شدن روح از بدن نیز برا ی اینکه بنده در آرام ترین وراحت ترین وضع جان بدهد جایگاهش را در بهشت به او نشان می دهند زیرا شیطان تا لحظه ی آخر هم دست از بنده نکشیده و با زینت دادن زندگی در جشم بنده جان دادن را برایش سخت می کند و وقتی روح از بدنش جدا شد 70 هزار فرشته او را تا جایگاهش همراهی می کنند. از رسول اکرم(ص) نیز نقل است هرکس این سوره را بر تکه ای نازک از نان نوشته وبه دزد یا متهمی بدهد او به جرمش اعتراف می کند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی