۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين

ادامه تفسیر آیه ی 7 سوره بینه

پنجشنبه, ۱۰ مرداد ۱۳۹۲، ۰۱:۱۵ ب.ظ

ما در بصیرت سیاسی نباید دنبال دکور و ادعا و دار و دسته بازی باشیم
اصل جریان "الذین آمنوا وعملوا الصالحات" است. این در هر جریانی صدق پیدا کرد آن جریان درستی است و اگر  "الذین آمنوا وعملوا الصالحات" صدق نکرد این جریان درست نیست و در آن جریان "الذین کفروا..." قرار می گیرد. اندیشه سیاسی مدرنیته  وسکولاریسم، این ها همه "الذین کفروا..." هستند.
ادامه تفسیر آیه 7 سوره بینه ، مهدیه مشهد

دریافت

آیت الله علم الهدی در ادامه تفسیر سوره بینه به تفسیر " الذین آمنوا وعملوا الصالحات" پرداختند وگفتند: در تفسیر این آیه یک نظریه ویک سوال هست، نظریه مربوط به فخر رازی در کتاب تفسیرش که بین خیر البریه و شر البریه تفاوت قائل شده و گفته  که این خیر البریه شامل همه مخلوقات است که ایمان آورده اند و قبل از پیغمبر راهم شامل میشود اما شر البریه فقط شامل خاکیان زمان پیغمبر وبعد آنست از اهل کتاب ومشرکین که کافر شدند.


ایشان با بیان اینکه این نظریه مورد قبول ما نیست افزودند: در الذین کفرو مصداق مشخص  شده و آن اهل کتاب ومشرکینند ودر الذین آمنو هم مصداق مشخص شده،علی(ع) وشیعیانش. اما اصل موضوع این نیست وبحث دو جریان است نه مصداق. خداوند با بیان" الذین آمنو وعملو الصالحات جریان ایمان را مشخص میکند  که علی وشیعیانس جریان خیر البریه اند و " الذین کفرو..." این اهل کتاب ومشرکان جریان شر البریه است.حال چرا خداوند  " الذین کفروا والذین آمنوا را آورده واز "ان الکافرین یا ان المومنین" استفاده نکرده است؟  چون الکافرون والمومنون" شفافیت "کفروا وآمنوا"  را بعنوان جریان نداشت و در زندگی برای ما مسئله جریان شناسی  وبصیرت اجتماعی وسیاسی اولین اصل است. نمیشود انسان جریان شناس نباشد اما بصیرت در دین داشته باشد.


ایشان با اشاره به اهمیت جریان شناسیٰ  جریان شناسی را فقط با  "الذین کفروا والذین آمنوا " ممکن دانستند واندیشه هاٰ ٰ ایده هاٰ  وانگیزه های سیاسی ملاک جریان حق وباطل نیست وملاک فقط همین دو آیه است. ایشان بصیرت سیاسی را مهمترین مشکل جوانان دانستند و فرمودند نباید گول افراد داخل یک جریان را خورد چون افراد درون یک جریان دلیل حق بودن آن نیست.


ایشان در انتها با بیان اینکه درین آیه بعد از "الذین آمنوا"  "عملوا الصالحات" راآوردند  این نکته را متذکر شدند که "الذین آمنوا " با ترک گناه حاصل میشود اما باید عمل صالح  هم باشد ونسبت به مسائل مردم هم مسئول بود.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی