۱۴۰۳ پنجشنبه ۰۹ فروردين

ادامه تفسیر آیه 5 سوره بینه

چهارشنبه, ۲ مرداد ۱۳۹۲، ۰۱:۲۰ ب.ظ

بشر برای نیل به حق  نیاز به دوبال دارد، تقوی و اخلاص

تقوی یعنی همه چیز زندگی را خدا تعیین کند واخلاص بمعنی انجام همه امور تنها با یک انگیزه است.این دو باید حتما باهم باشد تاانسان بجایی برسد،اگر انسان درهمه کارها تقوی داشته باشد اما کارها را برای خدا انجام ندهد یه به بیان دیگر اخلاص نداشته باشد بجایی نمیرسد وبالعکس.

ادامه ی تفسیر آیه ی 5 سوره ی بینه ، مهدیه مشهد

دریافت

ایت الله علم الهدی در ادامه تفسیر آیه 5 سوره بینه  در مهدیه مشهد به تفسیر کلمه "لیعبدوا" پرداختند وفرمودند: این کلمه از ریشه عبد است که از سه حرف "ع"ب"د" تشکیل شده است.

ایشان در ادامه بیان داشتند که مراتب عبودیت  سه مرحله است که هر حرف عبد به یک مرحله اشاره دارد.

ع : این حرف بیانگر علم وعرفانست واین که فرد بوجود خدا علم پیدا کند ومعرفه الله فدم اولست که برای افراد به سه شکل است، گروهی ظاهر مومن ومسلمانند که اینان خیال میکنند خدا هست، گروه دوم افرادی که علم استدلالی دارند که خدا هست و گروه سوم مرتبه مطلوب علم بخدا وعرفان بخداست کهباور دارند خدا هست درین هنگام که به این باور رسیدند ایمان می آورند.

ب : بینونت،یعنی جدایی از غیر خدا وباور اینکه خدا هست پس وابستگی از غیر خدا را رها کند. وابستگی بدین معنا که همه چیز را در او ببیند واز او بخواهد.

د : دنو، آخرین درجه رسیدن بخداست ومقامی که بقول حضرت رسول اکرم(ص) مقامیست که هیچ فرشته مقرب وهیچ پیامبر مرسل به آن نمیرسد که ایشان رسیدند. درین مقام باچشم دل بخدا میرسند وزمانیست که چشم دل غیر خدا را نبیند ونورانیت بجایی میرد که ارواح ما معلق میشود در عظمت قدس پروردگار واشاره دارد به آیه "دنی فتدلی فکان قاب قوسین او ادنی" که پر اوج آیه در ترسیم عظمت رسول خداست. بین دنو وقرب فرق است،در قرب کمی وزیادی و درجه دارد اما دنو نه، دنو بالاترین درجه ست که بعد عرفان وبینونت به آن میرسیم.

درقسمت آخربحث ایشان به این نکته اشاره داشتند که برای نیل بسمت خدا دو بال تقوی واخلاص باهم لازمست.که مسیر باید مسیر تعیین شده الهی وتنها با انگیزه الهی باشد، همنگونه که امیرالمومنین در دعا کمیل میفرماید" افتراک سبحانک  یا الهی وبحمدک، تسمع فیها... یا مولای  یبقی فی العذاب وهو یرجو ماسلف من حلمک"  این حرفهای امیرالمومنین که با زاری وگریه همراهست برای اینست که ایشان این را میبیند که درمقابل این همه اعمال خوب  توقع بهشت ندارم آنقدر محو وفانی شما هستم که ممکنست در مقابل همه این اعمال نیک اراده شما برین قرار گیرد که مرا درجهنم قرار دهی اما من در آنجا هم شما را صدا میزنم.

آیت الله علم الهدی درادامه بحث به بیان خاطره ای از دوره اصلاحات پرداختند که: در دوره اصلاحات یکی از دوستان بمن گفتند فلانی این موضع گیری سیاسی شما اصلا عاقلانه نیست جون بین روحانیون شما آکادمیک ترین روحانی هستید که دانشگاه ساخته اید این موضعگیری سیاسی شما شخصیت آکادمیک شمارا ازبین برد،بنده درجواب گفتم من فاتحه خواندم به شخصیت آکادمیک، من نوکرم ،پارس کن در خانه اینهاییم تا پارس کنیم تا دشمن نزدیک نشود. اینجا جاییست که باید اخلاص درعمل باشد.

مابجایی رسیدیم که دشمن وغربی ها بازور حریف مانمی شود تنها راه آنها فتنه وتذویرست.

ایشان با بیان اتفاقات رخ داده در شهر مشهد وبی احترامی به اهل بیت(ع) توسط یک فرد دیوانه که از چابهار به مشهد آمده در عکس العمل به آن هرگونه شلوغ کاری وایجاد فتنه را حرام اعلام کردند وفرمودند: حضرت زهرا(س) بیزارند از محبتی که ابزار فتنه شود، نیروهای امنیتی وانتظامی پیگیری های لازم را انجام داده ومیدهند  پس بگذارید امور را بعهده مسولین امر تا ابزار فتنه نشویم، آمریکا جرات لشکرکشی به ایران حتی سوریه ندارد.ایران سپاه دارد،تجهیزات عظیم دارد، بسیجی دارد جرات لشکرکشی ندارد بلکه میخواهد مسلمانان را بجان هم بیاندازد پس ابزار فتنه دشمن نشویم.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی