۱۴۰۳ جمعه ۰۷ ارديبهشت

جلسه ی دهم

دوشنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۳، ۰۹:۰۵ ق.ظ

فرائد الاصول

استصحاب


دریافت

تقسیمات استصحاب

بحث در تقسیم استصحاب بود تقسیم اول مستصحب 1- وجودی         2- عدمی

مستصحب عدمی بر سه قسم است: 1- عدم ازلی(برائت اصلیه ، استصحاب حال العقل) مثل استصحاب عدم شرب تتن در زمان صغر به زمان بلوغ

2- عدم عارضی که خود بر دو قسم میشود : 1- مربوط به الفاظ ، استصحاب عدم نقل لفظ از معنای لغوی به معنای جدید         2- در غیر الفاظ ، استصحاب عدم حیات زید

سوال: در حجیت کدام قسم از استصحاب وجودی و عدمی احتلاف است؟

دو قول بیان شده است. قول اول: (قول مصنف) هر دو قسم موافق و مخالف دارد

قول دوم: (قول شریف العلما، استاد شیخ انصاری) اختلاف فقط در استصحاب وجودی است و گفته است همه علما حجیّت استصحاب عدمی را قبول دارند و دو دلیل هم بر این ادعای خود آورده اند 1- اجماع 2- اجماع عملی و سیره علما

مصنف: ادله شریف العلما مردود است. امّا دلیل اول ایشان که اجماع بود اوّلاً استصحاب عدمی مخالفان زیادی دارد ثانیاً منکرین استصحاب استصحاب عدمیات را رد کردند

تقسیم دوّم: مستصحب یا حکم شرعی است و یا موضوع حکم شرعی است  

  

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی