۱۴۰۳ جمعه ۰۷ ارديبهشت

تفسیر آیه 5 سوره بینه

سه شنبه, ۱ مرداد ۱۳۹۲، ۰۲:۳۲ ب.ظ

استکبار دنبال این است که منافع خود را با کمترین هزینه وخسارت بدست آورد

استکبار همیشه دنبال منفعت خود است و سعی می کند منافع خود را با کمترین هزینه و خسارت بدست آورد ، شما می بینید که غربی ها بار ها صراحتا اعلام کرده اند که فلان موضوع در فلان جا با منافع ما سازگاری ندارد.

تفسیر آیه "وما امروا الا لیعبدوا الله..."  ، مهدیه مشهد


دریافت

آیت الله علم الهدی در تفسیر آیه "وما امروا الا لیعبدوا الله..." به این مطلب اشاره کردند که خداوند میفرمایند: وامر نشدند مگر به اینکه خدا را به اخلاص کامل در دین پرستش کنند نماز را بپا داشته و زکات بدهند.اینست دین درست.

ایشان در ادامه بیان داشتند که مفسران به دو شکل "وما امروا "را درین آیه تفسیر کردند،عده ای آنرا به اهل کتاب نسبت دادند وگفتند اهل کتاب امر نشدند مگر به عبادت خدا برپایی نماز وپرداخت زکات که بحث نزول اسلام  توجه و محوریت به رسالت پیامبر اکرم در آیات قبلی نشانه اینست که "وما امروا" به اهل اسلام است.

اما دسته ی دوم هم اهل کتاب وهم کفار را مورد خطاب آیه میدانند.

ایشان با بیان این مطلب که تفسیر کار غیر معصوم نیست اشاره به این داشتند که غیر معصوم بر داشت ظاهری از آیات قرآن را  بیان میکند و تفسیر به معنای برداشت ظاهریست که دو موضوع دران باید رعایت شود، اول براساس یک شاهد از آیات قرآن یا روایت معصومین (ع) باشد دوم منافاتی با مبانی اعتقادی نداشته باشد.

در تفسی کلمه ی "الا" این کلمه نشانگر اینست که خدا هیچ چیزی از انسان نمی خواهد،نه مال نه ملک ونه... "الا لیعبدوا الله" بزرگان قریش و کفار زمانی که دیدند ابوطالب که پشتوانه سیاسی حضرت رسول(ص) بودند رو به موتند با توجه اینکه با مرگ ابوطالب پل ارتباطی با محمد (ص) را از میدهندجلسه ای برای عیادت از ابوطالب ترتیب دادند وخواستند تا حضرت رسول (ص)هم برای مشکل بدست ابوطالب به جلسه بیایند .ابوجهل سخنگو از طرف آنها به حضرت رسول (ص)وعده دادند هر مقام هر مقدار ثروت یا هر دختری را که ایشان بخواهند به ایشان میدهند تا دست از کارشان بردارند،ایشان در جواب گفتند من یک چیز از شما میخواهم آنهم عبادت خدای یکتاست.

ایشان با اشاره به اینکه استکبار همواره به دنبال منافع خودست از دکتر جلیلی به عنوان کسی که در طول 7سال مذاکره با غرب سر سوزنی امتیاز ندادند یاد کرده وایشان رااز آثار دست الهی امام دانستند.

در انتهای تفسیر مراسم با روضه حضرت زینب (س) وپرچم حرم ایشان که از سوریه آورده شده بود تبرک شد.

نظرات (۱)

با سلام

خیلی ممنون میشم که اگر گفته های ایت الله علم الهدی را در تفسیر و تبیین سورهعبس ایه34 که میگه
یوم یفرو المرء من اخیه و امه و ابیه و...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی