۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت

تفسیر آیه ی آخر سوره ی ماعون

چهارشنبه, ۲۹ مرداد ۱۳۹۳، ۰۸:۳۴ ب.ظ

تفاوت جامعه ی دینی و لائیک در همزیستی است

در جامعه ی لائیک اصل بر تامین منافع اشخاص است و ارتباطات بر اساس منفعت تنظیم می شود. در این جوامع حرکت بر اساس منفعت است و منافع اجازه برخی رفتار ها را نمی دهد. اما جامعه  دینی انسان ها در برابر هم احساس مسئولیت می کنند یعنی در این جامعه اگر گرسنه یا نیازمندی بود همه در برابر این نیاز مسئولیم.

ادامه ی تفسیر سوره ی ماعون، مهدیه مشهد


آیت الله علم الهدی در ادامه ی تفسیر قرآن کریم در چهار شنبه ها در مهدیه مشهد به ادامه تفسیر سوره ی ماعون پرداخته و بیان داشتند: تفسیر ما به آیه ی آخر سوره ی ماعون رسید. این سوره سلسله  نکاتی داشت که بیان شد اما در مورد این آیه نکته ی مورد توجه، توجه به واقعیت دین است




ایشان افزودند: دین عبارت است از مجموعه ی عقاید و اخلاقیات که آموزه های آن آسمانی و توسط خدا بر ما نازل شده است. اما دیندار چه دارد که بی دین ندارد؟ در یک جمع بندی کامل اگر بخواهیم ابعاد قضیه را بررسی کنیم دین واقعیتی است از درون و برون انسان، در درون ما دو چیز وجود دارد که منشاء تمام جریانات رفتاری ما است. توده ای از اندیشه ها و مجموعه ای از گرایشات یعنی دیدن و خواستن ما.

آیت الله علم الهدی تصریح کردند: در این توده ی اندیشه ها واقعیتی این دیدن را جهت می دهد که این خصوصیتی از دین است. واقعیتی که افکار ما را شکل میدهد و این تاثیر دقیقا در خواسته های ما نیز هست. خیلی چیز ها هست که دیگران می خواهند و من نمی خواهم، خیلی چیز ها هست که من می خواهم و دیگران نمی خواهند و این همه به علت واقعیتی است که بر خواسته های من حاکم است و این همان واقعیت دین است.

ایشان بیان داشتند: واقعیت دیگری هم در بیرون وجود ما دین دارد که مربوط به ارتباطات و تنظیم حیات اجتماعی ما و شکل دادن به آن است. اگر بنا شد حاکمیت این واقعیت در درون ما از دست رفت و اندیشه ها و خواسته ها مطابق آن نبود در بیرون هم حیاط اجتماعی را این واقعیت مشخص نکرد ما انسان بی دین هستیم و در مقابل ما دین دار کسی است که این واقعیت هم درون آن است هم بیرون آن.


آیت الله علم الهدی افزودند: ذات مقدس الهی در سوره ی ماعون بی دین را معرفی می کند و این واقعیت نه در درون این فرد حاکم است نه بیرون آن، در اینجا دو جامعه که کنار هم باشند واقعیت های  جامعه ی دینی و لائیک مشخص می شود. امروز به خاطر ارتباطات جریان های فرهنگی ملل و جوامع با هم مخلوط شده اند. فرق بین جامعه ی دینی و بی دین در چیست؟

ایشان در ادامه بیان داشتند: تفاوت جامعه ی دینی و لائیک در همزیستی است. در جامعه ی لائیک اصل بر تامین منافع اشخاص است و ارتباطات بر اساس منفعت تنظیم می شود. در این جوامع حرکت بر اساس منفعت است و منافع اجازه برخی رفتار ها را نمی دهد. اما در جامعه ی دینی انسان ها در برابر هم احساس مسئولیت می کنند یعنی در این جامعه اگر گرسنه یا نیازمندی بود همه در برابر این نیاز مسئولیم.


آیت الله علم الهدی افزودند: در جریان شناسی این آیه در معرفی شاخص های بی دینی انسانی که نسبت به خدا و عبودیت آن غافل است و همه چیز را برای منافع بیشتر در نظر می گیرد و هم این که در مقابل دیگران احساس مسئولیت نمی کند که این همان "الذین یرائون و یمنئون الماعون" است


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی