۱۴۰۳ يكشنبه ۳۰ ارديبهشت

ادامه تفسیر سوره "ماعون"

چهارشنبه, ۲۲ مرداد ۱۳۹۳، ۰۸:۲۱ ب.ظ

افراد مکذب نه در خط عبودیت خدا هستند و نه خلق خدا

عبد دارای سه حرف است، "ع" آن اشاره به علم است که مرحله ی اول عبودیت خدا علم و عرفان و شناخت نسبت به خدا است. حرف دوم "ب" است که بینونت دارد و جدایی از غیر خدا و کلمه ی "د" اشاره به مقام دنو است یعنی نوعی از بشر در کمال خداگونگی

ادامه ی تفسیر سوره ی ماعون ، مهدیه مشهد

آیت الله علم الهدی در ادامه ی تفسیر قرآن کریم چهار شنبه شب ها در مهدیه مشهد به ادامه تفسیر سوره ی ماعون پرداخته و بیان داشتند: خداوند مکذبین را با شاخصه ی ریا معرفی کردند که در مورد ریا در هفته ی گذشته مطالبی بیان شد. نتیجه ای که از مباحث هفته ی قبل به عنوان مقدمه استفاده می کنیم که یکی از مولفه های تکذیب دین ریا است.


ایشان افزودند: علت این امر این است که اساسا فلسفه ی نزول دین تعلیم جریان عبودیت و بندگی خدا است و اصل دین برای خدا است. فلسفه ی آفرینش ما عبودیت خدا است و ما را خلق کرده برای عبودیت. عبد دارای سه حرف است، "ع" آن اشاره به علم است که مرحله ی اول عبودیت خدا علم و عرفان و شناخت نسبت به خدا است. حرف دوم "ب" است که بینونت دارد و جدایی از غیر خدا و کلمه ی "د" اشاره به مقام دنو است یعنی بشر می شود کمال خداگونگی.



آیت الله علم الهدی تصریح کردند: حال چرا ریا نشانه تکذیب دین است؟ خدا دین را نازل کردند تا ما عبد شدن را بیاموزیم و تمام زندگی ما مقدمه ی عبد بودن و شدن است. عبد بر دو پایه تقوا و اخلاص استوار است. تقوا این است که تمام زندگی ما تحت برنامه ی دین باشد. اخلاص یعنی همه چیز ما برای خدا باشد و این یعنی عبد خدا بودن. وقتی عبد نباشیم طبیعی است که دین را تکذیب کرده ایم.



ایشان بیان داشتند: خدا در سوره ی واقعه می فرمایید ای گمراهان مکذب آشامیدنی شما حمیم است، شاخصه ی این مکذبین ریا است. انسان هایی که بگونه ای زندگی کنند که خدا در زندگی آنها هیچ سهمی ندارد و هر عملی حتی نماز و عبادت را برای مقاصد دیگر انجام می دهند مکذبین هستند.



آیت الله علم الهدی افزودند: یکی از مناظری که پیغمبر(ص) در بین راه مسجد الحرام و مسجد الاقسی مشاهده فرمودند دیدند یک نفر در راهی دلو سنگی سنگینی را درون چاه می اندازد و با زحمت زیادی بالا می کشد و میبیند درون آن خالی است پیغمبر(ص) از جبرئیل پرسیدند این چه کسی است؟ جواب آمد این منظره ی آدم ریا کار است. چون تمام  ارزش کار این است که خدا خوشش بیاید و وقتی خدا نپذیرفت انگار عملی انجام نشده است

ایشان در ادامه بیان داشتند: فخر رازی می گوید "الذین هم یراون" بین دو خصوصیت افراد واقع شده است اول نماز گزارانی که در نماز غفلت دارند و دوم کسی که مانع کمک به افراد نیازمند می شود و انسان ریا کار در وسط این خصوصیت و جامع این دو است.


آیت الله علم الهدی افزودند: افراد مکذب نه در خط عبودیت خدا هستند و نه خلق خدا. نکته ی دیگر در اینجا روایتی از اهل سنت است از حضرت علی(ع) که ایشان فرمودند این "یراءون" در ادامه ی افرادی است که در نماز از خدا غفلت می کنند آخرش از خدا غافل می شوند. این توجه به غیر خدا کار را به جایی می رساند که در نماز هم از خدا غفلت کنند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی