۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت

ادامه ی تفسیر سوره مبارکه "ماعون"

چهارشنبه, ۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ۰۸:۱۲ ب.ظ

اولین خواستگاه تکذیب دین وابستگی به زندگی مادی است
در درجه ی اول خواستگاه تکذیب دین وابستگی به زندگی مادی تعریف شده است. نمی شود انسانی به شئون مادی زندگی وابسته باشد و دین را تکذیب نکند. افرادی که دین را تکذیب می کردند بخشی بخاطر این بود که آرامشی که در زندگی مادی احساس می کنند را نمی خواستند با دلواپسی به حیاط بعد از مرگ بهم بزنند. انسان وقتی غرق در مادیات می شود حاضر نیست خلاف آن فکر کند.
ادامه ی تفسیر سوره ی ماعون ، مهدیه مشهد
آیت الله علم الهدی در ادامه ی تفسیر قرآن کریم در چهار شنبه شب ها به ادامه ی تفسیر سوره ی ماعون پرداخته و افزودند: در سوره ی ماعون  محتوایی راهبردی در جهت جریان اسلام آموزی دین و تبلیغ معارف آسمانی است و در واقع سور قصار سور استراتژی قرآن است. خدا در این سوره مولفه های تکذیب دین را بیان می کند.



ایشان افزودند: در درجه ی اول خواستگاه تکذیب دین وابستگی به زندگی مادی تعریف شده است. نمی شود انسانی به شئون مادی زندگی وابسته باشد و دین را تکذیب نکند. افرادی که دین را تکذیب می کردند بخشی بخاطر این بود که آرامشی که در زندگی مادی احساس می کنند را نمی خواستند با دلواپسی به حیاط بعد از مرگ بهم بزنند. انسان وقتی غرق در مادیات می شود حاضر نیست خلاف آن فکر کند.


آیت الله علم الهدی تصریح کردند:یک وجه قضیه این است که نمی خواهند خدا و معاد را باور کنند و آنها را تکذیب می کنند. وجه دیگر آن باورمندی این است که قدرتی غیر این امکانات وجود دارد و ماوراء این قدرت های مادی است این انسان سرنوشتی غیر از این زندگی مادی دارد انسان را دلواپس می کند.
 
ایشان بیان داشتند: انسان ماده پرست سنگ دل می شود و همه چیز را برای خود می خواهد و نسبت به هیچ چیزی احساس ندارد. این عدم احساس سبب عدم احساس مسئولیت می شود. وقتی هدف زندگی مادی باشد همه ی امکانات باید در استخدام فرد باشد و همه چیز برای توسعه ی قدرت و شهوت است چون زندگی قائم به قدرت و ثروت است. حتی دین و گرایشات دینی اگر در راستای تامین منافع مادی و قدرت و ثروت بود باید آن را هم استخدام کرد و این مولد حالت ریا در زندگی است. اصل ریا همین است که دین در اختیار دنیا قرار گیرد.

آیت الله علم الهدی افزودند: تکذیب دو گونه است یکی این که از همان ابتدا بگویند خدا و معاد نیست و دوم انسانهایی که دنبال این هستند دین را در اختیار دنیا یشان قرار دهند این همان ریا است. حال این " الذین یرائون" که هستند؟ خواستگاه ریا نفاق است و منافق ریا کار می شود. فخر رازی بین منافق و ریا کار فرق می گذارد. منافق اصلا معتقد به دین نیست اما ریا کار دین را قبول دارد ولی با دین داری می خواهد جذب افراد را انجام دهد.

ایشان در ادامه بیان داشتند: اما خواستگاه ریا همان نفاق است. منافقین ریا کار هستند و خدا در جایی دیگر از قرآن هم می فرماید منافقین خدا را به خیال خود فریب می دهند در حالی که عکس این است و این تفکر نوعی گمراهی است که خود انسان فریب می خورد. انسان ریا کار فکر میکند با این عمل هم بندگی خدا را انجام داده و هم مردم را جذب کرده در صورتی که این گونه نیست.

آیت الله علم الهدی افزودند: خدا در آیه 38 سوره نساء نفس ریا را مسخره کردن دیگران دانسته است. و ریا را هماهنگی با شیطان معرفی می کند و این که زمینه ی فریب شیطان را خود فراهم می کنند. آیه سوم آیه 264 سوره بقره است که خدا در آن ریا را برای ما تصویر می کند. آن را سنگی تصور کنید که روی آن مقداری خاک گرفته و بارش باران که این خاک ها از روی سنگ پاک شود چهره ی خشن سنگ مشهود می شود.

ایشان تصریح کردند: در سوره انفال آیه 48 نقش ریا مشخص شده است. این ادیان خلاف و مکاتب انحرافی همه سرآغاز آن ریا بوده است که فردی با ریا کاری مردم را جذب کرده و بعد از جذب انسان ها را با مبانب انحرافی خود منحرف می کنند

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی