۱۴۰۳ يكشنبه ۳۰ ارديبهشت

ادامه ی تفسیر سوره ماعون

دوشنبه, ۶ مرداد ۱۳۹۳، ۰۱:۳۰ ب.ظ

امام زمان(عج) از هیچ چیزی به اندازی نماز با توجه خوشحال نمی‌شوند

طبق روایات معنای سهوی که در قرآن به آن اشاره شده برای کسی است که نماز را از اول وقت تا آخر وقت به تعویق اندازد و به بیان امام کاظم(ع) آن نمازی سهو است که نمازگزار ضایع‌اش کند. لذا به همان مقدار که گفته شده نماز عمود دین است به همان میزان به عدم سستی در نماز تاکید شده است. امام زمان(عج) از هیچ چیزی به اندازی نماز با توجه خوشحال نمی‌شوند لذا برای تجدید عهد با ایشان به نماز توجه بیشتری داشته باشیم.

ادامه ی تفسیر سوره ی ماعون، مهدیه ی مشهد

آیت الله علم الهدی در ادامه ی تفسیر قرآن کریم به ادامه ی تفسیر سوره ی ماعون پرداخته و افزودند: اگر ما معتقد شدیم که آیه و یقول المسلمین را نازل شده در مدینه بدانیم فقیر منطق سوره از آیه 3 به بعد را توجیه می‌کند که این آیه می‌خواهد بگوید وضعیت منافقان از وضعیت کسانی که به یتیمان بی‌توجهند هم بدتر است.

ایشان خاطرنشان کردند: درباره اینکه منافقان جزو مکذبان دین هستند 3وجه تفسیر بیان شده است. وجه اول اینکه اگر این آیات اینطور بیان کرده که منافقان نماز می‌خوانند پس چطور است که نماز از فحشا و منکر آنها را باز نمی‌دارد. پاسخ این است که نماز آنها روح ندارد و ظاهری است. وجه دوم اینکه آیه "الذین هم ان صلاتهم ساحون" پس از‌ آیه اول بیان میشود که به تکلیف اشاره دارد به این دلیل است که تکلیف نوعی استدراج است و بنای خدا بر این است که کافر و فاسقی که به دین دهن‌کجی می‌کند هدایت نشود.



دریافت

آیت‌الله علم‌الهدی تاکید کردند: خداوند اینها را چنان به قدرت و ثروت مشغول می‌کند که راه هدایت‌شان بسته می‌شود. لذا اگر کسی بدون اعتقاد و با دهن‌کجی به اسلام در رفاه دنیوی است چنین سرنوشتی دارد. وجه سوم تفسیر این است که مکذب به دین هم نسبت به خلق خدا خائن است چون احساس مسئولیت درباره مساکین و یتیمان ندارد و هم نسبت به خدا خائن است چون نمازش غافلانه و از روی سهو است.

ایشان در تفسیر واژه ساحون عنوان کردند: سهو دارای 3 نوع معناست یکی اینکه مطلبی به اشتباه از ذهن انسان فراموش شود یا چیزی را عوضی بگیرد. دوم سهو به معنای خطای در فعل و سوم غفلت و بی‌توجهی است. طبق روایات معنای سهوی که در قرآن به آن اشاره شده برای کسی است که نماز را از اول وقت تا آخر وقت به تعویق اندازد و به بیان امام کاظم(ع) آن نمازی سهو است که نمازگزار ضایع‌اش کند. لذا به همان مقدار که گفته شده نماز عمود دین است به همان میزان به عدم سستی در نماز تاکید شده است.

آیت الله علم الهدی در پایان افزودند: امام زمان(عج) از هیچ چیزی به اندازی نماز با توجه خوشحال نمی‌شوند لذا برای تجدید عهد با ایشان به نماز توجه بیشتری داشته باشیم.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی