۱۴۰۳ شنبه ۰۳ آذر

جلسه ی شصت و سوم

سه شنبه, ۱۳ خرداد ۱۳۹۳، ۰۹:۱۰ ق.ظ

فرائد الاصول ، تنبیهات شبهه ی محصوره

بنابر این مراد از حکم در المیسور همان حکم نفسی و مستقل خواهد بود که به اعتبار عمومیت المیسور برای افراد و اجزاء در همه این موارد یکسان به کار می رود . می توان در ما نحن فیه به آن استدلال کرد یعنی حکم وجوب آن مقدار از اجزائی که میسور مقدور است بخاطر اجزائی که معسور و غیر مقدور است ساقط نمی شود .

جلسه ی شصت و چهارم درس حوزه ، مسجد گوهرشاد


دریافت
مدت زمان: 36 دقیقه 58 ثانیه

ادامه تنبیه دوم :

بررسی حکم صورت سوم (اجمال در دلیل کل و جزء)

اشکال و جواب حدیث دوم (المیسور لا یسقط بالمعسور )

حکم میسور با قطع حکم معسور تغییر نمی کند ، مقصود روایت دو حکم در یک دلیل است ، یعنی اگر یک جزء قابل انجام نبود نوبت به جزء دیگر می رسد .

به عبارت دیگر  - اگر کلمه حکم را در تقدیر بگیریم و مراد از میسور افراد عالم باشد در این صورت هر فردی یک حکم مستقل و مخصوص به خود را دارد . و حدیث مربوط می شود به باب عمومات نه مرکبات که محل بحث ماست ،  و اذا جاءالاحتمال بطلال الاستدلال .

جواب : 1- لازم نیست کلمه حکم را در تقدیر بگیریم ،‌همانطور که اصل نیز بر عدم تقدیر است . لذا ضمیر به خود میسور بر می گردد و آن هم اعم است از افراد یا اجزاء مرکب .

2- اگر کلمه حکم هم در تقدیر گرفته شود باز هم اشکالی نخواهد کرد ، زیرا بر حسب آنچه که قبلا گفتیم از آنجا که عرف بین نماز ده جزئی و نه جزئی تفاوتی قائل نیست .

بنابر این مراد از حکم در المیسور همان حکم نفسی و مستقل خواهد بود که به اعتبار عمومیت المیسور برای افراد و اجزاء در همه این موارد یکسان به کار می رود . می توان در ما نحن فیه به آن استدلال کرد یعنی حکم وجوب آن مقدار از اجزائی که میسور مقدور است بخاطر اجزائی که معسور و غیر مقدور است ساقط نمی شود .

در صورتی که حدیث را خود میسور  و یا حکم میسور بگیریم اشکال وارد است .

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی