جلسه ی شصت و یکم
فرائد الاصول ، تنبیهات شبهه ی محصوره
چون هنگام تعذر در وجوب اجزاء با قیمانده شک می کنیم و چون مسأله از موارد شبهه حکمیه وجوبیه است . اصل برائت جاری می شود . استصحاب وجوب سائر اجزاء قابل جریان نیست . زیرا وجوب قبلی آنها وجوب غیری بود ، که اکنون قطعا با انتفاء مرکب منتفی شده است . و آنچه که الان مشکوک است وجوب نفسی اجزاء است که حالت سابقه ندارد .
جلسه ی شصت و یکم درس حوزه ، مسجد گوهرشاد
دریافت
مدت زمان: 38 دقیقه 36 ثانیه
تنبیه دوم :
مقتضای قائده در اطلاق و تقیید اجزاء و شروط
بحث در اینجا این است که اگر جزئیت و شرطیت یک جزء یا شرطی مسلم بود ، آیا به حسب مقتضی قائده جزئیت و شرطیت آنها مطلق است یعنی حتی در صورت عدم قدرت مکلف از اتیان آن هم جزئیت و شرطیت دارد و یا مقید به صورت تمکن مکلف است . در صورت عجز از جزئیت وشرطیت ساقط می شوند ، به عبارت دیگر این بحث برمی گردد به اینکه اگر جزء و شرطی متعذر شد آیا تکلیف از اصل عمل ساقط می شود ؟
دو قول مطرح است :
قول اول : مطلق صورت تمکن و تعذر را می گیرد
مقتضای قائده ی اولیه در صورت شک در اطلاق و تقیید
هر کدام از کل و جزء دلیل مستقل دارند :
1-هر یک از دلیل کل (بنا بر قول به اعم ) و جزء اطلاق دارد اقیموا الصلواة - لا صلاة الا بفاتحته الکتاب .
2-دلیل کل مجمل است و جزء مطلق است . اقیموالصلوة - لا صلوة ....
3- دلیل هر دو مجمل است اقیموا الصلوة اجمال به لزوم فاتحه در نماز
یک دلیل برای هر دو وجود دارد :
1-یک دلیل برای کل وجود دارد که اجزاء از همان دلیل کل فهمیده شده است – تکلیف کل ساقط است چون وقتی یکی متحذر شد دلیلی برای بقیه باقی نمی ماند .
2- یک دلیل برای اجزاء داریم که به عنوان کل از آن انتزاء شده تکلیف کل ساقط است .
× محل بحث حکم صورت سوم (اجمال در دلیل کل و جزء )
قول اول : مطابق این قول جزئیت و شرطیت اجزاء و شرائط مطلق است و هنگام تعذر آنها تکلیف کل ساقط می شود .
چون هنگام تعذر در وجوب اجزاء با قیمانده شک می کنیم و چون مسأله از موارد شبهه حکمیه وجوبیه است . اصل برائت جاری می شود .
استصحاب وجوب سائر اجزاء قابل جریان نیست . زیرا وجوب قبلی آنها وجوب غیری بود ، که اکنون قطعا با انتفاء مرکب منتفی شده است .
و آنچه که الان مشکوک است وجوب نفسی اجزاء است که حالت سابقه ندارد .