۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

ادامه ی تفسیر آیات اجتماعی

پنجشنبه, ۸ خرداد ۱۳۹۳، ۰۹:۵۱ ق.ظ

شیطان مردم را به فحشا و منکر دعوت می کند

رسم شیطان این است که گناه را تزیین می کند وتا سر حد کفر او را پیش می برد بعد او را رها می کند وضع منافقان به شیطان مثال زده شده است زیرا منافقان هم گناه را زینت می دهند و وقتی لشکر کفار شکست می خورد آنها را رها می کنند .

ادامه ی تفسیر اجتماعی سوره ی حشر ، مدرسه ی نواب


دریافت
مدت زمان: 52 دقیقه 48 ثانیه

سوره مبارکه حشر آیه15 -16 کمثل الذین من قبلهم قریبا

منظور از قریبا در این آیه چیست ؟ منظوراز قریبا در این آیه را بعضی از مفسرین سرنوشت یهود بنی قینقاع می دانند وبعضی ازمفسرین جریان جنگ بدر را منظورقریبا می دانند ومفسرین شیعه هم منظور از قریبا را جریان جنگ بدر می دانند.

نقطه محوری که خداوند اینها را به جنگ بدر مثال می زند چیست ؟ در جنگ بدر وضعیت نظامی مسلمانان خیلی ضعیفتر از دشمن بود اما تبعیت مسلمانان از پیامبر اکرم (ص) و اخلاص آنها بالا بود ودیگر اینکه هیچ منافقی در میان مسلمانان نبود همگی  مسلمان کامل وبا اخلاص بودند لذا امداد غیبی پروردگار شامل حال آنها گردید.

نکته دیگر رسم شیطان این است که گناه را تزیین می کند وتا سر حد کفر او را پیش می برد بعد او را رها می کند وضع منافقان به شیطان مثال زده شده است زیرا منافقان هم گناه را زینت می دهند و وقتی لشکر کفار شکست می خورد آنها را رها می کنند .

خداوند شیطان را به منافقین شبیه می دانند زیرا هر دو دشمن هستند انهوا لکم عدو مبین نکته دیگر شیطان مردم را به فحشا و منکر دعوت می کند منافقان هم مردم را به فحشا و منکر دعوت می کنند همان اعلام خطری که برای شیطان گفته شده همان اعلام خطر برای منافقان آمده است .

کسانیکه از شیطان پیروی می کنند دو دسته هستند یک دسته می دانند که این کار وعمل شیطانی است اما از شیطان پیروی می کنند یک دسته هم نمی دانند این کار شیطانی است بلکه با تزیین گناه شیطان از او پیروی می کنند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی