جلسه ی پنجاه و هشت
فرائد الاصول ، تنبیهات شبهه ی محصوره
خود عمل را به صورت باطل انجام ندهید ، یعنی عملتان را از اول باطلا و فاسدا شروع نکنید یعنی نماز را بدون وضوء و لباس نجس شروع نکنید .
این معنی با ما نحن فیه سازگاری ندارد و مناسبتی ندارد ،و نهی در این صورت ارشادی است .
جلسه ی پنجاه و هشتم درس حوزه ، مسجد گوهرشاد
دریافت
مدت زمان: 47 دقیقه 24 ثانیه
ادامه مسأله دوم (حکم زیادی جزء عمدا )
اشکال به استدلال آیه شریفه و لا تبطلوا اعمالکم (سوره محمد /33)
ابطال به 3 معنی است :
1-ابطال از باب افعال به معنی ایجاد است ، یعنی در اعمالتان ایجاد ابطال نکنید . (لاتبطلوا صدقاتکم بالمن و الذی ...) ایجاد بطلان در صدقه .
2-خود عمل را به صورت باطل انجام ندهید ، یعنی عملتان را از اول باطلا و فاسدا شروع نکنید یعنی نماز را بدون وضوء و لباس نجس شروع نکنید .
این معنی با ما نحن فیه سازگاری ندارد و مناسبتی ندارد ،و نهی در این صورت ارشادی است .
3- عملتان را قطع نکنید ، در اینجا نهی در آیه شریفه مولوی و مرتبط با بحث ما خواهد بود . مشهور برای حرمت قطع صلاة به همین آیه استدلال کرده اند .
اگر مقصود را عمل مطلق بگیریم با معنای اول سازگاری دارد ولی اگر مقصود را عمل کامل بگیریم دیگر معنای سوم به معنای اول برنمی گردد .
منظور از اعمالکم - عمل کامل است .
شیخ می فرماید : به 5 قرینه معنای اول اظهر است :
1- معنای حقیقی لفظ ابطال همین معنا است .
2- کلمه ابطال در آیه لاتبطلوا صدقاتکم ...به همین معنا به کار رفته است .
3- آیه در مورد اطاعت خدا و رسول است یعنی مربوط به توحید و رسالت است که مناسب با احتمال اول است
4- استشهاد به آیه شریفه به حسب معنای اول در بعضی از احادیث .
5- لفظ اعمال جمع مذکر مضاف است و مفید عموم می باشد ، لذا با اثناء عمل مناسبت ندارد .
حمل آیه شریفه به معنای سوم موجب تخصیص اکثر است ، زیرا اکثر اعمال و اجزاء را می توان در اثناء عمل قطع کرد ، و این تنها در نماز و تعدادی از عبادات است که قطع عمل حرام است .