۱۴۰۳ شنبه ۰۳ آذر

جلسه ی پنجاه و هفتم

شنبه, ۳ خرداد ۱۳۹۳، ۰۹:۴۰ ق.ظ

فرائد الاصول ، تنبیهات شبهه ی محصوره

شک اگر در مانعیت شیئ باشد صحت اجزاء سابقه مستلزم نیست عدمش را نه ظاهرا و نه واقعا تا اینکه بوده باشد استصحاب نسبت به اجزاء سابقه از اصول مثبته و اگر شک در قاطعیت شیئ باشد استصحاب بقاء اتصال کافی است .

جلسه ی پنجاه و هفتم درس حوزه ، مسجد گوهرشاد


دریافت
مدت زمان: 36 دقیقه 59 ثانیه

ادامه مسأله دوم  (در زیادی جزء عمدا )

مناقشه در کلام صاحب فصول :

شک اگر در مانعیت شیئ باشد صحت اجزاء سابقه مستلزم نیست عدمش را نه ظاهرا و نه واقعا تا اینکه بوده باشد استصحاب نسبت به اجزاء سابقه از اصول مثبته و اگر شک در قاطعیت شیئ باشد استصحاب بقاء اتصال کافی است .

دفع اشکال : اصل مثبت در همه جا حجت نمی باشد استصحاب هیئت اتصالیه از استصحابات عرفیه است ، مثل استصحاب کریت در آبی که سابقا کر بوده آب کر ی وجود داشته و لباس نجسی را در داخل آن زدیم حال شک داریم که آیا آب از کریت افتاده تا نجس شده باشد یا بر کریت باقی است تا پاک باشد ، تمام فقهاء قائل به استصحاب کریت و طهارت لباس و آب شده اند . پس در بقاء اجزاء سابقه استصحاب قابلیت اتصال جاری می شود .

بعضی ها تمسک کرده اند برای اثبات صحت عبادت در زیادی عمدی جزء در عبادت و نزد شک در عارض شدن مانع به آیه شریفه و لا تبطلوا اعمالکم (سوره محمد /33)

مهم : در دلیل شیخ طوسی که فرمودند بین وجوب مضی عبادت و صحت آن ملازمه است . دو مورد در ادله استثناء شده است ، یکی باب حج و دیگری باب صوم است . که حتی در فرض فساد آن دو باید عمل را به اتمام برساند .

علت ملازمه اجماع مرکب است و قائل شدن به تفکیک بین لازم و ملزوم در غیر صوم و حج است .

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی