۱۴۰۳ شنبه ۰۳ آذر

جلسه ی پنجاه و ششم

چهارشنبه, ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۹:۴۳ ق.ظ

فرائد الاصول ، تنبیهات شبهه ی محصوره

شک دو قسم است یک بار در مانع است که عدمش بنفسه در طول عمل شرط است مثل حدث . پس استصحاب درست نیست ، فایده ندارد . و یک بار قاطع است که عدمش بنفسه شرط نیست اما از این جهت که رافع هیأت اتصالیه می باشد ، و عدمش شرط است مثل فعل کثیر ، پس استصحاب صحة و هیأت اتصالیه جا دارد .

جلسه ی پنجاه و ششم درس حوزه ، مسجد گوهرشاد


دریافت
مدت زمان: 49 دقیقه 34 ثانیه

ادامه مسأله دوم  (حکم زیادی عمدی یک جزء )

ان قلت : اجزاء سابقه باید صحیح باشد و حال آنکه در لسان روایات و فتاوی از حدث و قواطع صلاة تعبیر به مبطل شده است .

قلت : معنی ابطال این است که اجزاء سابقه با توجه به این حدیث تأثیری در کل عمل نخواهد داشت .

نعم  ـ استدراک از عدم الحاجة است .

شک دو قسم است یک بار در مانع است که عدمش بنفسه در طول عمل شرط است مثل حدث . پس استصحاب درست نیست ، فایده ندارد .

و یک بار قاطع است که عدمش بنفسه شرط نیست اما از این جهت که رافع هیأت اتصالیه می باشد ، و عدمش شرط است مثل فعل کثیر ، پس استصحاب صحة و هیأت اتصالیه جا دارد .

فرق بین شک در مانعیت و قاطعیت  ـ رابطه عموم خصوص مطلق است . هر قاطعی مانع است ولی هر مانعی قاطع نیست .

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی