۱۴۰۳ شنبه ۰۳ آذر

جلسه ی پنجاه و پنجم

سه شنبه, ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۹:۴۰ ق.ظ

فرائد الاصول ، تنبیهات شبهه ی محصوره

برخی از اخبار در باب صلوة بدین مضمون وارد شده است که اگر جزئی در غیر موارد طهور ، وقت ، قبله ، رکوع ، سجود ، سهوا ترک شود . اعاده در آن واجب نیست بلکه فقط سجده سهو لازم دارد . مانند این عبارت : یسجد سجدتی السهو فی کل زیادة و نقبصة

جلسه ی پنجاه و پنجم درس حوزه ، مسجد گوهرشاد


دریافت
مدت زمان: 47 دقیقه 1 ثانیه

ادله مسأله اول  ـ حکم نقصان سهوی رکن

مقتضایی قاعده ثانویه :

برخی از اخبار در باب صلوة بدین مضمون وارد شده است که اگر جزئی در غیر موارد طهور ، وقت ، قبله ، رکوع ، سجود ، سهوا ترک شود . اعاده در آن واجب نیست بلکه فقط سجده سهو لازم دارد . مانند این عبارت : یسجد سجدتی السهو فی کل زیادة و نقبصة

× هر چه در مورد جزء فراموش شده بیان شد در مورد شرط فراموش شده ، هم مطرح است . و اصل اولی بطلان است .

                                          مسأله دوم (حکم زیادی عمدی یک جزء )

اجزاء:

الف : جزئیت لا بشرط ­– شارع مطلق آورده است ، سوره (ما نحن فیه )

ب : بشرط شئ – شارع دستور به زیادی جزء  داده مثلا فرموده سجده واجب است بشرط زیادی دو سجده در یک رکعت .

ج : بشرط لا  ـ شارع فرموده که فلان جزء را زیاد نکنید . رکوع .

                            اقسام زیادی عمدی به سه گونه تصور می شود :

(زیاد می کند جزئی از اجزاء نماز )

1-     قصد می کند که این زیادی جزء مستقل است . اعتقاد پیدا می کند شرعا که در هر رکعتی 2 رکوع واجب است .

2-     ......................آنچه زیاد شده با مزید علیه جزء واحد هستند . 

3-     اینکه زائد بدل از مزید علیه است .

× حکم قسمت اول  ـ عبادت فاسد است . مثل اینکه در هر رکعت 2 رکوع انجام دهد .

× حکم قسم دوم و سوم ـ مقتضای اصل  ـ عدم بطلان عبادت است .

+ دلیل دو قسم  اخیر : اصالة البرئه از مانعیت جزء زیادی ، چرا که شک  ما در مانعیت جزء زائد است که همانطور که گذشت جای اصالة البرائه است . عده ای قائل به بطلان شده اند .

زیادی عمدی یک جزء موجب اخلال در هیأت اتصالیه عبادت که بقاء آن شرط صحت عبادت می باشد ، است .

 

مصنف : اگر مراد اخلال به هیأت اتصالیه شرعی است این که اول کلام و نزاع است اساسا بحث در همین است که آیا این  زیادی مخل هست یا نه ؟

و اگر مراد اخلال به هیأت اتصالیه عرفی است باز هم درست نیست چون اخلال به این هیأت مبطل نماز نیست .

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی