۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

جلسه ی پنجاه و یکم

دوشنبه, ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۹:۳۸ ق.ظ

فرائد الاصول ، تنبیهات شبهه ی محصوره

قاطع برای نماز به آن است که وجود آن موجب قطع هیئت اتصالیه صلوة است مثل فعل کثیر، فرق آن با مانع این است که وجودمانع فی نفسه مبغوضیت دارد و عدم آن بما هوهو مطلوب است. لکن وجود قاطع فی نفسه مبغوض نیست بلکه چون مخل به یکی از شرائط صلوة است مبغوضیت دارد لذا عدم قاطع بما هوهو مطلوبین ندارد

جلسه ی پنجاه و یکم درس حوزه ، مسجد گوهرشاد


دریافت
مدت زمان: 44 دقیقه 47 ثانیه

ادامه قسم دوم(شک در قیدیّت)

حکم دوران بین تعیین و تخییر با علم اجمالی به وجوب احدهما

در مورد این بحث شخصی به یک تکلیف الزامی به علم اجمالی دارد و طرفین آن تعیین وتخییر است عین در اینجا شبیه به مقید است مثلا جوب کفاره در افطار عمدی صوم رمضان از شارع رسیده است لکن نمی دانیم آیا آن کفاره یعییناً عتق رقبه است و یا این که هر یک از کفارات ثلاث می تواند باشد.

در مسأله مقید ومطلق تخییر عقلی است. اما در دوران بین تعیین و تخییر ، تخییر شرعی است

وجه شبهه: این باعث شده است که علماء بگویند هر چه در دوران بین تعیین و تخییر است در مطلق و مقید هم وجود دارد

میتوانیم بگوئیم در دوران بین تعیین وتخییر ملحق به باب شک در شرطیت است و چون تعیین موجب کلفت زائد است لذا در وجوب تعیینی عتق رقبه، برائت جاری میشود زیرا اگر مکلف در دادن کفاره بین خصال ثلاث مخیر باشد آزاد خواهد بود ولی بر تعیین یکی از آنها مقید و محدود می شود

المسألة فی غایة الإشکال

ما قطع داریم کفاره بر ما واجب است و مفهوما تکلیف روشن است اما در مصداق کفاره شک داریم لذا برای بریء الذمه شدن احتیاط واجب است و تعیین دلیل عقلی اصالة البرائة ردّ می شود چون قطع پید نمی کنیم به بریء الذمه بودن

الأقوی وجوب الاحتیاط

حکم  شک در مانعیت : مثلا طهارت شرط نماز است و حدث مانع صلوة است، خال شک در مانعیت بدین صورت است که شک میکنیم آیا حدث مانع نماز است یا خیر؟

مصنف: شک در مانعیت به شک در شرطیت بر میگردد زیرا هر چیزی  که مانع استعدم آن شرط است ، بنابراین در اینجا برای رفع کلفت زائد اصل برائت جاری میشود

حکم شک در قاطعیت: قاطع برای نماز به آن است که وجود آن موجب قطع هیئت اتصالیه صلوة است مثل فعل کثیر، فرق آن با مانع این است که وجودمانع فی نفسه مبغوضیت دارد و عدم آن بما هوهو مطلوب است. لکن وجود قاطع فی نفسه مبغوض نیست بلکه چون مخل به یکی از شرائط صلوة است مبغوضیت دارد لذا عدم قاطع بما هوهو مطلوبین ندارد

مصنف: در شک در قاطعیت یک شیء هیأت اتصالیه نماز استصحاب میشود

اصل سببی و مسببی شک در جزئیت و شرطیت : اصل سببی برائت جاری میشود      

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی