جلسه ی چهل و هفتم
فرائد الاصول ، تنبیهات شبهه ی محصوره
در صورتی که جزء مشکوک باشد آن دلیل از نظر صحیحی مجمل می باشد و باید ببینیم مبنای شما در دلیل مجمل چیست ؟ احتیاط است یا برائت ؟
نظر ما برائت است . اما از نظر اعمی اگر احراز بشود مولی در مقام بیان است و ما در جزئی شک می کنیم ، جای اصالة الاطلاق و عدم وجوب اتیان است (برائت )
جلسه ی چهل و هفتم درس حوزه ، مسجد گوهرشاد
دریافت
مدت زمان: 36 دقیقه 31 ثانیه
ادامه مساله دوم
در بحث ثمره بین صحیحی و اعمی
جواب شیخ به وحید بهبهانی :
این جای اصالة الاطلاق برای اثبات عدم وجوب احتیاط نیست ، بلکه باید ادله برائت را جاری کنیم زیرا در این مطلقات مولی در مقام بیان اجزاء و قیود نمی باشد .
لذا جای اصالة الاطلاق نیست . و اکثر مطلقات قرآن از این قبیل است .
ثمره:
نتیجه : شما نمی توانید بین قول به صحیحی و اعمی ثمره درست کنید .
ثمره بحث صحیحی و اعمی از نظر شیخ :
در صورتی که جزء مشکوک باشد آن دلیل از نظر صحیحی مجمل می باشد و باید ببینیم مبنای شما در دلیل مجمل چیست ؟ احتیاط است یا برائت ؟
نظر ما برائت است . اما از نظر اعمی اگر احراز بشود مولی در مقام بیان است و ما در جزئی شک می کنیم ، جای اصالة الاطلاق و عدم وجوب اتیان است (برائت )
اما اگر احراز نشد که مولی در مقام بیان است باز کلام مجمل می باشد و باید طبق مبنا عمل شود که مبنای ما در کلام مجمل برائت می باشد .