۱۴۰۳ پنجشنبه ۲۹ شهریور

جلسه ی چهل و چهارم

شنبه, ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۹:۴۸ ق.ظ

فرائد الاصول ، تنبیهات شبهه ی محصوره

با آمدن خطاب تفصیلی، اشتغال یقینی وجود پیدا کرده است که مقتضی برائت یقینی است در مسأله قبل فقدان نص باعث علم اجمالی شد در اینجا هم اجمال نص موجب علم اجمالی می شود . و علم اجمالی منحل به علم تفصیلی می شود

جلسه ی چهل و چهارم درس حوزه ، مسجد گوهرشاد


دریافت
مدت زمان: 43 دقیقه 52 ثانیه

شک در جزء خارجی ناشی از اجمال نص :

مانند اینکه :

شارع دستور به غسل داده است و معنای شرعی و عرفی آن به این صورت مجمل است که آیا معنای غسل که شستن ظاهر بدن هست به معنای عرفی ظاهر بدن شامل داخل گوش و ناف هم هست یا نه ؟

اقوی دو قول مطرح است :

1-     مصنف : نسبت به اکثر برائت عقلی و شرعی جاری می شود . به دلیل قبح عقاب بلا بیان  که علم اجمالی منحل به علم تفصیلی می شود . و اخبار حدیث حجب و رفع .

2-     احتیاط واجب است .

(شک در جزئیت از فقدان نص )

در مساله قبلی خطاب تفصیلی شارع نبود ولی در اینجا وجود دارد ولی مجمل است .

دلیل بر وجوب احتیاط : با آمدن خطاب تفصیلی، اشتغال یقینی وجود پیدا کرده است که مقتضی برائت یقینی است .

در مسأله قبل فقدان نص باعث علم اجمالی شد در اینجا هم اجمال نص موجب علم اجمالی می شود . و علم اجمالی منحل به علم تفصیلی می شود .

عقلا و نقلا شک موضوع برائت است . در جایی اصالة البرائه جاری نمی شود که طرفین  محتمل منجر به تعارض شود مثل شک در شبهه محصوره  .

اقل وجوب آن قطعی است . و شک ما در اکثر است و بین آن دو اگر اصالة البرائه جاری شود تعارض پیش نخواهد آمد .

اشکال دیگر ...(جلسه بعد انشاء الله )

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی