جلسه ی سی و نهم
فرائد الاصول ، تنبیهات شبهه ی محصوره
وجوب جزء مشکوک از موارد ما لا یعلمون است لذا وجوب نفسی اکثر و یا مؤاخذه ترک آن برداشته شده است وسابقا بیان کردیم مراد از رفع آیا تکلیف است یا مؤاخذه و عقاب و مرحوم مصنف قائل شده به رفع عقاب و مؤاخذه .
جلسه ی سی و نهم درس حوزه ، مدرسه ی نواب
دریافت
مدت زمان: 40 دقیقه 39 ثانیه
بحث ما در مورد شیهه وجوبیه در فرض دوران امر بین اقل واکثر در فقدان نص است.
مرحوم شیخ فرموند: احتیاط واجب نیست اقل را اتیان می کنیم و در اکثر اصالة البرائة جاری میشود دلیل عقلی بر برائه که گذشت.
اما دلیل نقلی بر اصالة البرائة :(دلالة این اخبار به قدری روشن و تمام است که معتقد به جریان اصالة البرائة شده اند)
روایت اول: (حدیث حجب)
وجوب اکثر (جزء مشکوک) از مصادیق (ماحجب الله علمه عن العباد...) است. بنا براین می توان گفت وجوب نفسی اکثر و یا وجوب غیری آن و یا مؤاخذه ترک آن بر داشته شده است.
روایت دوم: حدیث رفع (رفع عن امتی .....مالا یعلمون)
وجوب جزء مشکوک از موارد ما لا یعلمون است لذا وجوب نفسی اکثر و یا مؤاخذه ترک آن برداشته شده است وسابقا بیان کردیم مراد از رفع آیا تکلیف است یا مؤاخذه و عقاب و مرحوم مصنف قائل شده به رفع عقاب و مؤاخذه .
بعضی از بزرگان مثل شریف العلماء می فرمایند: اخبار برائت در شک در وجوب نفسی عبادات که احتمال عقاب اخروی در آن هست جاری و رفع مؤاخذه میکند . ولی شک در اجزاء که وجوب آنها غیری و مقدمی است که مخالفت آن عقاب ندارد جاری نمیشود
دلیل شرعی نمی تواند حکم عقلی را نفی کند . عقلی فطری انسان است
جواب مصنف: اخبار برائت در شک در وجوب نفسی و غیری نیز جاری است، و فرقی بین این دو نخواهد بود
بنابراینکه کلمه مؤاخذه در حدیث رفع مقدر باشد، چون ترک واجب غیری موجب نرک واجب نفسی است لذا موجب عقاب اخروی است
و بنابراینکه جمیع الآثار در تقدیر باشد در این صورت مطابق حدیث رفع جزئیت که اثر وضعی جزء مشکوک و ما لا یعلمون است برداشته می شود ، و با رفع جزئیت وجوب آن نیز خود به خود بر داشته میشود