۱۴۰۳ شنبه ۰۳ آذر

جلسه ی سی و هشتم

دوشنبه, ۱ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۹:۵۸ ق.ظ

فرائد الاصول ، تنبیهات شبهه ی محصوره

بعد از انحلال علم اجمالی ، علمی به وجوب اکثر باقی نمی ماند تا از باب مقدمه عقلیه آنرا  امتثال کنیم بلکه تبدیل شک در وجوب میشود که مجرای اصالة البرائة است.

جلسه ی سی و هشتم درس حوزه ، مسجد گوهرشاد


دریافت
مدت زمان: 34 دقیقه 33 ثانیه

بحث ما در جواب از دلیل چهارم است(مقدمه علمیه)

دلیل چهارم : در ترک اکثر احتمال عقاب اخروی است و از باب رفع عقاب محتمل واجب است اکثر امتثال شود

جواب: بعد از انحلال علم اجمالی ، علمی به وجوب اکثر باقی نمی ماند تا از باب مقدمه عقلیه آنرا  امتثال کنیم بلکه تبدیل شک در وجوب میشود که مجرای اصالة البرائة است.

اشکال:معلوم بالإجمال منجز است و او را در صورت ترک عقاب میکنند ، لذا احتیاط واجب است .

جواب دلیل عقلی قبح عقاب بلا بیان بر برائة از این جهت که معلوم بالإجمال منجز است نیاز مبرم به تأمل بیشتری دارد چرا که بعد از انحلال علم اجمالی وقتی علم از بین میرود علوم هم از بین میروند لذا علمی  باقی نمی ماند تا از باب مقدمه علمیه آنرا امتثال کنیم .

بقی الکلام – در اتیان اقل چطوری باید قصد قربت کند به خاطر اینکه اتیان اقل مردد است بین واجب نفسی(مقرب) و مقدمی(غیر مقرب)

جواب: در قصد قربت ، قصد فرار و رهایی از عقاب کفایت میکند

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی