۱۴۰۳ پنجشنبه ۲۹ شهریور

جلسه ی سی و یکم

شنبه, ۲۳ فروردين ۱۳۹۳، ۰۹:۵۱ ق.ظ

فرائد الاصول ، تنبیهات شبهه ی محصوره

احتیاط واجب ومخالفت قطعیه حرام است . ونظر مصنف در شبهه غیر محصوره : در تردد در ذات واجب مخالفت قطعیه به دلیل معصیت بودن حرام است . ومخالفت قطعیه اگر انجام همه اطراف ممکن است تا جایی که عسر وحرج لازم نیاید امتثال صورت گیرد انجام بعضی غیر ممکن است ومانع دارد انجام بقیه محتملات واجب است .

جلسه ی سی و یکم درس حوزه ، مسجد گوهرشاد


دریافت
مدت زمان: 47 دقیقه 8 ثانیه

تنبیه پنجم : تقسیم شبهه وجوبیه موضوعیه به محصوره وغیر محصوره

مثال شبهه محصوره در اینجا مانند علم اجمالی به قضا یکی از دونماز ظهر وعصر

مثال شبهه غیر محصوره : نذر کرده است که در یکی از ایام سال روزه بگیرد اما اکنون فراموش کرده است که کدامیک از 365 روز بوده است .

نظر مصنف در شبهه محصوره : احتیاط واجب ومخالفت قطعیه حرام است . ونظر مصنف در شبهه غیر محصوره : در تردد در ذات واجب مخالفت قطعیه به دلیل معصیت بودن حرام است . ومخالفت قطعیه اگر انجام همه اطراف ممکن است تا جایی که عسر وحرج لازم نیاید امتثال صورت گیرد انجام بعضی غیر ممکن است ومانع دارد انجام بقیه محتملات واجب است .

در تردد در شرط واجب احتیاط واجب نیست چون حداکثر این است که شرط ساقط باشد لذا یک نماز ویا یک روز روزه امتثال می شود . اقوی این است که تا جایی که عسر وحرج واختلال نظام لازم نیاید امتثال صورت گیرد ودلیل آن بنای عقلا است و...

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی