۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين

تفسیر سوره احزاب ـ اراده تکوینی دلالت بر این دارد که هیچ انحرافی نباید در وجود اهل‌بیت باشد، وقتی اراده تکوینی خدا بر این است، یعنی خدا اهل‌بیت را طوری خلق کرده که در وجودشان هیچ پلیدی وجود ندارد و معصوم هستند.

 

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی ظهر امروز در بیست و پنجمین جلسه تفسیر سوره احزاب در ماه مبارک رمضان، با بیان این‌که «...إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً»، جمله‌ای است مستقل در انتهای آیه 33 این سوره است، اظهار کرد: این بخش، آیه مستقلی است که به آیه مربوط به زنان پیغمبر مرتبط نیست درحالی‌که خداوند درباره زنان پیغمبر دستور داده است.

ایشان با بیان این‌که خداوند می‌خواست به‌عنوان یک خبر آنی و فوق‌العاده مسئله تطهیر اهل‌بیت و عصمت اهل‌بیت را در این آیه بیان کند، ادامه داد: این اتفاق در قرآن نیز سابقه دارد، رسم عرب این بوده که وقتی می‌خواستند نکته فوق‌العاده‌ای بگویند، بین مطالب عادی یک‌باره مطلب مهمی را بیان می‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی این آیه را از آیات کلیدی قران در اثبات اندیشه و عقیده شیعه در موضوع عصمت اهل‌البیت دانست و خاطرنشان کرد: اولین نکته در مورد کلمه «...إِنَّما...» هست، این کلمه جزو ادات حصر است، دلالت می‌کند بر حصر مطلبی که «انما» بر سر او درآمده و در فارسی هم انما را این‌طور ترجمه می‌کند «این هست و جز این نیست»، در اینجا به حصر در دو چیز دلالت دارد، یکی در خود اراده، این‌طور نیست که اراده پروردگار در موارد دیگر هم تعلق بگیرد، انحصار در اراده پروردگار و اهل‌بیت است.

ایشان با بیان این‌که اراده خدا بر دو قسم است، گفت: اراده خداوند بر دو بعد اراده تکوینی و اراده تشریعی، است؛ اراده تشریعی این است که از ما خواسته نماز بخوانیم، اراده کرده زکات بدهیم، روزه بگیریم، در مورد شئون زندگی مردم اصول عدالت، تقوا و انسانیت را حفظ کنند و اراده تکوینی این است که اراده خدا به اصل خلقت تعلق گرفته است.

آیت‌الله علم‌الهدی اضافه کرد: خدا اراده کرده بشر به وجود بیاید، بشر موجود صاحب اختیار باشد اما اختیارش در محدوده اراده خدا باشد، تعلق گرفته بر این‌که هرکسی با یک خصوصیت، شکل و وضعی به وجود بیاید، البته در اراده تکوینی پروردگار، هیچ‌چیز دخالت ندارد.

ایشان با تأکید بر این‌که این آیه اراده خدا را در اهل‌بیت منحصر کرده، پس دلالت می‌کند این اراده، اراده تکوینی است، بیان کرد: «رجس» به معنای پلیدی است؛ خداوند در مورد گوشت خوک می‌گوید رجس، پلیدی است، رجس عبارت است از هر نوع آلایش و آلودگی، هرچه در وجود انسان ایجاد آلودگی کند، رجس است، یعنی چیزی که منشأ آلودگی است.

امام جمعه مشهد مقدس اظهار کرد: خداوند می‌گوید «پلیدی را از شما برطرف می‌کنم»، این پلیدی دیگر آلودگی و کثیفی نیست، پلیدی در روح، فکر و اخلاق است، یعنی شما هیچ انحراف اخلاقی، فکری و عملی نباید داشته باشید، هر عمل فاسد و گناه، پلیدی است، وقتی می‌گوید اهل‌بیت نباید گناه کنید، نباید انحراف فکری داشته باشید یعنی انحراف فکری یک پلیدی در انسان است.

ایشان با بیان این‌که این دوری از ناپاکی دلالت بر عصمت است، خاطرنشان کرد: اراده تکوینی دلالت بر این دارد که هیچ انحرافی نباید در شما باشد، وقتی اراده تکوینی خدا بر این است، یعنی خدا طوری خلق کرده که در وجود شما این پلیدی‌ها نیست، وقتی در وجود شما هیچ ناپاکی و رذیلتی نیست، معصوم هستید، درواقع بین اراده تکوینی خدا و تحقق فاصله‌ای نیست.

آیت‌الله علم‌الهدی افزود: برخی برای این‌که عصمت به 5 تن آل عبا و امیرالمؤمنین بازنگردد، در کتب خود گفته‌اند منظور اهل‌بیت، عشیره و همه اقوام پیامبر است درحالی‌که روایات متعددی از عامه و اهل سنت دال بر این‌که اهل‌بیت، 5 تن آل عبا یعنی حسنین، صدیقه طاهره و امیرالمؤمنین هستند نقل شده است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی