۱۴۰۳ جمعه ۰۷ ارديبهشت

تفسیر سوره احزاب ـ اگر بنا شد مردی عفت نداشت، لباسی پوشید که زن را تحریک کرد، تی‌شرت‌های نامناسب، آستین‌های بیش‌ازاندازه کوتاه، لباس با یقه‌های باز، این عین بی‌عفتی مرد است، همان‌طور که زن بی‌عفت موجب فساد در جامعه می‌شود، مرد بی‌عفت نیز موجب فساد در جامعه می‌شود.

 

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی ظهر امروز در بیست و دومین جلسه تفسیر سوره احزاب در ماه مبارکه رمضان، با اشاره به آیه 32 این سوره «یَا نِسَاءَ النَّبِیِّ لَسْتُنَّ کَأَحَدٍ مِّنَ النِّسَاءِ ۚ إِنِ اتَّقَیْتُنَّ فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَّعْرُوفًا»، اظهار کرد: خداوند در این آیه همسران پیامبر را به رعایت تقوا توصیه می‌کند، این سؤال مطرح می‌شود که رعایت تقوا مختص همسران پیامبر است؟

ایشان بابیان این‌که رعایت تقوا مربوط به همه زنان است، ادامه داد: این‌که ابتدا گفته زن‌های پیغمبر مثل دیگر زن‌ها نیستید و استثنا قائل شده به دو منظور است، منظور اول درواقع اشاره به جریان طبیعی اجتماعی مردم هست که در زمان پیغمبر این‌گونه بوده و الآن هم همین‌طور است؛ مسلمانان به‌خصوص مردان درصدد این بودند بفهمند زنان پیغمبر چه خصوصیاتی دارند و این در راستای این بوده که مردان می‌خواستند روابط زندگی پیغمبر را به دست بیاورند.

مردم دنبال الگو گرفتن از زندگی مسؤولان هستند

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی اضافه کرد: پیغمبر در مسائل اجتماعی مثل سایر مردم بود، در رفت‌وآمد، معامله و مراودات، با دیگران تفاوتی نداشته‌اند و مردم عمدتاً می‌خواستند ببینند در خصوصیات زندگی پیغمبر با همسرانش چگونه است.

ایشان خاطرنشان کرد: خدا می‌فرماید مردم روی شما توجه دارند که خصوصیاتی را از شما بشناسند که این توجه و تعمق روی دیگر زنان نبست ازاین‌رو شما نسبت به عفت و حجاب و رفتار باید بیشتر رعایت کنید و حساس‌تر باشید نسبت به دیگر زنان؛ در زندگی امروز ما نیز همین است، معمولاً مردم می‌خواهند بدانند همسر فلان مسؤول، دختر و زندگی‌اش چطور است، رفتارشان چگونه است، این خصوصیت در مردم امروز ما نیز هست ازاین‌رو این‌ها باید مسائل عفاف و حجاب را بیشتر رعایت کند و به توجه مردها به آنان توجه کنند.

عفت منحصر به زنان نیست، مردان نیز باید عفیف باشند

آیت‌الله علم‌الهدی بابیان این‌که عفاف و حجاب قانون عمومی و همگانی است، افزود: ما یک حجاب و یک عفاف داریم، این‌ها باهم فرق دارند، حجاب عفت هست اما هر عفتی حجاب نیست، یکی از خصوصیت عفت، پوشش است اما همه‌اش با پوشش درست نمی‌شود، ابعاد دیگری دارد که اگر فرض کنید خانمی کاملاً خودش را از نامحرم پوشاند ولی جهات دیگر را رعایت نکرد، عفت ندارد، حجاب با عفاف است.

ایشان اضافه کرد: آنچه در زندگی روزمره و اختلاط مردها و زن‌ها مهم است، مسئله عفاف هست، حجاب یکی از خصوصیات عفاف است؛ عفت این است که مطلقاً از هر نوع ارتباطی که این ارتباط باعث شود یک جریان فکری و روحی در یک مرد نسبت به زن اجنبی و زن نسبت به مرد اجنبی به وجود بیاید، حذف شود.

جامعه بدون عفاف، جامعه‌ای بیمار است/ بی‌عفتی مرد جامعه را فاسد می‌کند

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این‌که عفاف مال زن تنها نیست بلکه مال مرد نیز هست، گفت: اگر بنا شد مردی عفت نداشت، لباسی پوشید که زن را تحریک کرد چون مسئله غریزه جنسی مربوط به هر دو جنس است، جوانانی که لباس می‌پوشند که زن و دختر را تحریک می‌کند، دقیقاً مثل زن بی‌حجاب است؛ در تابستان پسرها بالباس‌های ناجور بیرون می‌آیند، تی‌شرت‌های نامناسب، آستین‌های بیش‌ازاندازه کوتاه، لباس با یقه‌های باز می‌پوشند، این عین بی‌عفتی مرد است، همان‌طور که زن بی‌عفت موجب فساد در جامعه می‌شود، مرد بی‌عفت هم موجب فساد در جامعه می‌شود، عفاف جریانی است که مرد و زن ندارد، اگر در جامعه حاکم نبود، جامعه آلوده و بیمار است.

ایشان افزود: مرد وقتی با زن حرف می‌زند نخندد، خنده و شوخی بی‌عفتی است، مردی با خانم جوانی حرف می‌زند، حرف‌های سبک می‌زند و حرف‌های مربوط به روابط جنسی را بی‌پروا با زن نامحرم بیان کند، بی‌عفتی مرد است، زن‌ها در جریان غرایز و گرایش‌هایشان خیلی حساس‌تر از مردها هستند.

مردان به مسئله عفت بی‌توجه‌اند

آیت‌الله علم‌الهدی یادآور شد: متأسفانه در بین مردهای ما مسئله عفت مطرح نیست، فکر می‌کنند آزادند که در هر شکل و لباسی ظاهر شوند، شما هم باید عفت داشته باشید، در حرف زدن، نگاه کردن، ارتباطات با زن نامحرم باید عفت داشته باشد و تمام اصول اخلاق و عفت را در ارتباط با زن اجنبی حفظ کند.

ایشان به تفسیر بخشی از آیه پرداخت و گفت: اولین مسئله که آیه به آن اشاره دارد این است که «خانم‌ها نرم و نازک حرف نزنند»؛ خانم‌ها دودسته هستند، یک دسته صدایشان به‌طور طبیعی نرم و نازک است، یک دسته این‌طور نیستند اما با کرشمه حرف منی زنند، این «... فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ...» شامل هردویشان است، دسته اول در وقت حرف زدن باید جوهره صدا را بیرون ندهند؛ در قدیم مسائل حجاب و عفت در خانواده‌های متدین خیلی عجیب بود، مشکل ما با افراد بی‌دین و بی‌حجاب نیست، در مسئله عفت و حجاب مشکلمان با خانواده‌های متدین است

متأسفانه بی‌عفتی در خانواده‌های متدین رایج شده است

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با گلایه از سرایت بی‌عفتی در خانواده‌های متدین، اظهار کرد: الآن بی‌عفتی در بین خانم‌های باحجاب ما رایج است، حجاب دارد اما عفت ندارد، با مرد نامحرم دل می‌دهد قلوه می‌گیرد! این‌ها همه حرام و بی‌عفتی است ولو چادربه‌سر داشته باشد؛ الآن در مجالس فامیلی طوری شده که پسرعمو و پسرعمه با برادر و شوهر فرقی ندارد! می‌بینیم در این جلسه دخترعمو و پسرعمو می‌نشینند و قصه می‌گویند و می‌خندند.

ایشان افزود: زمان قدیم خانم‌ها که می‌خواستند با نامحرم حرف بزنند، جوهره صدا را بیرون نمی‌دادند، همین‌طور که آهسته صحبت می‌کنیم، همان‌طور صحبت می‌کردند، بدتر از آن، خانمی است که خودش با کرشمه حرف می‌زند که فعل حرام انجام می‌دهد، «...فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ...» شامل هر دودسته می‌شود.

آیت‌الله علم‌الهدی آنان که قرآن، دین و حجاب را قبول ندارند، خانمی را با موی پریشان، روی باز و بی‌حجاب را در شب احیا نشان می‌دهند، با این ظاهر «بک یا الله» هم بگوید و توجه و عنایت خدا را طلب کند، این دهن‌کجی به خداست، بی‌حجابی تجاهر به فسق و تظاهر به گناه است، فاسقی فسق و گناه می‌کند اما این گناه را مخفیانه انجام می‌دهد، می‌گوید مال مردم خوری بدتر است یا بی‌حجابی؟ مال مردم خوری هم بد است اما یک تفاوت دارند که بی‌حجابی بدتر است، او مال مردم را می‌خورد، مخفیانه می‌خورد اما کسی که بی‌حجابی می‌کند تظاهر به فسق و اجرای منکرات می‌کند، آدم به خدا نباید دهن‌کجی کند.

ایشان اضافه کرد: اگر خدا، شب احیا و حضرت زهرا را قبول داری، خواهر من حجاب را هم رعایت کن، حجاب دستور خدا و حضرت زهرا است، این را هم رعایت کن و با خدا حرف بزن.

امام‌جمعه مشهد مقدس بابیان این‌که می‌توان به جای برخی مجریان خانم، از مجریان آقا استفاده کرد، توضیح داد: در برنامه‌های صداوسیما، در مجری‌های خبر و برنامه‌های دیگر، در تحلیل‌های سیاسی وسط اخبار، آیه قرآن است که صدا را نرم و نازک نکنید، از استعداد خانم‌ها باید همه‌جا استفاده کنیم، استعداد تحلیل مسائل سیاسی و اقتصادی و مدیریت اقتصادی در خانم‌ها هست باید هم استفاده شود اما خواهری که می‌خواهد تحلیل سیاسی کند، فکر و قدرت تحلیلش را دارد، می‌تواند شخص دیگری نیز آن را بیان کند، در مجریان خبر نیز حتماً یک خانم جوان با ظاهر و صدایی نرم و نازک باید خبر را بخواند؟

مسئله اول در حجاب زن، مصونیت اوست

ایشان با تأکید بر این‌که صداوسیمای جمهوری اسلامی، صدا و سیمای اسلام است، افزود: تنها کشور اسلامی ما هستیم و مظهر اسلامی بودن آن‌هم صداوسیمای آن است، این‌طور انتقادات که بیان می‌شود، یا می‌گویند ضد صداوسیما است و یا ضد زن است، خیلی‌ها جرأت نمی‌کنند این احکام شرعیه را بگویند چون سریع متهم می‌شوند اما از نسبت دادن این مسائل باکی ندارم چون احکام خداست که بیان می‌شود.

آیت‌الله علم‌الهدی بابیان این‌که رضای خدا را باید بالاترین رضایت‌ها بگیریم، خاطرنشان کرد: در مسئله حجاب زن، دو نکته قابل‌توجه است، اول مصونیت خود زن است که نباید در رهگذر غریزه جنسی یک مرد قرار بگیرد، عفاف و حجاب برای حفظ امنیت خود زن است، شخصیت و حرمت زن باید محفوظ باشد و نکته دوم این است که این زن نباید از نظر غریزه، دیگران را تحریک کند و موجب فساد نباشد؛ اگر در جامعه‌ای عفاف وجود نداشت، آن جامعه فاسد می‌شود؛ صدای زن در تحریک غرایز مرد خصوصیاتی دارد، «صدایت را نازک نکنی تا آنکه دلش بیمار است به شما طمع نکند».

خطر مرد بیماردل برای زن به‌اندازه جانور درنده است!

ایشان به «... فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ...» در آیه 32 سوره احزاب اشاره کرد و گفت: باید توجه کنیم بعضی مردان بد چشم و هرزه چشم‌اند، هوس بازند، مسئله تأمین نیاز جنسی مطرح نیست بلکه مسئله اجرای هوس و شهوت‌رانی است، بد چشم بودن یک مریضی است که متأسفانه برخی اوقات آدم‌های خوبی دچار این مریضی هستند و چنین فرد هوس‌بازی، به‌اندازه یک جانور برای شما خطرناک است.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: خداوند می‌گوید شما خانم عفیف و پاک‌دامن طوری حرف بزنید و برخورد کنید که او به شما طمع نکند تا لذت و هوس خودش را تأمین کند؛ این‌که برخی فکر می‌کنند پیر و جوان با فرق می‌کند، خانمی به پیرمرد می‌رسد، با روی باز شروع می‌کند به حرف زدن، در تمایل جنسی پیر و جوان هردو یکی هستند، زن و مرد دو جریان مثل پنبه و آتش در کنار هم هستند.

حجاب در دنیا مظهر اجتماعی زن و اسلام است

ایشان بابیان این‌که خداوند می‌فرماید وقتی می‌خواهید با مرد حرف بزنید، هم در محتوا و هم در روش کلام سالم داشته باشید، تصریح کرد: حجاب از جمله اساسی‌ترین مسائل اجتماعی اسلام است، روزی که انگلیسی‌ها می‌خواستند مردم را بی‌دین کنند، رضاخان را فرستادند کشف حجاب کند، در فرانسه مساجد را خراب نمی‌کنند و جلوی اذان گفتن را نمی‌گیرند اما با روسری مخالفت می‌کنند، آنچه الآن به‌عنوان مظهر اجتماعی زن مطرح است، حجاب زن است.

آیت‌الله علم‌الهدی متذکر شد: اگر در جامعه حجاب نبود، از اسلام هیچ‌چیز نمی‌ماند، در جامعه‌ای که حجاب نیست، زن و مرد جوان آن جامعه به فساد کشیده شده است و جامعه‌ای که به فساد کشیده شد، دیگر نمی‌تواند جامعه دینی باشد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی