۱۴۰۳ يكشنبه ۳۰ ارديبهشت

جلسه ی بیست و پنجم

يكشنبه, ۲۵ اسفند ۱۳۹۲، ۱۰:۵۱ ق.ظ

فرائد الاصول ، تنبیهات شبهه محصوره

در صورت منجزیت علم اجمالی که شخص ملزم به احتیاط می شود با کدام نماز قصد وجه وقصد قربة کند ؟ چرا که با هر کدام قصد جزمی  می کند تشریع لازم می آید از اینرو با توجه به این امر عده ای قائل به وجوب موافقة احتمالیه شده اند واین که شخص فقط یکی از دو نماز را قصد جزمی  بجا آورد .

جلسه ی بیست و پنجم درس حوزه ، مسجد گوهرشاد


دریافت
مدت زمان: 44 دقیقه 47 ثانیه

ادامه مسئله اول ( شبهه وجوبیه فقدان نص )

اشکال : در صورت منجزیت علم اجمالی که شخص ملزم به احتیاط می شود با کدام نماز قصد وجه وقصد قربة کند ؟ چرا که با هر کدام قصد جزمی  می کند تشریع لازم می آید از اینرو با توجه به این امر عده ای قائل به وجوب موافقة احتمالیه شده اند واین که شخص فقط یکی از دو نماز را قصد جزمی  بجا آورد .

مصنف : 2راه حل را بیان می کند که خود طریق دوم را می پذیرد  . اما نحوه قصد عبادت در احتیاط : چون هر دو نماز به حکم عقل وقائده اشتغال علی الظاهر واجب هستند لذا در هر دو صورت قصد جزمی می کند وتشریع نخواهد بود 2- اینطور نیت کند ، من نماز ظهر می خوانم به این قصد که نماز واجب واقعی را در غالب این نماز ویا نماز جمعه امتثال کرده باشم قربة الی الله یعنی به طور خلاصه این طور می شود نماز ظهر می خوانم احتیاطا" قربة الی الله سپس هنگام خواندن نماز جمعه نیز به همین ترتیب نیت کند در اینجا فقط قصد تعیین وجود ندارد که آنهم قهری است .

ایراد به طریقه اول :  نمی شود در هر دو قصد وجه کند یکی وجوبش واقعی است ویکی وجوبش مقدمی است ودر وجوب مقدمی قصد قربت وجود ندارد چون قصد چون قصد قربت در جایی است که مامور به را مولی خواسته باشد وعبادت مامور به باشد .

هدف از امتثال عبادت وطاعت انجام نماز واقعی است وقصد قربت باید متوجه آن باشد وحال آنکه در نیت اول قصد انجام واجب ظاهری وجود دارد ........

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی