۱۴۰۳ يكشنبه ۳۰ ارديبهشت

جلسه ی بیست و سوم

دوشنبه, ۱۹ اسفند ۱۳۹۲، ۱۰:۴۱ ق.ظ

فرائد الاصول ، تنبیهات شبهه ی محصوره

اگر اجمال ناشی از فقدان وتعارض نصیین بود مانند ما نحن فیه علی القائده علم اجمالی بی تاثیر است ولی چون اجماع وضرورت بر حرمت مخالفت قطعیه قائم است فقط می توانیم بگوییم که احتیاط واجب نیست .

جلسه ی بیست و سوم درس حوزه ، مسجد گوهرشاد


دریافت
مدت زمان: 32 دقیقه 28 ثانیه

ادامه مسئله اول : شبهه وجوبیه از جهت فقدان نص .

کلام محقق خوانساری (ره ) : 1- اگر حکم الهی تفصیلا" معلوم باشد وپس از آن شبهه موضوعیه عارض شود احتیاط واجب است زیرا اشتغال یقینی مستدعی برائة یقینی است مانند اینکه می داند روزه امروز بر او واجب است  ولکن نمی داند ذهاب حمره مشرقیه شده است یا نه ؟ اصل بحث این است که یا خود مولی مسئله ای را به طور اجمال می گوید یا مولی مقصود خود را گفته ولی درست به من مکلف نرسیده پس اگر خود حکم الهی مجمل باشد به طوری که علم تفصیلی در آن شرط نباشد احتیاط واجب است 2-  اگر اجمال ناشی از فقدان وتعارض نصیین بود مانند ما نحن فیه علی القائده علم اجمالی بی تاثیر است ولی چون اجماع وضرورت بر حرمت مخالفت قطعیه قائم است فقط می توانیم بگوییم که احتیاط واجب نیست .

خلاصه بحث : اگر خود مولی مسئله را به طور اجمال بیان کرده احتیاط واجب است واگر مولی مقصود خود راگفته ولی درست به دست ما نرسیده در اینجا احتیاط واجب نیست .

نقد مصنف به کلام محقق قمی : محقق می فرماید احتیاط واجب نیست زیرا این امر تکلیف به مجمل است که برای مکلف مجهول وموجب تاخیر بیان از وقت حاجت است که این از حکیم محال است و.........

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی