۱۴۰۳ شنبه ۰۳ آذر

جلسه ی بیست و یکم

شنبه, ۱۷ اسفند ۱۳۹۲، ۱۰:۳۲ ق.ظ

فرائد الاصول ، تنبیهات شبهه ی محصوره

مانع متوجه تکلیف به مکلف هم وجود ندارد زیرا احکام وتکالیف به مسلک امامیه مشروط و مختص به علم تفصیلی نیست چرا که امامیه معتقد به اشتراط احکام بین عالم وجاهل است

جلسه ی بیست و یکم درس حوزه ، مسجد گوهرشاد


دریافت
مدت زمان: 43 دقیقه 17 ثانیه

ادامه مسئله اول : شبهه وجوبیه در فقدان نص معتبر

مصنف فرمود : احتیاط واجب است ومقتضی که همان وجود واجب واقعی است که وجود دارد ومانع هم مفقود است (مانع جهل تفصیلی است ). اما چرا عقلا" مانعیت ندارد ؟ اولا" جهل تفصیلی موجب عجز عملی مکلف نیست وما بسیاری از تکالیف مجمل را داریم که مکلف به راحتی آن را به نحو احتیاط انجام می دهد ، واز این راه تکلیف واقعی را تحصیل می کند . بنا بر این تکالیف به مجمل برای کسی که توانایی انجام تکلیف را در قالب احتیاط دارد قبیح نیست . ثانیا" مانع متوجه تکلیف به مکلف هم وجود ندارد زیرا احکام وتکالیف به مسلک امامیه مشروط و مختص به علم تفصیلی نیست چرا که امامیه معتقد به اشتراط احکام بین عالم وجاهل است زیرا اگر علم تفصیلی شرط تکلیف ومکلف بودن باشد باید مخالفت قطعیه عملیه در موارد علم اجمالی جایز باشد ( چون شخص در اینجا علم تفصیلی به تکلیف ندارد ) همچنین نباید جاهل مقصر مکلف و در نتیجه معاقب باشد ( چون علم تفصیلی به احکام ندارد )

ادعا : جهل مانع عقلی نیست وجاهل مقصر عقاب می شود وعلت عقابش به خاطر این است که او قدرت از بین بردن جهلش را دارد ولی اگر عاجز بود عقاب قبیح خواهد بود

جواب : با جهل می تواند مامور به را اتیان کند وجهل عذر نیست بلکه او می تواند احتیاط کند

چرا نقلا" مانعیت ندارد ؟............

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی