۱۴۰۳ پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت

     

خطبه اول_ شیطان خودش تنها نیست و در زندگی اجتماعی مردم جریان دارد، بنابراین جریان شناسی شیطان شناختش کمتر از شناخت خود شیطان اهمیت ندارد.

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه اول نمازجمعه این هفته،11 آبان ماه در حرم امام رضا (علیه‌السلام)، به موضوع شیطان شناسی در نهج‌البلاغه اشاره کرد و گفت:  کلام ما در بحث شیطان شناسی از قرآن از اولین هفته سال 96 این بحث را آغاز کردی و بالای ۷۰ خطبه و جلسه این بحث ما بطول انجامید، از کتاب خدا دشمن را به عنوان سرسخت ترین دشمنان را شناختیم حال برای شیطان شناسی از سنت هم ضمیمه شیطان شناسی از قرآن شود درباره شیطان شناسی از نهج البلاغه عرایضی خدمتتان ارائه می کنم.

امام علی(ع) دو خطبه در نهج البلاغه به طور کامل درباره شیطان شناسی دارند، البته در خطبه های دیگر بمناتسبت جملاتی در معرفی شیطان و جریان های شیطانی آمده است اما دو خطبه هفتم و خطبه طولانی قاسعه مفصل در باره شیطان شناسی آمده است.  بحث ما در خطبه ۷ نهج البلاغه در باره اتباع شیطان است

وی بابیان اینکه در خطبه هفتم نهج‌البلاغه درباره اتباع شیطان بحث شده و حضرت علی(ع) در خصوص معرفی پیروان شیطان به آن پرداخته است؛ ابراز داشت: ایشان میفرمایند "اتَّخَذُوا الشَّیْطَانَ لِأَمْرِهِمْ مِلَاکاً وَ اتَّخَذَهُمْ لَهُ أَشْرَاکاً، فَبَاضَ وَ فَرَّخَ فِی صُدُورِهِمْ وَ دَبَّ وَ دَرَجَ فِی حُجُورِهِمْ، فَنَظَرَ بِأَعْیُنِهِمْ وَ نَطَقَ بِأَلْسِنَتِهِمْ، فَرَکِبَ بِهِمُ الزَّلَلَ وَ زَیَّنَ لَهُمُ الْخَطَلَ فِعْلَ مَنْ قَدْ شَرِکَهُ الشَّیْطَانُ فِی سُلْطَانِهِ وَ نَطَقَ بِالْبَاطِلِ عَلَى لِسَانِه" بحث در جریان شناسی شیطان است.

آیت الله علم‌الهدی تأکید کرد:  گاهی در خود شیطان بحث داریم که این هفتاد خطبه در این مورد بود اما مهم این است که شیطان خودش تنها نیست و در زندگی اجتماعی مردم جریان دارد، بنابراین جریان شناسی شیطان شناختش کمتر از شناخت خود شیطان اهمیت ندارد.

امام‌جمعه مشهد با اشاره به تعابیر امیرالمؤمنین درباره جریان شناسی شیطان و ضرورت آگاهی و بیداری جوانان؛ افزود: خطبه هفتم نهج‌البلاغه در باره جریان شناسی شیطان تحت عنوان معرفی اتباع شیطان بحث می کنند و تعابیر ایشان در این خطبه برای خواهران و برادران جوان ما بیدار ساز است و این خطبه نکاتی مهمی در عرصه زندگی به ما تنش ها و گودال ها و چاه های زندگی را به ما نشان می‌دهد و اگر جوانی می‌خواهد در بدو زندگی‌اش از دست‌اندازها و چاله‌های زندگی باخبر شود اگر عبارات امام علی در این خطبه را توجه کنند و جریان شناسی نسبت به شیطان داشته باشند قطعاً با توجه به این خطبهدست انداز ها و  مشکلات اجتماعی برایش مشخص خواهد شد.

 

وی بابیان اینکه در ذهن ما این است که شیطان برای گول زدن آدم‌ها به سراغ انسان می‌رود و او را فریب می‌دهد؛ بیان داشت: امام علی(ع) خطبه را با این شروع کردند که "اتَّخَذُوا الشَّیْطَانَ لِأَمْرِهِمْ مِلَاکاً وَ اتَّخَذَهُمْ لَهُ أَشْرَاکاً،" در ذهن ما اینگونه است که شیطان برای گول زدن انسان ها به سراغ آدم ها می رود. در این زمینه امام  قصه را برعکس اعلام می‌کنند و می‌گویند که این آدم‌ها هستند که به سراغ شیطان می‌روند.

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: ما گمان میکنیم آنها که شیطان به سراغشان می رود تا فریبشان دهد انسان‌های خودساخته در خط عبودیت و بندگی خدا هستند که شیطان آن‌ها را با آرایشگری و جلوه گری های شهوانیات و نفسانیات گول می‌زند اما در حقیقت قصه برعکس است که این شیطان نیست که سراغ انسانها می رود این آدم ها هستند که به دنبال شیطان می‌روند.

وی با اشاره به اینکه جریان اجتماعی شیطان از این نقطه شروع می‌شود که یک عده آدم دنبال شیطان می‌روند و شیطان را برای گذراندن پیشرفت‌های مادی، سیاسی و اقتصادی زندگی خود ملاک قرار می‌دهند؛ گفت: جریان اجتماعی شیطان از این نقطه شروع می شود که عده ای دنبال شیطان می روند و شیطان را برای زندگی و گذران عمر و پیشرفت مادی و اقتصادی و سیاسی زندکی ملاک بگیرند. ملاک هر چیزی، همان نقطه محوری و قائم آن است، بنابراین پایه زندگی افرادی که به سراغ شیطان رفتند شیطان شده و بر پایه جریان شیطانی تنظیم‌شده است از همان ابتدا برای اینکه عیش و نوش و لذت و شهوتشان در زندگی دائر باشد شیطان را پیدا کرده و قوام زندگی خود قرار دادند.

 امام‌جمعه مشهد بیان داشت: جریان شیطان از افرادی تشکیل شده که سراغ شیطان رفته و اینها شیطان را قوام و ملاک و پایه  و محور اصلی زندگی خود قرار داده اند، شیطان را پیدا کرده و شیطان قائمه زندگی اینها برای رسیدن به مال و قدرت و شهوت و میولات نفسانی شان است. همه زندگیشان را با شیطان تنظیم کنند و ببینند شیطان چه می خواهد تا همان را انجام دهند .

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: از آن طرف شیطان هم اینها که دنبال او رفتند و قائمه زندگی خود قرار دادند را برای خود دامهایی قرار داده است. ببینید برادران و خواهران در زندگی از همان ابتدای آغاز عمر  در زندگی کانون اندیشه و فکر نقطه فوران غرایض و احساسات است. در جلوی همه گرایشات، گرایشات نفسانیو حیوانی است . پول، قدرت، ثروت و شهوت است، جوان چشمش را باز کرده همه امیال نفسانی و شهوانی خود را در پول می بیند و این فکر رفتن به دنبال ملاک شیطان و شیطان را ملاک قرار دادن است.

وی گفت: فکر رفتن به دنبال شیطان رفتن و آن را ملاک زندگی کردن برای رسیدن به این امیال در اینجا در کانون فکر قرار می گیردتات اجرا شود و این با پول اجرا می شود حال این پول چگونه بدست می آید؟ هرشکلی که شیطان می خواهد با دزدی ، چپاول و شیطنت و فریب دادن. 

نماینده ولی فقیه در استان افزود: خدا دین و انقلاب و اسلام را باید ازدست داد تا به پول و شهوت و ثروت رسید و شیطان را ملاک خود قرار داد، شیطان این ها را دام قرار می دهد تا دیگران را فریب دهد. دیگری می بیند این فرد رفت بدنبال دزدی ، قاچاق و کلاهبرداری و اختلاص و میلیاردها برد و دارد در ویلاهای خارجی دارد عیاشی می کند، میگوید من چرا نکنم و این گونه فردی که شیطان را ملاک خود قرار داد را شیطان دام برای فریب دیگران قرار داد.

 امام‌جمعه مشهد بیان داشت: امام علی(ع) چه قدر جریان شناس است و اندیشه ولایی و منطق وحیانی ایشان چگونه برای ما تصویر ساز است و باشنیدن سخن ایشان امام را خطیب امروز خود و بیدار ساز نسل جوان امروز می بینیم.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی