۱۴۰۳ پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت

       

خطبه دوم_ امروز در کشور ما هرکس در هر شرایطی و مقامی بخواهد قدمی بردارد که مردم از نظام فاصله بگیرند و اعتماد مردم را به‌نظام سلب کند، بزرگترین خائن به نظام و انقلاب است، چرا که هستی این نظام مردم هستند.قائمه این نظام و انقلاب مردمند

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه دوم نمازجمعه این هفته مشهد مقدس در حرم امام رضا (علیه‌السلام)، با بیان اینکه فردا روز ۱۷ صفر و برحسب بعضی روایت سالروز شهادت جانگداز امام هشتم(ع) است؛ اظهار کرد: بین 17 ماه صفر که به روایتی شهادت امام رضا(ع)و آخر ماه صفر کهبه روایتی دیگر روز شهادت این امام است از فردا تا پایان ماه صفر عزای مردم خراسان و کل ایران است، بخاط مظلومیت جانگداز ولی نعمت‌شان علی ابن موسی الرضا(ع) است، پس باید امروز و فردا یک عرض ارادت خاصی به‌حضرت رضا(ع) داشته باشیم و دلهایمان داغدار باشد. 

وی با بیان اینکه واقعه عاشورا در یک روز اتفاق افتاد؛ خاطرنشان کرد: شهادت امام رضا(ع)از نظر نوع شهادت منحصر به‌فرد و بی‌نظیر بود، به این معنا که شهادتی بود که یک سال و نیم طول کشید، عاشورا کمتر از یکروز طول کشید اماشهادت ایشان یکسال و نیم طول کشید. یعنی از لحظه خروج امام رضا(ع) از مدینه زمانی که به اهل خانواده فرمودند بر غریبی و مظلومیت من اشک بریزید" السلام علی من أمر أولاده و عیاله بالنیاحة علیه قبل وصول القتل الیه" شروع شد، چون زن و بچه از همان زمان در داغ امام نشستند و سوختند تا روز شهادت امام رضا(ع) که جواد الائمه با گریبان چاک زده به مدینه برگشت و خبر شهادت پدر را داد یکسال و نیم طول کشید و امام هشتم(ع) در تمام این مدت منتظر لحظه شهادت بودند.

آیت‌الله علم‌الهدی به‌خصوصیت این شهادت طولانی مدت اشاره کرد و افزود: دو نکته در این شهادت طولانی مدت اتفاق افتاد، اول اینکه امام خط و جریان امامت را از دسیسه شیطانی مأمون که قصد انحراف در این خط را داشت نجات دادند و نکته دوم از زمان امام علی (ع) به این طرف موجودیت اندیشه و اجتماعی شیعه، توسط امام رضا(ع) رقم خورد.

امام جمعه مشهد تصریح کرد: تا قبل از این شیعه به‌عنوان یک اندیشه قوی موجودیت نداشت و تعریف شیعه تا قبل از این کسانی بودند که حاکمیت را حق دیگران دانستهو مخالف حکومت هستند، یعنی یک جبهه اعتراضی مخالف حاکمیت که از نظر امت پذیرفته شده است، اما امام موجودیت اجتماعی شیعه را در حاشیه ی یک اندیشه سیاسی و توحیدی تثبیت کردند و با حدیث سلسله الذهب که در نیشابور خواندند گفتند "انا من شروطها" ثابت کردند که تنها حاکمیت از آن خداست و تنها جریان فکری و دکترین سیاسی که درامت اسلام حاکمیت را مخصوص خدا می داند منحصرا شیعه است و اینکه شیعه به عنوان جریان فکری سیاسی و اعتقادی و توحیدی ناب در دل امت تثبیت شد .

وی با بیان اینکه آن روزی که حدیث سلسله الذهب برای مردم بیان شد، امام رضا(ع) آغازگر حیات اجتماعی شیعه شدند و از همان روز جریان شیعه توسعه پیدا کرد؛ اضافه کرد: در حال حاضر می‌بینید این تفکر شیعه در یک تمرکز و در یک دیپلماسی قوی تشیع در جریان پیاده‌روی بیست میلیونی راهپیمایی اربعین به‌ظهور می‌رسد، همه از آن روز رقم خورد.

آیت‌الله علم‌الهدی خاطرنشان کرد: آن روزی که شیعه با دست توانمند و ولایتمدار امان رضا سر ازخاک بلند کرد شرایطش چه بود و الان به کجا رسیده است. زیارت اربعین تنها یک زیارت تنها نیست بلکه در دید جامعه بین‌المللی یک دیپلماسی عمومی بی‌نظیر است. 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی بیان کرد: دیپلماسی برقراری ارتباط مردم کشور ها با دیگران است که توسط دولت ها انجام می شود یعنی نمایندگان دولت در عرصه های بین المللی در یک عرصه دیپلماسی ارتباط با جهان را برقرار می‌کنند، نوع دیگر دیپلماسی عمومی به این معنا نمایندگان دولت ها این ارتباط را برقرار نمی کنند بلکه خود ملت‌ها این ارتباط را با سایر ملت‌های جهان برقرار می‌کنند.

وی تصریح کرد: امروز ایران اسلامی دیپلماسی عمومی‌اش در یمن، سوریه و عراق برقرار است و مظهر عمده این دیپلماسی جهان شیعه در این پیاده‌روی اربعین است که همه شیعیان دنیا در اینجا همدیگر را پیدا کرده و با هم ارتباط برقرار می کنند. این یک دیپلماسی عمومی بی‌نظیر در کره زمین است.

آیت‌الله علم‌الهدی تاکید کرد: زیارت اربعین در واقع دیپلماسی عمومی شیعه نیست بلکه دیپلماسی محبان اهل بیت(ع) است و نه فقط شیعه، چون اهل سنت نیز به عشق امام حسین(ع) در آن شرکت دارند چون حسین را دوست دارند.

 نیست یک مرغ دلی تشنه فکندی به قفس           تیر بیداد تو پرتاب پری نیست که نیست

امام جمعه مشهد با بیان اینکه همه دیپلماسی‌ها متکی بر یک جریان هماهنگ وحدت سیاسی جغرافیایی یا فرهنگی است؛ گفت: دیپلماسیعمومی شیعه و محبان اهل بیت در اربعین مبتنی بر محوریت عشق است، اینها که از چند مسیر به سمت کربلا راه افتاده اند همه دلهایشان به‌هم گره خورده است، چون وابستگی قلبی و روحی به حسین(ع) دارند و این وابستگی این دیپلماسی را مدیریت می کند.

وی تصریح کرد: مهم این است که در این دیپلماسی رهبری فکری دیپلماسی اربعین با انقلاب اسلامی ایران است، چرا که همه آنجا یکدیگر را پیدا می کنند دم از بیزاری از آمریکا و انزجار از استکبار جهانی وبیزاری از قدرت های کفر و الحاد جهانی و  وابستگی و علاقه به‌جبهه ضداستکباری انقلاب اسلامی ایران می‌زنند. این اندیشه این دیپلماسی را از نظر تفکر سیاسی رهبری می کند.

آیت‌الله علم‌الهدی رمز این رهبری فکری را همراهی مردم با نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دانست و اظهار کرد: از همه کشور ها و ملت ها در این راهپیمایی شرکت میکنند چرا همه دم از امام و انقلاب و رهبری می زنند؟! این بخاطر وابستگی مردم ما به انقلاب است و این سبب عظمت در یک دیپلماسی بزرگ جهان شیعه برای رهبری فکری این دیپلماسی برای ملت و انقلاب ما بوجود اید. چیزی که برای ما مهم است تداوم این همراهی و اعتماد است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری در درس خارج از فقه؛ گفت: رهبری فرمودند باید مسائل نظام شفاف باشد وجریان نظام شفافیت اجرا شود. فایده این شفافیت، اعتماد و وابستگی مردم به‌نظام جمهوری اسلامی ایران جلب می کند. مردم وقتی ببینند همه راست و روراست حرف می زنند و از همه واقعیت های اقتصادی و سیاسی که در کشور میگذرد همه باخبرند و همه چیز روشن است اعتمادشان به نظام و مسئولین بیشتر می شود.

جهت دومش اینکه مردم وابسته به نظام و انقلاب می شوند وقتی دیدند همه چیز در این نظام و انقلاب شفاف است و در سیاست گذاری و اجرای این برنامه وقتی شفاف شد وابستگی مردم به نظام بیشتر شده و تداوم پیدا می کند. همه قدرت نظام ما در این چهل سال در مقابل همه ی دشمنی ها وابستگی مردم است که امتدادش در سایه شفافیت است.

وی ادامه داد: مسؤولان باید با مردم شفاف مشکلات را در میان بگذارند،مشکلات در مملکت هست اما بیایند و روراست آن را با مردم در میان بگذارند ور مشکلات را در برنامه و اجرا راستش را به مردم بگویند. اما اینکه یک نفر بعد پنج سال بیاید بگوید من اختیار انتخاب منشی خودم را هم نداشتم این شفافیت و روراستی با مردم نیست.

آیت‌الله علم‌الهدی در ادامه افزود: شما 5 سال است در این دولت که بعنوان شخص دوم برنامه ریز سیاست گذار و مدیر  هستی اگر اینقدر بی‌اختیار هستی، چرا مانده‌ای؟ اگر راست می‌گویی شفاف بیا بگو چه کسی مانع تو بوده؟ آیا واقعا شما معتقدید این مردم عقل و فهم ندارند؟! اینقدر مردم را نادیده گرفتن و بی اعتنایی به آنها؟!  که این مردم عقل ندارند و این حرف‌ها ر ا باور کنند آقایی بعد 5 سال که همه کاره دولت بوده بیاید بگوید من اختیار انتخاب منشی خود را هم ندارمم ؟! این مردم نمی فهمن؟!

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی خاطرنشان کرد:شفاف بیایید بگویید مشکلات چه هست.  این همه گرفتاری برای مردم که مسببش برنامه های شما بوده، همه چیز در کشور موجود است اما شما آمدید طلا و ارز را جلودار سبد غذا و زندگی مردم قرار دادید و مردم به این وضع در آمدند. حالا که قیمت طلا و ارز در حال برگشت است گرانی ها سرجایش است و فشار های اقتصادی و معیشت برای مردم باقی است  بیایید و روراست وشفاف با مردم حرف بزنید و جلوی گرانی و مشکلات معیشتی مردم را بگیرید و این بسیار راحت است و مردم هم با شما همراهی می کنند. تکبیر...

وی گفت: امروز در کشور ما هرکس در هر شرایطی و مقامی بخواهد قدمی بردارد که مردم از نظام فاصله بگیرند و اعتماد مردم را به‌نظام سلب کند، بزرگترین خائن به نظام و انقلاب است، چرا که هستی این نظام مردم هستند.قائمه این نظام و انقلاب مردمند و باید این وابستگی بیشتر شود چون این وابستگی دیپلماسی عظیم در اربعین را بوجود آورده است ، وجود اقدس امام علی(ع) حضرت زهرا(س) و امام حسین(ع) و امام عصر(عج) در سایه این اشک ها که پای پیاده به سمت کربلا می روند عزت جهانی پیدا کرده است.


دریافت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی