اگر توانستید در درون وجودتان اندیشه سازی شیطان را بشناسید شیطان بر شما مسلط نمی شود
خطبه اول_ اگر توانستید در درون وجودتان آن اندیشه سازی شیطان را بشناسید، آن صورت ها و منظره های آرایش شده از سمت شیطان برای فکر و ایمانتان قابل تشخیص باشد شیطان بر شما مسلط نمی شود و ایمانتان محفوظ می ماند و دقیقا بر اساس همین ایمان حرکت کرده و تصمیم می گیرید
به گزارش Alamolhoda.com، آیت الله علمالهدی ظهر امروز در خطبهی اول نماز جمعه 13 مهر ماه در جوار بارگاه منور امام رضا(ع) و در جمع زائران و مجاوران اظهار داشت: کلام ما در خطبه نخست در موضوع شیطان شناسی از نگاه قرآن بود و در انتهای این بحث به تفسیر آیات شریفه سوره مبارکه ناس پرداختیم؛ هفته ی گذشته به آیه " الذی یوسوس فی صدور الناس" شیطان و خناس با این ویژگی معرفی میشوند که در سینه مردم وسوسه ایجاد میکنند.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: در مورد جایگاه قلب و صدر، جایگاه دل و سینه که هم در فرهنگ قرآن و هم ادبیات به آن اشاره شده هفته ی گذشته بحث مفصلی عرض شد. نتیجه اش این شد که دل؛ کانون تمام گرایش و اندیشه و افکار انسان و سینه جایگاه دل در درون جان و روح است و در واقع ظرف دل است؛ در دل یعنی در کانون مرکزی روح و جان انسان، اندیشه و افکار ایجاد میشود و در ظرف این دل یا همان سینه، احساسات و گرایشها و خواستهها وجود دارد. "الذی یوسوس فی صدور الناس" وسوسه به معنای القای شیطان است.
آیت الله علم الهدی عنوان کرد: برحسب مباحث مفصلی که در گذشته در باره وسوسه و مولفه های آن داشتیم خداوند متعال در قرآن در آیه 120 سوره طه در مورد برخورد شیطان با آدم میفرماید "فَوَسْوَسَ إِلَیْهِ الشَّیْطَانُ"شیطان آدم را وسوسه کرد یعنی چه؟ یعنی شیطان به آدم القا کرد؛ در واقع شیطان کاری جز القا ندارد زیرا خواسته و رای انسان را نمیتواند القا کند و فقط کارش القا است و این القا را توسط آرایشگری و زینت کار خلاف صورت میدهد و بیشتر از این از شیطان کاری برنمیآید.
امامجمعه مشهد به نقل روایتی از امام باقر(ع) افزود: روایتی از امام باقر(ع) در تفسیر عیاشی یکی از شاگردان ایشان نقل می کنند که امام باقر(ع) این روایت را از پیامبر نقل کردند که" قال رسول الله(ص) ما من مومن الا و لقلبه فی صدره اذنان، اذن ینفث فیه الملک، و اذن ینفث فیها الوسواس فیوید الله المومن بالملک و هو قوله سبحانه: وأیدهم بروح منه" پیغمبر(ص)فرمودند هیچ مومنی نیست مگر اینکه دل او دو گوش دارد یک گوش را فرشته در آن از خدا و توحید و معاد و قیامت و مصالح امور را به فرمان خدا القا می کند و می دمد و در گوش دیگر وسواس خناس می دمد، الذی یوسوس فی صدور الناس یعنی در سینه ی مومن دلی که وجود دارد در گوش دوم این دل وسواس خناس می دمد. اما در مومن اگر ایمان محفوظ داشته باشد دم و القاء فرشته بر القاء شیطان مسلط می شود
وی ادامه داد: اگر بنا شد شیطان از یک گوش دل در آن دمید و القاء یا وسوسه کرد اندیشه و فکر را تحت تاثیر قرار می دهد. شیطان با وسوسه ای که می کند انسان با وسوسه شیطان میبیند و می اندیشد و فکر می کند، یعنی کار شیطان این است که دید او را عوض می کند ،بابا طاهر می گوید"بلابی دل بلا بی دل بلا بی. گنه چشمان کره دل مبتلا بی. اگر چشمان نبیند روی خوبان. چه داند دل که خوبان در کجابی"
امامجمعه مشهد گفت: شیطان برای انسان دید ایجاد می کند چشم دل را شیطان به سوی گناه باز می کند گناه را دربرابر چشم دل جلوه و زینت می دهد. وقتی چشم دل این گناه زینت شده را دید تحریک شده آن خواسته ها و گرایشات در سینه انسان وجود دارد تحریک شده و انسان به سمت گناه می رود و این وسوسه در سینه های مردم است
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: برادران و خواهران اگر توانستید در درون وجودتان آن اندیشه سازی شیطان را بشناسید، آن صورت ها و منظره های آرایش شده از سمت شیطان برای فکر و ایمانتان قابل تشخیص باشد شیطان بر شما مسلط نمی شود و ایمانتان محفوظ می ماند و دقیقا بر اساس همین ایمان حرکت کرده و تصمیم می گیرید اما اگر اینوسوسه و آرایشگری شیطان و تصرف شیطان در فکر و دید و قلب ما اتفاق افتاد و در ما اثر گذاشت دلخواه ها وگرایشها را استخدام می کند، کانون خواسته های ما سینه است، خواسته های ما در استخدام شیطان در می آید و براساس دید و بینشی که در گناه برای ما ایجاد کرده ما را به سمت گناه می کشاند این معنای الذی یوسوس فی صدور الناس است
آیت الله علم الهدی عنوان کرد: در آیه ۵۲ سوره حج خدا می فرماید«وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِکَ مِنْ رَسُولٍ وَ لا نَبِیٍّ إِلاَّ إِذا تَمَنَّى أَلْقَى الشَّیْطانُ فِی أُمْنِیَّتِهِ فَیَنْسَخُ اللَّـهُ ما یُلْقِی الشَّیْطانُ ثُمَّ یُحْکِمُ اللَّـهُ آیاتِهِ وَ اللَّـهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ» شیطان حتی به سراغ انبیاء میرود تا پیغمبر که فرستاده خدا است را منحرف کند، شیطان در آن آرزوی او القا و وسوسه می کند، آرزو برای پیغمبری که خدمت به دین توسعه و ترویج وحدانیت حق است شیطان طمع می کند تا از راه آرزو پیغمبر را که فرستاده خدا است وسوسه کرده منحرف کند، چه رسد به من و شما، این طمع شیطان است در الذی یوسوس فی صدور الناس.
وی ادامه داد: شیطان در نقطه آرزو و خواسته های پیغمبر شیطان تصرف می کند اما موفق نمیشود چون خدا پیغمبرش را حفظ می کند و القاء شیطان را در آرزوی پیغمبر از بین می برد. مسئله در «الذی یوسوس فی صدور الناس»بسیار بالاتر است در اینجا اینگونه نیست که بگویم من پیرمرد 74 ساله از همه چیزم گذشته در امنیت هستم. چون شیطان حتی سراغ انبیاء هم میرود چه رسد به ما، خدا اینها را حفظ می کند. شیطان با تغییر خواسته با تغییر دید و فکر بعه سمتی می رود که شیطان می خواهد و این نتیجه «الذی یوسوس فی صدور الناس»است