۱۴۰۳ پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت

     

خطبه اول _ قرار است اشکی ریخته شود باید توأم با معرفت‌شناسی باشد؛ این زن و بچه ها حالت های خاصی داشتند که در این حال رسالت انقلابی خود را فراموش نکردند. رسالت انقلابی از سوی اهل‌بیت(ع) در جریان اسارت فراموش نشده بود. اهل‌بیت از سوی سیدالشهدا(ع) حساب‌شده وارد جریان کربلا شده بودند و اینها مأموریت و رسالت داشتند. دختران امام حسین فاطمه کبری حضرت سکینه و فاطمه صغری و دختر سوم فاطمه صغیره است که بین راه کربلا به‌عنوان رقیه لقب گرفت. وقتی رقیه وارد گودال قتلگاه شد فقط سه سال داشت.

به گزارش Alamolhoda.com، آیت الله علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه‌ی اول نماز جمعه 30شهریور ماه در جوار بارگاه منور امام رضا(ع) و در جمع زائران و مجاوران اظهار داشت: سخن امروز ما بمناسبت قرب عاشورای حسینی و حساسیت زمان درباره اسارت اهل بیت(ع) است، اسارت اهل بیت یک جریان انفعالی از سوی دشمن و خود اهل‌بیت(ع) نبود؛ اهل‌بیت(ع) با مسئله اسارت یک برخورد انفعالی نداشتند و هم اهل‌بیت(ع) و هم دشمن برای این جریان برنامه داشتند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: امروز صبح به عنوان سرآغاز جریان اسارت بعد از شهادت عمر سعد همه ی فرماندهان لشکر را جمع کرد و به آنها گفت حسین و یارانش کشته شدند و کسان او در اسارت ما هستند اما توجه کنید این اسراء، اسرای معمولی نیستند که در همه جنگ ها بعد شکست  دشمن زن و فرزندشان را اسیر کرده به عنوان کنیز و برده سر بازار بفروشند و اینها خانواده پیامبر و رسول الله(ص) هستند؛ "ما در این اسارت باید سه هدف را دنبال کنیم: هدف اول تحقیر تباری اینهاست و باید با اینها به‌نحوی برخورد کنیم که تبار خود را فراموش کنند و یادشان برود از چه تباری هستن و جوری رنج بکشند و مستاصل شوند که از وابستگی تباری خود متنفر شوند و هیچ‌وقت به این تبار افتخار نکنند تا چه رسد به اینکه درصدد انتقام باشند". هدف دوم دشمن در این اسارت تحقیر شخص پیامبر و هیبت رسول الله(ص) در برابر دیدگان باست و عظمت پیامبر تنازل پیدا کند و مردم ایشان را به‌عنوان یک عنصر باعظمت در رأس امت نبینند و هدف سوم دشمن این بود که اسارت را در شکلی نمایش دهیم  که برای همه مخالفان بنی‌امیه و دستگاه حکومت یک عبرت شود تا کسی درصدد مخالفت با یزید برنیاید.

آیت الله علم‌الهدی با اشاره به اینکه دشمن در راستای این سه هدف و برنامه، برنامه‌ریزی کرده بود گفت: برای مثال وقتی اهل‌بیت(ع) به کوفه رسیدند به آنها صدقه دادند و صدقه‌دهندگان مردم نبودند بلکه مأموران عبیدالله‌بن زیاد بودند که نان و خرما آورده بودند و گفتند این صدقه است تا هیبت و عظمت رسول الله و عزیزان ایشان ریخته شود.

خطیب جمعه مشهدمقدس با اشاره به اینکه به‌نحوی با اهل‌بیت(ع) برخورد می‌کردند تا آنها از وضع موجود مستأصل شوند خاطرنشان کرد: " وَ صُفِّدُوا فِى الْحَدیدِ ، فَوْقَ أَقْتابِ الْمَطِیّاتِ ،تَلْفَحُ وُجُوهَهُمْ حَرُّ الْهاجِراتِ، یُساقُونَ فِى الْبَراری وَالْفَلَواتِ" بگونه ای با آنها برخورد می کردند که اینها ببرند و  برای مثال زن‌ها و بچه‌ها را با آهن به قتب که یک تخطه پاره است بسته بودند. برای حرکت اهل‌بیت(ع) کجاوه و محمل ترتیب نداده بودند تا آنها به مشکل بیفتند. اهل‌بیت(ع) را با آهن به تخته‌پاره بسته بودند وگرماى (آفتابِ) چهره هاشان مى سوزاند ، درصحراها وبیابانها کشیده می شدند، شما تصور کنید که یک کودک چقدر می‌تواند این شرایط را تحمل کند.

آیت الله علم‌الهدی با اشاره به اینکه دشمن با برنامه این کار را صورت می‌داد و برنامه اهل‌بیت(ع) نیز مقاومت و ایستادگی در خط انقلابی سیدالشهدا(ع) بود تأکید کرد: اسارت از نگاه اهل‌بیت(ع) نیز برنامه داشت و این گونه نبود که اینها منفعلانه برخورد کنند به اینها تازیه بزنند اینها فریاد بزنند یا به اینها آب و غذا ندهند و اینها داد گرسنگی و تشنگی بزنند و در این اذیت و آزار اینها ببرند و مستاصل شوند بلکه با مقاومت برنامه دشمن عملی نمی شد.  برنامه خود اهل‌بیت(ع) این بود که اندیشه انقلاب را از مسیر عاطفه و احساس در درون جان مردم، جای دهند. اهل‌بیت(ع) سکوت نکردند و حرف می‌زدند. غیر از حضرت زینب(س)، فاطمه کبری و ام‌کلثوم نیز سخنرانی می‌کردند و این سخنرانی‌ها در مجامع عمومی بود.

وی ادامه داد: این سخنرانی‌ها در محضر امام چهارم(ع) بود تا اندیشه از راه احساس و عاطفه درون مغزها جای داده شود و موفق بودند. در برابر هر خطبه‌ای اجتماع متحول می‌شد و مردم زیر و رو می‌شدند حتی مردمی که در قتل سیدالشهدا(ع) حضور داشتند نیز زیر و رو می‌شدند؛ آنچه در سرنوشت و سرگذشت کربلا گفته شده بیشتر متمرکز بر جنبه عاطفی قضیه بوده و امروز هم در مجالس عزاداری و روضه‌خوانی سعی بر این است که روضه خوانده شود و چند قطره اشک ریخته شود و در بیان جریان و آنچه در کربلا گذشته فقط به نقطه عاطفی که دلها را بسوزاند و اشک را جاری کند توجه و تکیه شده در حالی که اصل جریان شکل دیگری بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: امروز صبح وقتی قرار شد اهل بیت از کربلا حرکت کنند عمر سعد دستور داد اینها را از کنار قتلگاه عبور دهید تا چشمشان به بدنهای پاره پاره عزیزانشان بیفتد و بیشتر دلشان بسوزد وقتی کاروان به اینجا رسید زن و بچه از بالای شتر ها روی بدن ها افتادند.  قرار است اشکی ریخته شود باید توأم با معرفت‌شناسی باشد؛ این زن و بچه ها حالت های خاصی داشتند که در این حال رسالت انقلابی خود را فراموش نکردند. رسالت انقلابی از سوی اهل‌بیت(ع) در جریان اسارت فراموش نشده بود. اهل‌بیت از سوی سیدالشهدا(ع) حساب‌شده وارد جریان کربلا شده بودند و اینها مأموریت و رسالت داشتند. دختران امام حسین فاطمه کبری حضرت سکینه و فاطمه صغری و دختر سوم فاطمه صغیره است که بین راه کربلا به‌عنوان رقیه لقب گرفت. وقتی رقیه وارد گودال قتلگاه شد فقط سه سال داشت.



دریافت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی