۱۴۰۳ شنبه ۰۸ ارديبهشت

 

امام حسین (علیه‌السلام) قصد داشت مردمی که تن به حکومت بنی‌امیه دادند، خودشان قیام کرده و آن را براندازی کنند.

 

 

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی ظهر امروز در سخنرانی ظهر هشتم محرم در حرم امام رضا (علیه‌السلام)، با بیان این‌که قیام سیدالشهدا (علیه‌السلام) در 5 مسئله قابل بررسی است، اظهار کرد: پنج مسئله در مورد قیام سیدالشهدا وجود دارد که پاسخ به این پنج مسئله، هدف اصلی این قیام را مشخص می‌کند.

 

ایشان، اولین مسئله را مسلحانه بودن یا قیام غیر مسلحانه بودن کربلا بیان کرد و ادامه داد: دوم، شناخت مردم کوفه و چرایی شعار « ما اهل کوفه نیستیم، علی تنها بماند» است، مسئله سوم، پیروزی یا شکست سیدالشهدا در قیام کربلا است، چهارم اسارت اهل بیت امام حسین (علیه‌السلام) و مسئله آخر، رهبری سوم قیام کربلا است که در چه حرکتی، انقلاب کربلا نهادینه شد.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان این‌که دو منطق در حرکت سیدالشهدا وجود دارد، گفت: منطق اولی که سیدالشهدا در مدینه ابراز کردند و بیعت نکردن خودشان را با یزید منتسب به این منطق می‌کردند، این بود که فرمودند «مثل من با مثل یزید بیعت نمی‌کند»، بیعت نکردن یعنی مخالفت، برخورد کردن و در جهت ستیز، نبرد و قیام برآمدن.

 

ایشان خاطرنشان کرد: منطق دوم، منطق «اُرِیدُ اَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ اَنْهى عَنِ الْمُنْکَرِ...»، امام حسین برای اصلاح جامعه قیام کرد و نشان داد این امر به معروف و نهی از منکر، عملی است؛ ایشان خواهان اصلاح در امت بود، اگر کسی بخواهد در امت اصلاح ایجاد کند، یعنی برخورد با حاکمیت و اقتدار حاکم بر جامعه و این مسئله دلالت می‌کند که حرکت سیدالشهدا امر به معروف و نهی از منکر عملی است.

 

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان این‌که اباعبدالله در مقام ایجاد یک انقلاب قیام کردند، تصریح کرد: ایشان در مقام دگرگون‌سازی اجتماعی و سیاسی قیام کردند، انقلاب اعم از قیام مسلحانه و غیرمسلحانه است که لازمه مصداق این فرموده «مثل من با مثل یزید بیعت نمی کند»، دگرگونی جامعه و حرکت انقلابی است.

 

ایشان اضافه کرد: علت این‌که افراد از قبیل محمد حنفیه و عبدالله بن جعفر، شوهر حضرت زینب (سلام‌الله علیها) با حرکت امام حسین (علیه‌السلام) مخالفت می‌کردند، این بود که معتقد بودند امام با ادعاهایی که دارند، می‌خواهند برای براندازی قدرت حاکم، قیام مسلحانه کنند و با حرکت مسلحانه، جریان حاکم را شکست دهند و حاکم شوند اما بنا بر تحلیل خود، مخالفت کرده و همراهی نکردند.

 

امام جمعه مشهد ادامه داد: ابن‌عباس به خیال خود به امام حسین (علیه‌السلام) رهنمود می‌داد که به یمن بروید و با خیال راحت در کنار خانواده زندگی کنید، کسی آنجا با شما کاری ندارد، عبدالله مطیع گفت اگر قصد قیام نظامی دارید، در روز عرفه رؤسای همه قبایل جمع هستند، آنجا همه را متحد کنیم و با نیروی نظامی قوی به جنگ بروید، اباهرم نیز با هزار سوار سراغ امام حسین (علیه‌السلام) رفت و گفت اگر قصد قیام داریم، هزار سوار در رکاب شماست اما ایشان فرمودند من به این هزار سوار احتیاج ندارم؛ اگر قصد امام، قیام مسلحانه است، چرا این توان نظامی را رد کردند؟

 

ایشان با تأکید بر این‌که رفتار امام حسین (علیه‌السلام) با هیچ تحلیل سیاسی و اجتماعی درست درنمی‌آید، خاطرنشان کرد: تجربه‌ای که امام حسین در زمان امیرالمؤمنین به دست آوردند، این بود که اگر بنا باشد نظام جائر و ظالمی ساقط شود، خود مردم باید به میدان بیایند و نظام ظلم را سرنگون کنند.

 

آیت‌الله علم‌الهدی افزود: امام حسن (علیه‌السلام) نیز سپاهی 100 هزار نفره داشتند اما با حیله‌گری و تزویر دشمن، 80 هزار نفر به سوی دشمن رفتند که جریان بر حق را مغلوب کرد؛ مردم باید بخواهند و به میدان بیایند.

 

ایشان به پیروزی انقلاب اسلامی نیز اشاره کرد و گفت: تا شب 21 بهمن 57، مردم با سینه خشک در مقابل جلادهای شاه ایستادند و حداکثر اسلحه‌شان چوب دستی بود اما شب 22 بهمن مثل هیزم اسلحه روی هم انباشته شد، مردم انقلاب کردند، مردم خواستند، نظام ظلم را براندازی کردند و نظام برحق ولایی را برپا کردند.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که امام حسین (علیه‌السلام) قصد داشت مردمی که تن به حکومت بنی‌امیه دادند، خودشان قیام کرده و آن را براندازی کنند، اظهار کرد: به همین جهت با همه دارایی و خانواده خود به میدان آمد که بگوید «ای مردم، من با همه هستی خود آمدم، شما مردم هم با همه توان بیایید تا نظام ظالم را براندازی کنیم».

 

ایشان خاطرنشان کرد: وقتی 12 هزار نامه از کوفه رسید، وجود مقدس سیدالشهدا فرمودند «از یک گوشه مملکت صدایی بلند شده، باید به سمتشان حرکت کرد» امام حسین (علیه‌السلام) هم کوفه، کوفیان و جریان کوفیان با امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) و امام حسن (علیه‌السلام) دید، صدایی از گوشه مملکت بلند شده که ما این حکومت را نمی‌خواهیم، اگر امام حسین (علیه‌السلام) با آن نامه‌ها قیام نمی‌کرد، امروز در تاریخ می‌گفتند چرا با 12 هزار نامه قیام نکرد؟

 

آیت‌الله علم‌الهدی یادآور شد: قیام سیدالشهدا، حرکت انقلابی بود اما قیام مسلحانه نبود، جنگی که کردند، دفاع بود، 120 هزار نفر بر سر زن و بچه ایشان ریختند که آنان را بکشند، سیدالشهدا (علیه‌السلام) نیز از خانواده خود دفاع کردند.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی