۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت

     

خطبه اول _ آخر همه جریان ها و فراز و نشیب ها در عمر و فعالیت ها به وابستگی به حقیقتی است که با نابودی ما از بین نمی رود حقیقتی که در همه عرصه های زندگی در این جهان و برزخ و آخرت حاکم و مالک برحق است این حقیقتی  الوهیت خدا ملاک پناهگاه برای انسان است.  تمام مشرق و مغرب مربوط به خداوند است و هیچ خدایی جز او وجود ندارد. معنای توکل به خدا این است که انسان همه چیزش را به خدا واگذارد و تمام وجود و هستی‌اش موکول به ذات حق باشد.

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی ظهر امروز دوم شهریور ماه در خطبه اول نماز جمعه در حرم امام رضا (علیه‌السلام)، با اشاره به مباحث گذشته در شیطان شناسی بیان داشت:  کلام ما در خطبه نخست در موضوع شیطان‌شناسی از نگاه قرآن است و بحث ما در مورد کیفیت خلاصی از شر شیطان بود که دو راهکار استعاذه و تذکر در این زمینه از سوی خداوند متعال مطرح شده است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی بیان کرد: ذات مقدس پروردگار در سوره ناس به پیامبر اکرم(ص) دستور می‌دهد که بگو از شر شیطان به خدا در  سه خصوصیت پروردگار پناه می‌برم. " رب الناس، ملک الناس و اله الناس" به ربوبیت و مالکیت حق و الوهیت حق و در  این سه زمینه کلام ما به اینجا رسید که ربوبیت و الوهیت و مالکیت حق تناسبش با التجاء و پناه بردن به خداوند متعال در مقام نجات از شر شیطان چیست؟

آیت الله علم‌الهدی افزود: در قرآن کریم اصولا  رب به عنوان پناهگاه معرفی شده است؛ غیر از این سوره در همه موارد که ما نیاز به پناه داریم خداوند پناه را رب معرفی کرده است.در آیه ۶ سوره زمرخدا میفرماید « ذلِکُمُ اللَّـهُ رَبُّکُمْ لَهُ الْمُلْکُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ فَأَنَّى تُصْرَفُونَ» در این سوره مبارکه ملاک پناه بردن به خدا ربوبیت مالکیت و الوهیت خدا است. در همه اموری که باید به خدا پناهنده شوینم چه التجا از شر شیطان و چه در مسائل و موارد دیگر، حوادث طبیعی، در برابر نقطه های انحرافی و مشکلات زندگی بطور کلی خدا در این سوره معین میکند برای پناه بردن که" فَأَنَّى تُصْرَفُونَ».

وی گفت: در آیه ۵ سوره حدید خدا میفرماید «لَهُ مُلْکُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ إِلَى اللَّـهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ» مالکیت آسمان ها و زمین به خدا تعلق دارد و بخدا تمام امور بر میگردد و جریان همه قدرت ها و توانستن ها برگشتش به قدرت خدا است و مالکیت حق را پناهگاه انسان میداند. در آیه ۹ سوره مزمل ملاک التجا به خدا الوهیت حق است « رَبُّ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ فَاتَّخِذْهُ وَکِیلاً » چون آخر همه جریان ها و فراز و نشیب ها در عمر و فعالیت ها به وابستگی به حقیقتی است که با نابودی ما از بین نمی رود حقیقتی که در همه عرصه های زندگی در این جهان و برزخ و آخرت حاکم و مالک برحق است این حقیقتی  الوهیت خدا ملاک پناهگاه برای انسان است.  تمام مشرق و مغرب مربوط به خداوند است و هیچ خدایی جز او وجود ندارد. معنای توکل به خدا این است که انسان همه چیزش را به خدا واگذارد و تمام وجود و هستی‌اش موکول به ذات حق باشد.

 

وی بیان کرد: دراین سوره پناهگاهی که برای انسان از سوی خداوند متعال مطرح می‌شود، خدای رب و ملک و اله است. قُلْ أَعُوذُ بِرَ‌بِّ النَّاسِ ﴿١﴾ مَلِکِ النَّاسِ ﴿٢﴾ إِلَـٰهِ النَّاسِ ﴿٣﴾ نکته دیگری که در این سوره داریم و توجه به این نکته برای علما و فضلا موضوعیت دارد این است که در این سوره عنوان شده قُلْ أَعُوذُ بِرَ‌بِّ النَّاسِ ﴿١﴾ مَلِکِ النَّاسِ ﴿٢﴾ إِلَـٰهِ النَّاسِ ﴿٣﴾ ملک بودن خدا برای مردم، مالکیت و الوهیت خدا برای مردم عطف گرفته نشده با رب الناس، نمی گوید بِرَ‌بِّ النَّاسِ و مَلِکِ النَّاسِ و إِلَـٰهِ النَّاسِ این عطف بیان آمده یعنی ای پیامبر بگو به رب الناسی پناه می‌بریم که خصوصیت وی مالکیت نسبت به مردم و الوهیت برای مردم است. ربوبیت خدا مبتنی بر دو خصوصیت است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی گفت: هیچ مربی در زندگی مانند خدا برای ما نیست و هیچ مدیری در عرصه اداره عمر و وجود ما مثل خدا وجود ندارد زیرا خدایی که می‌خواهد ما را در این عرصه زندگی اداره کند هر چه زندگی و وجود ما به او ارتباط پیدا می‌کند، مالکش خداست. خدا مالک همه است و ما به این دلیل به او پناه می‌بریم چون خدا مدیر ما است و مدیریتش کامل‌تر از هر مدیریتی است و در نهایت تمام انسان‌هایی که در سرنوشت و همزیستی ما دخیل هستند، تمام عناصری که ممکن است ابزار شیطان در انحراف و سقوط ما قرار گیرند معبود تمام اینها خداست و همه دلبسته خدا هستند. این ربوبیت حق مبتنی بر مالکیت خدا و الوهیت حق است بالاترین مدیریت و ربوبیت است.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به اینکه تکرار کلمه ناس مهم نوع پناه بردن به خدا است گفت: مدیر و مربی توده انسان ها خدا است. تکرار ناس در اینجا هریک از جریان ربوبیت ، مالکیت و الوهیت خدا مستقلند. رب ممکن است مالک باشد یا نباشد اما خدا ربی است که مالک هم هست، مالک ممکن است اله نباشد اما خدا مالکی است که اله نیز هست برای اینکه اثر استقلالی این سه خصوصیت مشخص باشد اینگونه آمده است. چاشنی اصلی قضیه در التجاء به خدا، باور کردن خدا است و باید این سه خصوصیت را باور کنیم که خدا مالک همه چیز است و اله همه مردم و مدیر و مربی همه انسان‌ها است. در این صورت شیطان چگونه می‌خواهد نفوذ کند و چطور می‌خواهد بر ما مسلط شود؟  وقتی مدیر رب، مالک و اله همه ذات مقدس الهی باشد شیطان چگونه میتواند برما مسلط شود

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی