۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت

   

خطبه اول _ خدا بشر را که آفریده است ، با این پیچیدگی هم ساختار جسم هم روحی و روان آدم دارد بشر را تحویل چرخ و فلک یا طبیعت نداده که بشر را اداره کند بلکه خود خدا مدیریت زندگی ما را دارد و خدا رب است و پروردگاری خدا بخشی از معنای رب است و رب هم تربیت، پرورش، مدیریت و اداره و برنامه ریزی را شامل می شود.

 

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی ظهر امروز 19 مرداد 1397  در خطبه‌های نماز‌جمعه مشهد در جوار بارگاه منور امام رضا(ع)با اشاره به مباحث قبلی بیانم شده در موضوع شیطان شناسی اظهار داشت: کلام ما در خطبه ی اول در مورد شیطان شناسی از قرآن بود. وبحث ما به اینجا منتهی شد که نجات از شر شیطان  وخلاصی از وسائس شیطانی به چه شکلی ممکن است. ذات مقدس پروردگار در قرآن کریم دو راهکار معرفی کرده است:تذکر و استعاذه و سخن ما در استعاذه بود.

وی گفت: در سوره ی مبارکه ی ناس آخرین سوره ی قرآن ،در مقام استعاذه و پناه بردن در شکل التجاء به ذات مقدس پروردگار با سه عنوان مشخص می کند .قل اعوذ بالرب الناس ،ملک الناس ،اله الناس. علی رغم اینکه در آیات  دیگر قرآن پناه بردن به خدا را با لفظ الله مشخص کرده است  **وَإِمَّا یَنزَغَنَّکَ مِنَ الشَّیْطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللّهِ إِنَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ. ** اما در اینجا با عنوان الله معین نمیکند. رب الناس،ملک الناس و اله الناس.

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان‌رضوی بیان کرد: این سه عنوان را برای خدا آن هم در ارتباط با توده ی مردم بیان شده و بگو ای پیغمبر به این سه عنوان به خدا پناه میبرم .علت تعبیر این سه عنوان این است که در مسئله ی التجاء به خدا خصوصیتی دارد: معمولا نفوذ شیطان ابتدا از طریق مربی است، پناه انسان هم در برابر خطرات در اول مربی است. ما در قران کریم در آخر قرآن دو سوره کنار هم داریم یکی سوره ی فلق و یکی سوره ی ناس . این دو سوره در کنار هم هر دو در عنوان اعوذ بالرب الفلق  و اعوذ بالرب الناس شروع شده است.

آیت‌الله علم‌الهدی خاطرنشان کرد: در اصل وقتی این دوسوره را در کنار هم بررسی میکنیم،پناه بردن به خدا از خطرات ملموس و ظاهر و شفاف در سوره ی مبارکه ی فلق عنوان شده است .خطراتی که نفاسات فی العقد است و حاسد اذا حسد است و قاسق اذا وقب است که در جای خود باید بررسی شود.در سوره ی مبارکه ی ناس در خطرات نامرئی و غیر محسوس به خدا پناه میبرد و دستور داده پناه برده بشود که آن عبارت از وسوسه ی شیطان است.

وی گفت: وسوسه معمولا خطر در دوران طفولیت و درزمان بچگی اگر به انسان متوجه بشود انسان  به سراغ مربی می رود .بچه وقتی نسبت به هر چیزی احساس  خطر بکند، خطری که مخصوصا از نظر بچه احساس می شود. اما مشخص و شفاف نیست .بچه به پناه مادر میرود به خاطر اینکه مادر مربی است و آن موقعیت خاص زندگی انسان در پناهندگی در پناه به مربی است.

آیت‌الله علم‌الهدی خاطرنشان کرد:  مقداری که انسان وارد عرصه ی زندگی شد در مرحله ی زندگی اجتماعی قرار گرفت وقتی خطری متوجه او می شود در این خطر به یک موضع قدرت پناهنده می شود. که در پناه یک قدرت از این خطر محفوظ بماند ودر نهایت دوران آخرین زندگی انسان  مشکلی که برای انسان پیش می آید نسبت به بی هدفی زندگی آنجا به سراغ یه نقطه ی معبود و معشوقی می رود که به زندگی او معنا بدهد .برحسب همین مسئله می گوید :قل اعوذ بالرب الناس . در یک مقطع زندگی مربی پناه است و ای پیغمبر بگو پناه میبرم به مربی توده ی مردم .رب الناس و آن خدایی که بشر را مدیریت می کند و تربیت می کند .مربی انسان  و مربی توده هاست.

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان‌رضوی بیان کرد: ذات مقدس پرودگار در عرصه ی ارتباط با انسان تنها خالق انسان نیست .این نیست که فقط ما فکر کنیم خدا ما را آفریده و بعد رهایمان کرده . در یک چرخه ی طبیعیتی که شعور ندارد بچرخیم.خدا ما را به این پیچیدگی به چرخه ی طبیعت انداخته  که این چرخه ی طبیعت  بی شعور ما را به هر طرف بچرخاند . این تعبیر که در بعضی از ادبیات امده تعبیر غلطی است که افراد خودشان را به چرخ فلک نسبت می دهند .از بخت غیر معاقل و بی شعور توقع سرنوشت دارند اینها غلط است خدا بشر را که آفریده است ، با این پیچیدگی هم ساختار جسم هم روحی و روان آدم دارد بشر را تحویل چرخ و فلک یا طبیعت نداده که بشر را اداره کند بلکه خود خدا مدیریت زندگی ما را دارد و خدا رب است و پروردگاری خدا بخشی از معنای رب است و رب هم تربیت، پرورش، مدیریت و اداره و برنامه ریزی را شامل می شود.

 

آیت‌الله علم‌الهدی خاطرنشان کرد: انسانی که از شر شیطان در امان نبوده و وحشت داری بدان مدیر داری و خدا تو را اداره کرده و به ذات مقدس حکیمی که تو را اداره می کند پناه ببر. نقطه ی بعد بعد توسعه ی زندگی انسان در زمان احساس خطر دنبال قدرتی است. همه قدرت ها و توانمندی ها درحاشیه توانمندی خدا است و فرمانده علی الاطلاق همه ی توانستن ها در زمین نسبت به همه صاحبان قدرت و ثروت خدا است چون ملک الناس است.

 

اگر در عرصه ای از زندگی از وسوسه شیطان وحشت دارید به مقام مالکیت حق پناهنده شوید. انسان در انتهای زندگی میبیند همه تلاش های خود را کرد و همه استعداد ها و توانمندی های خود را بکار برد تا به بخشی از امیال و آرزو های خود رسید اما آخرش چه؟ آنها که خدا را باورندارند در انتهای عمر به مرحله ی پوچی و بی ارزشی می رسند. از هیچ چیز دیگر لذت نمی برد و انتهای کارش زیر خاک شدن و تجزیه ی بدن است . اینجا به نقطه ای به عنوان معبود و اله نیاز دارد تا دلبسته و وابسته ی او باشد و نابود نشود و در هر مرحله از زندگی باشد و به او اتصال داشته باشد و این مرحله همان اله الناس است

برادران و خواهران در ماه ذی حجه هستیم و بر حسب نقل قرآن این دهه ده روز آخر میقات موسی است که آیه اش در نماز دهه اول این ماه بین نماز مغرب و عشا می خوانیم "وَ وَاعَدْنَا مُوسَى ثَلاثِینَ لَیْلَةً وَ أَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیْلَةً وَ قَالَ مُوسَى لِأَخِیهِ هَارُونَ اخْلُفْنِی فِی قَوْمِی وَ أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبِیلَ الْمُفْسِدِینَ"

در این جریان دو نکته وجود دارد یک نکته شیطانی و یک نکته رحمانی. نکته رحمانی میقات موسی در این 40 روز که ده روزش همین دهه ذی حجه است و خدا میگوید با این ده روز و ده شب ما تکمیلش کردیم میقات موسی نقطه اوج دلدادگی موسی کلیم الله به ذات حق است و موسی عاشق دلداده خاص خدا بود.

 

آیت‌الله علم‌الهدی خاطرنشان کرد: نکته ی شیطانی فاصله بنی اسرائیل از رهبر و امام در این ده روز آخر بود که سبب شد بنی اسرائیل مشرک و بت پرست و گوساله پرست شوند و شیطان اینگونه قدرتی دارد. برادر عزیز و خواهر محترم به حزب اللهی و انقلابی بودن خود غره نشو چون آدمی یک لحظه با یک لغزش همه چیز را فراموش کرده و  کلا به آن سمت میز میرود. بیایینم در این ایام از شر شیطان به خدا پناه ببریم چون خدا در این دهه ذی حجه برای ما میقاتی قرار داده که این دعای عرفه است

 


دریافت

 

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی