استعاذه در انسانی اثر دارد که پیوندی روحی و قلبی با خدا داشته باشد
خطبه اول_ استعاذه تنها بیان اعوذ بالله یا پناهندگی به خدا نیست بلکه باید علاوه بر پناهندگی به خدا وابسته شود و اگر اینگونه نباشد این استعاذه فایده و نتیجه ندارد. استعاذه در انسانی اثر دارد که پیوندی روحی و قلبی با خدا داشته باشد. انسان جدای از عنایت و پیوند با خدا و بشر غیر مرتبط با ذات الهی نمیتواند به خدا پناه ببرد و پناهندگیاش نیز اثری ندارد.
به گزارش Alamolhoda.com، آیت الله علم الهدی در خطبه اول نماز جمعه 12 مرداد ماه ۱۳۹۷ که در حرم مطهر امام رضا(علیه السلام) برگزار شد ضمن اشاره به مطالب گذشته در بحث شیطان شناسی بیان کرد: کلام ما در خطبه نخست در موضوع شیطانشناسی از قرآن و سخن ما در مورد راهکارهای نجات از شیطان به وسیله آیات قرآن است، که دو راهکار در این زمینه ارائه شده است. در قرآن کریم دو راهکار برای نجات از وسوسه شیطان معرفی شده. راهکار نخست تذکر است"إِنَّ الَّذِینَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِنَ الشَّیْطَانِ تَذَکَّرُوا فَإِذَا هُمْ مُبْصِرُونَ" که در هفته گذشته در این زمینه صحبت شد و راهکار دوم استعاذه و پناهبردن به خدا از شیطان است.
نماینده ولیفقیه در استان خراسانرضوی بیان کرد: معنای استعاذه تنها پناهندگی نیست. راغب اصفهانی در کتاب مفردات لغت معنی قرآن استعاذه را تطلب پناه کردن و اینکه انسان به غیر خود ملتجی شده و به او پناهنده شود. پیدا انسان زمانی پناهنده بهغیر میشود که قدرت دفاع در برابر دشمن را نبیند و یا در تحصیل حقیقتی هنگامی به غیر پناه میبرد که خود را نسبت به تحصیل آن واقعیت ناتوان ببیند. استعاذه به خدا در برابر شیطان زمانی است که انسان احساس میکند به تنهایی قدرت دفاع از خود در برابر شیطان را ندارد.
آیتالله علمالهدی افزود: اما این استعاذه تنها بیان اعوذ بالله یا پناهندگی به خدا نیست بلکه باید علاوه بر پناهندگی به خدا وابسته شود و اگر اینگونه نباشد این استعاذه فایده و نتیجه ندارد. استعاذه در انسانی اثر دارد که پیوندی روحی و قلبی با خدا داشته باشد. انسان جدای از عنایت و پیوند با خدا و بشر غیر مرتبط با ذات الهی نمیتواند به خدا پناه ببرد و پناهندگیاش نیز اثری ندارد. بسیاری از مواقع افراد می گویند پناه به خدا از شر شیطان یا اعوذ بالله من الشیطان رجیم و در عین حال مرتکب معصیت می شود و شیطان رسما او را تصاحب می کند
وی با اشاره به اینکه در زمان وسوسه شیطان در مغز و دل انسان باید به خدا پناهنده شد، گفت: انسان باید قبلاً ارتباط روحی و قلبی با خدا پیدا کند زیرا کنار این التجاء تعلق به خدا نیز شرط این پناهندگی است. مواردی که در قران به ما دستور دادند در مقابل شیطان به خدا پناه ببریم سه مورد است. اول نزغ دوم همز و سوم حضور است. در سه مورد در آیات قرآن به ما دستور داده شده به خدا از شر شیطان پناه ببریم. اول مورد آیه 200 سوره اعراف که خدا می فرماید "وَإِمَّا یَنْزَغَنَّکَ مِنَ الشَّیْطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ" وقتی شیطان می خواهد مرحله ی نزغ را اجرا کند که نزغ داخل شدن در چیزی برای فاسد کردن آن است
امامجمعه مشهدمقدس گفت: شیطان وقتی میخواهد در وجود و کانون دل و مغز شما داخل شود آنجا شما به خدا پناهنده شوید. شیطان برای اینکه جریان ارتباط باطنی انسان با خدا را بههم بزند از طریق احساسات وارد میشود، مدخل شیطان و دروازه ورود شیطان در دل و قلب انسان احساسات است. موقعی که شهوات تحریک شود، احساسات نفسانی بروز کند و عواطف افراطی نسبت به کس و کار در انسان به هیجان در بیاید و انسان به صورت خشم و غضب وارد عرصه برخورد با دیگران شود اینها همه مدخل های شیطان است.
آیتالله علمالهدی افزود: خدا در آیه 199 سوره اعراف می فرماید" خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِینَ" سه دستور می دهد که در مقام غضب و خشم عفو و بخشش کن، آن هنگامی که وارد عرصه هیجان غریضی و عاطفی می شوی ببین راه درست کجا است و آن هنگامی که افراد جاهل با تو برخورد و. یا در یک مسیری می کشانند از آنها اعراض کن و اینهال همه موارد هیجان احساسی و عاطفی و مدخل شیطان است.
وی تصریح کرد: مورد دوم در استعاذه به خدا از شیطان مورد همز است که خدا در آیه 97 سوره مومنون می فرماید" وَقُلْ رَبِّ أَعُوذُ بِکَ مِنْ هَمَزَاتِ الشَّیَاطِینِ" که معنایش این است که "بارالها، من از وسوسه و فریب شیاطین (انس و جن) به تو پناه میآورم." مرحوم طبرسی د رکتاب مجمع البیان همز شیطان را لحظه ای که شیطان انسان را گول می زند و او را در وسط گناه پرت می کند و انسان یکباره چشم وا کرده خود را وسط گناه می بیند معنا می کند. شیطان وقتی انسان را گول می زند باعث می شود چشم او نبیند، گوشش نشنود و فکرش از کار بیفتد و انسان را مانند کسی که از بلندی پرتش کنند به میان گناه پرت می کند.
نماینده ولیفقیه در استان خراسانرضوی بیان کرد: در آن لحظه است که قرآن می گوید"فستعذ بالله" تسلیم نشو، خودت را به گناه تسلیم نکن و نگو کار از کار گذشت و خود را مقابل عمل انجام شده قرار گرفتم و دیگر نمی توانم برگردم. مورد سوم حضور شیطان است که خدا در آیه 98 سوره مومنون می فرماید"وَ أَعُوذُ بِکَ رَبِّ أَنْ یَحْضُرُونِ" خدایا به تو پناه میبرم در وقتی که شیاطین حاضر می شوند. شیطان زمانی می آید که شیاطین حاضر شدند. انسان در جمع شیاطین قرار گیرد و عناصر و عواملی که آدم را محاصره می کنند تا از راه بدر کنند.
آیتالله علمالهدی افزود: در جریانات سیاسی، در حرکت های اجتماعی، در قدرت بابی ها و فرصت طلبی ها و در پول پرستی ها و معامله کردن ها عناصر و عوالمل شیطان انسان را محاصره می کنند و اینجا است که خود شیطان حاضر می شود. گاهی ممکن است این برای شما هم پیش بیاید که شاطین شما را دوره کردند. لاابالی ها و شهوت پرست ها و دزد و دغل ها و عناصر قدرت یاب و فرصت طلب سیاسی شما را دوره کردند از شما استفاده کنند و شما را در راه ناهموار مخالفت با خدا بیندازند و آنجا به خدا پناه ببرید و متوجه خدا بشوید و بگویید خدا از بین شیاطین ما را نجات بده.
وی گفت: برادران و خواهران جوان این حضور شیاطین در زندگی شما بسیار رخ میدهد. بعد از گذشت سالها از عمر خود میفهمید در فلان موقعیت در جوانی اگر به مجلسی نرفته بودید یا با فلانی رفیق نشده بودید یا در آن جمع شرکت نکرده بودید و عده ای شما را دوره نکرده بودند مسیر زندگی تان اینکه الان است و در گناه مستغرق هستید و در خط و جریان ضد خدا هستید مسیرتان این مسیر نبود و در مسیر صالح تری بودید. حضور شیاطین که آمد خود شیطان در آنجا حاضر شده و کار را میبرد و شما را پرت در گناه می کند. همز شیطان بعد حضور شیاطین است. لذات این دو آیه پشت سر هم است.