۱۴۰۳ جمعه ۰۷ ارديبهشت

   

خطبه اول_ شیطان برکسی که این دو خصوصیت را دارد مسلط نمیشود ، خدارا باور کرده و خودش را به خدا سپرده است و مدیریت زندگی و امورش را به خدا واگذار کرده است پس نمیتواند آنها را وسوسه کند

به گزارش alamolhoda.com، آیت الله علم الهدی ظهر امروز؛ جمعه، هفتم اردیبهشت ماه 97 در خطبه اول نماز جمعه مشهد مقدس که در جوار حرم مطهر امام رضا(علیه السلام) برگزار شد، با اشاره به بحث جلسات قبل، اظهار کرد: کلام ما در خطبه ی اول در باره ی شیطان شناسی از قرآن بود و بحث ما درباره  وسوسه شیطان بود

وی گفت: نکته ی قابل توجه در این بحث این است که آیا وسوسه ی شیطان یک جریان عمومی است و شامل همه ی انسان ها می شود یا شیطان افراد خاصی را می تواند وسوسه کند و اینگونه نیست که بتواند بر همه ی افراد مسلط باشد و آنها را وسوسه کند

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی بیان داشت: ابزار اجرایی وسوسه ی شیطان سلطه ی شیطان بر افراد است. بر هرکسی که شیطان مسلط شود می تواند او را وسوسه کند ولی اگر مسلط نشد قدرت وسوسه ی او را ندارد. در سوره ی مبارکه ی نحل خداوند متعال مردم را به دو دسته تقسیم میکند. اول کسانی که شیطان بر آنها مسلط نیست و نمی تواند آنها را وسوسه کند، خدا در آیه 99 این سوره می فرماید" إِنَّهُ لَیْسَ لَهُ سُلْطانٌ عَلَى الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَلى‌ رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ “ شیطان مسلط نیست بر کسانی که دو خاصیت دارد، خاصیت اول ایمان به خدا و خدا باوری است و اگر کسی خدا را باور کرد دیگر شیطان بر او مسلط نیست. مشکل ما این است که خود را مومن میدانیم و گمان میکنیم ایمان داریم اما در حقیقت ایمان نداریم چون ایمان عرصه ی باور است.

آیت الله علم الهدی افزود: بسیاری از افرادی که مسلمان هستند و اعتقاد به خدا و معاد دارند خیال میکنند خدا و معادی هست ولی آن را باور ندارند و مهم باور کردن خدا است. بین دانستن و باور کردن خیلی فاصله است. بین باور و عمل فاصله نیست و همه ی اعمال و کردار و عکس العمل ما به مسائل مختلف در زندگی معلول باور کردن ما است.

امام جمعه مشهد تصریح کرد: همه ی فعالیت های ما تابع باور ما است و اگر انسان خدا را باور کرد دیگر گناه نمی کند. البتّه شیطان را بر کسانى که ایمان آورده و بر پروردگارشان توکّل مى‌کنند، غلبه و سلطه‌اى نیست. خصوصیت دوم توکل به خدا است. این توکل گفتن توکلت علی الله در هنگام خروج از خانه یا در هنگام تردید در انجام دادن یا ندادن کاری نیست. مفسرین توکل را  خارج کردن ضمام کار از دست خود و به غیر دادن است حال این غیر می تواند  قدرت، پول یا فرد باشد.  

وی گفت: توکل به خدا یعنی کار خود را به دست خدا بدهد و خود را به خدا بسپارید و در کل مدیریت خود را به خدا بدهد و این توکل به خدا است.اما اگر مدیریت زندگی  دست خدا بود وقتی خدا بگوید نکن نمی کند، گفت نخور نمی خورد، گفت نرو نمیرود اما اگر مدیریت دست خدا بود و گفت برو نرود گفت بگو و نگوید این توکل به خدا نیست.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی بیان داشت: شیطان برکسی که این دو خصوصیت را دارد مسلط نمیشود ، خدارا باور کرده و خودش را به خدا سپرده است و مدیریت زندگی و امورش را به خدا واگذار کرده است پس نمیتواند آنها را وسوسه کند، اما دسته ی دوم کسانی که شیطان بر آنها مسلط است و آنها را وسوسه می کند که در آیه 100 سوره نحل خدا آنها را معرفی می کند "إِنَّما سُلْطانُهُ عَلَى الَّذِینَ یَتَوَلَّوْنَهُ وَ الَّذِینَ هُمْ بِهِ مُشْرِکُونَ"

آیت الله علم الهدی در ادامه افزود: سلطه ی شیطان بر کسانی هست که دو خصوصیت دارند اول اینکه شیطان را مدیر خود کرده اند و آنچه شیطان بگوید را مطابق شهوت و پول و منافعشان انجام میدهند، خصوصیت دوم کسانی که شیطان را برای خود شریک خدا قرار می دهند. توجه کنید انسان تنها قادر به اداره زندگی نیست و برای زندگی خود مدیر می خواهد. چون در زندگی چیزهایی هست که برای تو قابل پیش بینی نیست.

وی گفت: باید در اینجا زندگی خود را برای مدیریت به کسی واگذار کنی، یا به خدا واگذار می کنی و یا به غیر او که شیطان است. خدا در سوره یس می فرماید " أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَیْکُمْ یَا بَنِی آدَمَ أَنْ لَا تَعْبُدُوا الشَّیْطَانَ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ * وَأَنِ اعْبُدُونِی هَذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِیمٌ"  اى فرزندان آدم مگر با شما عهد نکرده بودم که شیطان را مپرستید زیرا وى دشمن آشکار شماست (۶۰)و اینکه مرا بپرستید این است راه راست (۶۱).اگر کسی مدیریت خدا را در زندگی خود قبول نکرد این صحنه ی زندگی را مدیری پر می کند که شیطان است. شما مدیریت خود را به شیطان واگذار نکنید، هیچ انسان عاقلی نمیگوید من خود را به شیطان واگذار می کنم.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی