۱۴۰۳ شنبه ۰۳ آذر

 

خطبه اول ـ ابتذال و حرکت‌های ناهنجار را می‌گذارند هنر، اگر کسی با این ابتذال مخالفت کرد، می‌گویند او مخالف هنر است، اسم بی‌بندوباری و ولنگاری می‌گذارند شادی، اگر کسی با بی‌بندوباری و ولنگاری مخالفت کرد، می‌گویند او خلاف شادی جامعه است.

 

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه اول نماز جمعه این هفته، 4 اسفندماه در حرم امام رضا (علیه‌السلام)، با بیان این‌که کلام در خطبه اول، شیطان شناسی از آیات قرآن بود، اظهار کرد: به این نکته رسیدیم که راهبرد شیطان نسبت به اغوای انسان و برخورد با بشر و بنی‌آدم، وسوسه است.

 

ایشان ادامه داد: در خصوص کیفیت وسوسه عرض شد در قران کریم غیر از معنا و مفهوم وسوسه، برای آن دو سه مصداق در این آیه شریفه بیان می‌کند «فَوَسْوَسَ إِلَیْهِ الشَّیْطانُ»، شیطان آدم را وسوسه کرد و بعد این وسوسه را چگونه اجرا کرد؟ مصداق اجرایی وسوسه شیطان این بود « قالَ یا آدَمُ هَلْ أَدُلُّکَ عَلی شَجَرَةِ الْخُلْدِ وَ مُلْکٍ لا یَبْلی»، برای استفاده او از شجره منعیه چنین تعبیری کرد.

 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در این تعبیر شیطان که شجره ممنوعه را شجره خلد معرفی کرد، دو سه نکته به‌عنوان مصداق وسوسه شیطان در هفته گذشته عرض شد، آخرین مطلبی که در مصداق وسوسه شیطان به عرض رسید که در این تعابیر شیطان مخصوص و مشخص است، این است که وسوسه یک نوع اصطلاح‌سازی ارزش‌گذاری است، یکی از مصادیق وسوسه شیطان این است که اصطلاح بسازد و روی آن ارزش‌گذاری کند.

 

ایشان با بیان این‌که راهبرد اصطلاح‌سازی شیطان در جریانات سیاسی امروز نیز دیده می‌شود، افزود: دقیقاً نکته‌ای که امروز در جریان ارتباطات سیاسی و بین‌المللی جهان، با محاسبه و معادله بندی استکبار روبرو هستیم؛ در عرصه علم، اصطلاح می‌سازند و بعد این اصطلاح را معیار ارزش قرار می‌دهند و هر عنصری که مطابق نظر سیاسی آنان نبود و خواستند او را سوژه عملیات روانی یا سرکوبگری پروپاگاندای سیاسی قرار دهند، او را عنصر مخالف آن اصطلاح معرفی می‌کنند؛ شیطان نیز برای آن شجره طیبه که مورد غضب و خشم خدا بود، عنوانی «شجره خلد و ملک لا یبلی» بود، چرا این اسم را گذاشت و ارزش‌گذاری کرد؟

 

اسم ابتذال را هنر گذاشته‌اند، مخالف ابتذال را مخالف هنر!

 

آیت‌الله علم‌الهدی یادآور شد: اسم ابتذال و حرکت‌های ناهنجار را می‌گذارند هنر، اگر کسی با این ابتذال مخالفت کرد، می‌گویند او مخالف هنر است، اسم بی‌بندوباری و ولنگاری می‌گذارند شادی، اگر کسی با بی‌بندوباری و ولنگاری مخالفت کرد، می‌گویند او خلاف شادی جامعه است؛ اسم بی‌عفتی و تجاهر و تجاسر در بی‌حجابی و بی‌حیایی را می‌گذارند شجاعت، به یک عنصر بی‌حیا، بی‌بندوبار و بی‌عفت می‌گویند شجاع، کسی که از عناصر انسانی فاقد است، کسی که توانسته بر خلاف تمام اصول انسانی در جامعه حرکت و قیام کند، این همان کار شیطان است؛ یعنی عوامل و عناصر شیطان هستند که عین وسوسه شیطان را اجرا می‌کنند.

 

ایشان اضافه کرد: چرا شیطان اسم شجره منعیه را گذاشت «شَجَرَةِ الْخُلْدِ وَ مُلْکٍ لا یَبْلی»، درخت و میوه همیشگی و ابدی شدن و قدرت و حکومت و سلطنت فناناپذیر، چرا اسمش را این‌گونه گذاشت؟ چون پروردگار برای زندگی آرام و لذت‌بخش مادی زوج اول که آدم و حوا بودند که در یک زندگی خانواده مادی بسیار لذت‌بخش، این دو همسر باهم زندگی کنند، دو ویژگی خداوند برای زندگی در بهشت برای آنان معین کرد و آن دو ویژگی این بود که فرمود «إِنَّلَکَ أَلَّا تَجُوعَ فِیهَا وَلَا تَعْرَىٰ»، آدم، اگر تو و خانمت در بهشت زندگی کنید، هیچ‌وقت گرسنه و برهنه نمی‌شوید، ویژگی دوم، «وَأَنَّکَ لَا تَظْمَأُ فِیهَا وَلَا تَضْحَىٰ»، اگر در بهشت زندگی کنید، تشنه هم نخواهید شد، به بی‌آبی و خشک‌سالی دچار نمی‌شوید، بدون مسکن نیز نمی‌مانید.

 

امام‌جمعه مشهد مقدس با اشاره به ویژگی‌های زندگی در بهشت برای آدم و حوا، گفت: امروز در مسائل معیشتی مردم وقتی دقت می‌کنید، نتیجه بیکاری، فشارهای اقتصادی و ناراحتی‌های مادی زندگی مردم به‌خصوص زوج‌های جوان، به این نکته می‌رسد که گرسنه می‌مانند، برهنه می‌مانند، دچار نبود درآمد و نبود محصول در زندگی هستند، خداوند به آدم گفت تو و حوا به این مصیبت دچار نمی‌شوید اگر در بهشت بمانید و بعد به آدم اعلام هشدار کرد « فَقُلْنَا یَا آدَمُ إِنَّ هَٰذَا عَدُوٌّ لَکَ وَلِزَوْجِکَ فَلَا یُخْرِجَنَّکُمَا مِنَ الْجَنَّةِ فَتَشْقَىٰ»، ای آدم، این شیطان هم دشمن تو و هم دشمن خانمت است، با هر دوی شما دشمن است، حواستان جمع باشد که شما دو نفر را با این ویژگی که زندگی بهشتی است، خارج نکند که بدبخت خواهید شد.

 

ایشان افزود: در مقابل این تهدید خدا، شیطان آمد «هَلْ أَدُلُّکَ عَلی شَجَرَةِ الْخُلْدِ»، آدم و حوا از این می‌ترسیدند که از بهشت بیرون بروند، اگر از بهشت بیرون رفتند، هم گرسنه، هم تشنه، هم برهنه و هم بی‌خانه و مسکن می‌مانند و وحشتان این بود که از بهشت بیرون بروند و شیطان در مقام فریب دادن این‌ها، گفت آدم، می‌خواهم راهی نشانت دهم که این‌قدر از خارج شدن از بهشت نترس، راهی به تو نشان می‌دهم که دیگر از خارج شدن از بهشت هراس نداشته باشی، اگر از این درخت بخوری، میوه آن این است که همین‌جا ماندنی شوی.

 

هشدار قرآن به انسان نسبت به وسوسه گری شیطان

 

آیت‌الله علم‌الهدی تصریح کرد: از راهی که شیطان می‌ترسید وارد شد و نفوذ کرد؛ قرآن به من و شما راه نفوذ شیطان را یاد می‌دهد و به نسل جوان نیز یاد می‌دهد منتها این راهبرد قرآن را باید گوش کنیم و عمل کنیم، آدم و حوا از گرسنگی، تشنگی می‌ترسیدند، از این‌که از بهشت بیرون بروند، در جایی قرار بگیرند که نان، آب، مسکن و سرپناه نداشته باشند، هراس داشتند و شیطان گفت نتیجه خوردن از این میوه‌ها، حاکم شدن سلطه‌ای بر همه داشتن‌ها و توانستن‌ها پیدا می‌کنید که فناناپذیر است.

 

مروجان فساد و بی‌بندوباری، عوامل شیطان در جامعه هستند

 

ایشان، مروجان بی‌بندوباری را عوامل شیطان در جامعه دانست و گفت: شیطان این را با چه ادبیات و فنی گفت که آدم به‌طرف شجره منعیه رفت، کار شیطانی است که همین امروز جلوی پای دختر و پسر جوان ما می‌گذارند، همان است که اسم هنر را ابتذال گذاشته و او را به میدان فسادمی کشاند و او را فاسد می‌کند، همان کسی که اسم ولنگاری و بی‌بندوباری را می‌گذارد شادی و جوان را تا مرز بی‌اخلاقی، بداخلاقی و بی‌عفتی پیش می‌برد، دقیقاً همان کاری که شیطان کرد، این کار را عوامل شیطان در جامعه ما دارد انجام می‌دهد، خدا این شیطان را به ما می‌شناساند تا نسبت به عوامل شیطانی روز خودمان، ما را آگاه کند.

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی