کار شیطان، رقیب تراشی برای خدا است
خطبه اول ـ به هرچه در زندگی علاقهمند شدید، ولو به همسر و فرزند باشد، اگر احساس کردی رقیب خدا است و باعث میشود از خدا دست بکشی، بدان این همان زینت و آرایشگری شیطان است.
به گزارش Alamolhoda.com، آیتالله علمالهدی ظهر امروز در خطبه اول نماز جمعه این هفته، 28 مهرماه در حرم امام رضا (علیهالسلام)، بابیان اینکه کلام ما در خطبه اول، در موضوع شیطان شناسی در قرآن بود و در هفته گذشته بحثی را درباره شگرد اصلی شیطانی مطرح کردیم، اظهار کرد: کار اصلی و عمده شیطان، آرایشگری است، شیطان بر انسان سلطه ندارد و قدرت نفوذ و تصرف در دل و اندیشه ما ندارد منتهای قدرت شیطان در برخورد با انسان، زینت و آرایشگری است.
ایشان ادامه داد: خداوند در آیهای مبارکه از قول شیطان نقل کرده «رَبِّ بِما أَغْوَیْتَنی لَأُزَیِّنَنَّ لَهُمْ فِی الْأَرْضِ وَ لَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعینَ»، من تصمیم گرفتم در مقابل فرزندان آدم، زینت بدهم، آرایشگری برقرار کنم و با زینت دادن و آرایشگری، آنان را اغوا کنم؛ عرض شد در هفته گذشته، در قرآن هفت آیه داریم که در این آیات هفتگانه، انواع زینت و آرایشگری شیطان را توضیح میدهد، چون برخی فضلا در نماز جمعه مطالب را یادداشت میکنند، لذا بنده هفت آیه را امروز به محضر شما عرض میکنم و بعد یکایک آیات را در آینده موردبحث قرار میدهیم.
آیات هفتگانه شگرد اصلی شیطنت شیطان
امامجمعه مشهد مقدس به بیان آیات هفتگانه مربوط به آرایشگری و زینت بخشی شیطان پرداخت و افزود: آیه اول، آیهای است که در هفته گذشته بخشی از تفسیر آن را بحث کردیم، آیه 14 سوره مبارکه آلعمران است «زُیِّنَ لِلنّاسِ حُبُّ الشَّهَواتِ مِنَ النِّساءِ وَ الْبَنینَ وَ الْقَناطیرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ وَ الْخَیْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَ الْأَنْعامِ وَ الْحَرْثِ ذلِکَ مَتاعُ الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ اللّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ».
ایشان اضافه کرد: آیه دوم، آیه 43 سوره انعام است «فَلَوْ لا إِذْ جاءَهُمْ بَأْسُنا تَضَرَّعُوا وَ لکِنْ قَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَ زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطانُ ما کانُوا یَعْمَلُونَ» و آیه 137 سوره انعام «وَ کَذلِکَ زَیَّنَ لِکَثِیرٍ مِنَ الْمُشْرِکِینَ قَتْلَ أَوْلادِهِمْ شُرَکاؤُهُمْ لِیُرْدُوهُمْ وَ لِیَلْبِسُوا عَلَیْهِمْ دِینَهُمْ وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ ما فَعَلُوهُ فَذَرْهُمْ وَ ما یَفْتَرُونَ»؛ آیه چهارم، آیه 48 سوره مبارکه انفال است «وَ إِذْ زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطانُ أَعْمالَهُمْ وَ قالَ لا غالِبَ لَکُمُ الْیَوْمَ مِنَ النّاسِ وَ إِنِّی جارٌ لَکُمْ فَلَمّا تَراءَتِ الْفِئَتانِ نَکَصَ عَلى عَقِبَیْهِ وَ قالَ إِنِّی بَریءٌ مِنْکُمْ إِنِّی أَرى ما لا تَرَوْنَ إِنِّی أَخافُ اللّهَ وَ اللّهُ شَدیدُ الْعِقابِ»، آیه پنجم، آیه 63 سوره مبارکه نحل است «تَاللَّهِ لَقَدْ أَرْسَلْنا إِلى أُمَمٍ مِنْ قَبْلِکَ فَزَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطانُ أَعْمالَهُمْ فَهُوَ وَلِیُّهُمُ الْیَوْمَ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِیمٌ».
آیتالله علمالهدی ادامه داد: آیه ششم، آیه 24 سوره مبارکه نمل «وَجَدْتُها وَ قَوْمَها یَسْجُدُونَ لِلشَّمْسِ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَ زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطانُ أَعْمالَهُمْ فَصَدَّهُمْ عَنِ السَّبِیلِ فَهُمْ لا یَهْتَدُونَ» و هفتمین آیه، آیه 38 سوره عنکبوت، «وَ عاداً وَ ثَمُودَ وَ قَدْ تَبَیَّنَ لَکُمْ مِنْ مَساکِنِهِمْ وَ زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطانُ أَعْمالَهُمْ فَصَدَّهُمْ عَنِ السَّبِیلِ وَ کانُوا مُسْتَبْصِرِینَ» است.
بیان انواع و کیفیت آرایشگری و تزیین شیطان
ایشان به بیان تفسیر اولین آیه پیرامون شگرد شیطان پرداخت و گفت: در این هفت آیه، ذات مقدس پروردگار، انواع آرایشگری شیطان را هم از نظر تبارهای مختلف انسانها و هم از نظر کیفیت آرایشگری و زینت، توضیح داده است؛ اولین آیه که بخشی از آن را در هفته گذشته بیان کردم، «زُیِّنَ لِلنّاسِ حُبُّ الشَّهَواتِ مِنَ النِّساءِ وَ الْبَنینَ وَ الْقَناطیرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ وَ الْخَیْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَ الْأَنْعامِ وَ الْحَرْثِ ذلِکَ مَتاعُ الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ اللّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ»، این آیه 14 سوره مبارکه آلعمران است.
نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در این آیه، یک بحث ما این بود که پروردگار رابطه شیطان و نفس را مشخص میکند که شیطان، جادهصافکن نفس است و این رابطه نفس و شیطان را در هفته گذشته بهطور مشروح عرض کردم؛ دو نکته تفسیری از این آیه باقیمانده که این دو نکته را امروز عرض میکنم؛ آیه میفرماید «زُیِّنَ لِلنّاسِ حُبُّ الشَّهَواتِ...»، در آیات دیگر از این هفت آیه، آرایشگری را مستقیم به شیطان نسبت میدهد و میگوید «وزین لهم الحب الشیطان» ولی اینجا صریحاً این کار را به شیطان نسبت نمیدهد، میگوید «زُیِّنَ لِلنّاسِ حُبُّ الشَّهَواتِ»، آرایشگری و زینت دادهشده برای مردم، شیفتگی شهوات.
تفاوت آرایشگری شیطان با آرایشگری خدا در چیست؟
ایشان افزود: برخی مفسران میگویند خداوند در قران میگوید هم شیطان آرایشگر است و هم خدا آرایشگر است، آیه هم هست که خدا آرایشگر است و آن آیه این است که خداوند در آیه 7 سوره مبارک کهف میفرماید «إِنَّا جَعَلْنا ما عَلَى الْأَرْضِ زِینَةً لَها لِنَبْلُوَهُمْ أَیُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا»، آنچه ما در کره زمین قرار دادیم، زینت و آرایشگری هست که مردم امتحان شوند پس ایان آیه دلالت میکند هم خدا آرایشگر است و تمام آنچه در زمین است بهعنوان زینت و آرایش زندگی کره خاک قرار داده و هم شیطان آرایشگر است که انحراف را برای انسان آرایش میدهد.
آیتالله علمالهدی به بیان تفاوت زینت دادن خدا و آرایشگری شیطان پرداخت و اظهار کرد: در این آیه میگوید «زُیِّنَ لِلنّاسِ حُبُّ الشَّهَواتِ مِنَ النِّساءِ وَ الْبَنینَ وَ الْقَناطیرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ...»، این شیفتگی انسانها به زنها، به بچهها، به خانواده، قناطیر، جمع قنطار است، یعنی پوستهای بزرگ گاو پر از سکه طلا و نقره، اسبهای نشاندار تربیتشده از نژادهای معروف و اسم گذارده شده، گلههای گوسفند، گلههای گاو و چهارپایان، زمینهای پهناور کشاورزی، مردم به اینها گرایش پیدا کردند، شیفته اینها شدند و این شیفتگی برای اینها زینت دادهشده.
ایشان افزود: عده از مفسرین گفتند اینهایی که در این آیه آمده، همانهایی است که خدا در آیه میفرماید آنچه روی زمین است، ما زینت قرار دادیم، پس این «زین» که در این آیه آمده، خدا زینت داده یا شیطان؟ در واقع، فاعل «زین» شیطان است نه خدا چون خداوند شیفتگی به پول، مال و ثروت را برای کسی زینت نمیدهد، این شیطان است که میگوید «زُیِّنَ لِلنّاسِ حُبُّ الشَّهَواتِ...»؛ شیطان، عشق و شیفتگی و دلدادگی به پول، ملک، دارایی و قدرتهای مادی را برای انسانها زینت میدهد.
گرایشها، انسان را بهطرف مسائل مادی میکشد
عضو مجلس خبرگان رهبری در بیان دو هدف شیطان از آرایشگری اعمال، گفت: نکته دومی که در این آیه از نظر تفسیری داریم این است که چرا شیطان زینت داد، چرا شیطان پول و ثروت و دارایی را در عرصه زندگی برای انسان آرایش میدهد؟ شیطان دو هدف از آرایشگری خود دارد، هدف اول، رابطه نفس و شیطان است، گرایشها انسان را بهطرف مسائل مادی میکشاند و عرصههای مادی را وسیله میکند برای نفسانیات انسان که گرایشهای جنسی، شهوتی، مالی و مقامی آزادانه اعمال شود و گسترش یابد.
ایشان، دومین هدف آرایشگری شیطان را ایجاد فاصله بین انسان و خدا دانست و ادامه داد: هدف و انگیزه دومی که شیطان در آرایشگری پول و ملک و مال دارد، انسانها را وابسته به دنیا کند و آنان وابسته به خدا نشوند؛ ما بر حسب فطرت خودمان به خدا گرایش داریم؛ مرحوم مقدس اردبیلی سحر برای نافله شب و تهجد بیدار شد، در کنار در چاه آمد، سطل را به داخل چاه انداخت، آب بکشد و وضو بگیرد، سطل را بالا کشید، دید سنگین است، سطل را بالاتر آورد، دید پر از جواهر است، ناراحت شد، ریخت داخل چاه و گفت خدایا، احمد از خواب بیدار شده، وضو بگیرد به در خانه تو بیاید، به او جواهر نشان میدهی؟
شیطان برای خدا رقیب تراشی میکند
آیتالله علمالهدی تصریح کرد: برادران، کار شیطان رقیب تراشی برای خدا است، تویی که به خدا وابسته و دلدادهای، تویی که بنده دلداده به خدا هستی، خدا را ولکنی و به رقیب خدا بچسبی، این رقیب یا شهوترانی جنسی است، یا خانوادهات، هستیات میشود خانواده و خانهات، از خدا دست میکشی برای خانه و خانوادهات، پول، مقام و قدرت میشود رقیب خدا لذا «زُیِّنَ لِلنّاسِ حُبُّ الشَّهَواتِ...» و ما باید سعی کنیم در زندگیمان برای خدا رقیب پیدا نشود.
ایشان اضافه کرد: در زندگی به هرچه علاقهمند شدید، ولو به همسر، فرزند و زندگیات، اول حواست باشد رقیب خدا در زندگیات نشود، این دلدادگی و وابستگی باعث نشود از خدا دست بکشی و به او متوجه شوی چون اگر احساس کردی رقیب خدا است، بدان این همان زینت و آرایشگری شیطان است.
مشروح خطبه اول
دریافت
مدت زمان: 22 دقیقه 26 ثانیه