۱۴۰۳ يكشنبه ۳۰ ارديبهشت

   

خطبه اول - این شیطان‌شناسی در عرصه زندگی اجتماعی باید راهبرد زندگی افراد شود، توجه داشته باشیم که شیطان یک بخشی از فعالیت‌های تزئینی خود را به صورت غیر مستقیم و با جریان‌های شیطانی انجام می‌دهد، لذا آنچه به شیطان شناسی ما کمک می‌کند و به ما مصونیت در برابر تمام انحرافات می‌بخشد، جریان شناسی در زندگی اجتماعی است.

 

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه اول نماز جمعه این هفته، 19 آبان ماه مشهد مقدس در حرم امام رضا (علیه‌السلام)، اظهار کرد: موضوع چند هفته اخیر خطبه‌های نماز جمعه مربوط به بحث شیطان‌شناسی از منظر قرآن بود، به همین مناسبت گفته شد، شگرد اصلی و محوری شیطان در اغوای انسان، آرایشگری و زینت بخشی است، بحث ما در انواع تزئین و آرایشگری شیطان بود، که بیان کردیم هفت آیه در قرآن کریم درباره آرایشگری و تزئین شیطان وارد شده است.

ایشان افزود: این هفته نیز به تفسیر آیه 137 سوره مبارکه انعام در خصوص نوع سوم آرایشگری شیطان پرداخته می شود که این نوع از آرایشگری شیطان، زینت اندیشه انحرافی است، در این خصوص سه نکته باقی ماند که امروز آنها را به تفسیر بیان خواهیم کرد.

امام جمعه مشهد مقدس ادامه داد: نکته اول درباره کلمه شرکاء، نکته دوم کلمه لیردوهم و نکته سوم کلمه ولیالبسو علیهم دینهم هست، در این آیه مبارکه خداوند متعال می‌فرمایند؛«برای مشرکین، فرزندکشی را شرکای آنها زینت می‌دهند»؛ مقصود از شرکا چی هست، کلام ما درباره آرایشگری شیطان هست اما خداوند در این آیه می‌فرماید نقش زینت و آرایشگری را شرکا انجام می‌دهند، منظور این آیه مبارکه این است که آرایشگری و زینت شیطان گاهی به صورت مستقیم است یعنی از طریق وسوسه نفوس و در صدوری است که به وسیله شیطان انجام می‌گیرد و از طریق وسوسه مستقیم گناه را برای انسان زینت می‌دهد؛ ولی شیطان غیر از آرایشگری مستقیم، آرایشگری‌های غیر مستقیمی نیز دارد که به وسیله عوامل خود آرایشگری و زینت را در یک اندیشه انحرافی انجام می‌دهد.

ایشان با اشاره به اینکه منظور از کلمه شرکا در این آیه، «بت‌ها» هستند، اضافه کرد:  علتی که در قرآن از «بت» تعبیر شرکاء می‌کند به این خاطر است که بت پرست‌ها اعتقادشان این بود که تمام اموال و دارایی‌های سالیانه خود را با بت‌ها شریک می دانستند و درصد مخصوصی از درآمد سالیانه را به بت‌ها اختصاص می‌دادند و چون بت‌ها را شریک خود در اموال و درآمد می‌دانستند لذا قرآن از بت‌ها تعبیر به شرکاء می کند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: این آرایشگری مربوط به شیطان است، اینجا این سوال مطرح می‌شود، بت‌ها که از چوب و سنگ هستند چگونه می‌توانند در درون اندیشه و دل انسان تصرف کنند و آرایشگری و زینت داشته باشند؟، چرا خداوند متعال می‌فرمایند؛«بت‌های آنها فرزندکشی را برای مشرکین زینت می‌دهند»، در حقیقت مقصود از این بت‌ها خود آنها نیستند بلکه جریان‌های بت‌پرستی است، آن خادمان بت‌کده‌ها و متولیان سنگ و چوب‌ها هستند که برای حفظ منافع خود جریان‌های انحرافی و شیطانی را آرایشگری و تزئیین می‌کنند و سلطه آنها به وسیله این بت‌ها شکل می‌گیرد.

آرایشگری‌های شیطان، گاهی غیر مستقیم و به وسیله جریان‌های شیطانی است

ایشان گفت: قرآن می‌خواهد بگوید که آرایشگری و زینت شیطان همیشه مستقیم نیست، گاهی این آرایشگری‌ها غیر مستقیم و به وسیله جریان‌های شیطانی است، شیطان دستگاه دارد و زمانی که می‌خواهد در عرصه روابط اجتماعی، انسان‌ها را گمراه کند، جریان سازی می‌کند، در حوزه‌های سیاست، فعالیت‌های اجتماعی، اندیشه سیاسی و مدیریت‌های اجتماعی شیطان جریان‌سازی می‌کند، شگرد شیطانی خود را آرایشگری و زینت می‌بخشد و به وسیله آن جریانی که بوجود آورده این آرایشگری و تزئین  را انجام می‌دهد، تصور نکنید که شیطان دخالتش در انسان همیشه مستقیم است، بخش عمده شگرد آرایشگری شیطان به وسیله جریان‌های سیاسی است.

ایشان ادامه داد: این جریان‌های شیطانی در آرایشگری خود دو کار را انجام می‌دهند، ابتدا افکار انحرافی را آنچنان در فکر افراد آرایش و زینت می‌دهند و آنچنان کانون فکر آنها را مدیریت می‌کنند که آنها را تا پای هلاکت خود پیش می‌برند، در یک جریان انحرافی سیاسی و عقیدتی انسان‌ها را در مسیر یک انحراف و  عقیده سخیف آنچنان منحرف می‌کنند که مواد منفجره به خود ببندند و خودشان را نابود کنند برای اینکه شگرد شیطان را در نابود کردن یک عده انسان به عمل برسانند.

هلاکت فرد در اندیشه انحرافی، شگرد دیگر شیطان در گمراهی بشر است

آیت الله علم الهدی، به هلاکت رسیدن فرد در عقیده به یک اندیشه انحرافی را نکته دوم از آرایشگری اندیشه انحرافی توسط شیطان دانست و افزود: انسان وقتی در قرآن تعمق می‌کند بسیاری از مسائل زندگی روزانه‌اش را در آن می‌بیند و بسیاری از جریان‌ای زندگی اش را در قرآن مشاهده می‌کند، ما امروز دقیقا داریم می‌بینیم در عرصه‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، جریان‌های شیطانی که روی کار می‌آیند آنقدر از ابعاد مختلف در اندیشه‌های سخیف و معاند خداوند و توحید افراد را می‌کشانند که تا پای هلاکت خودشان پای این انحراف می‌ایستند. تاریخ منافقان را در کشور خودمان مطالعه کنیم و ببینیم این‌ها چه خانواده‌هایی را بدبخت کردند و چه خانواده‌هایی را نیز در حال حاضر بدبخت می‌کنند و این‌ها را تا کجا دنبال خود کشاندند.

بزرگترین طعمه جریان‌های شیطانی در روی زمین نسل جوان است

ایشان گفت: یک شورای مرکزی، یک حزب انحرافی و مشرک، یک جریان التقاطی منافقانه و مشرکانه، یک بت می‌شود و جریان‌های شیطانی که اطراف این بت هستند، انسان‌ها را به طرف این بت می‌کشانند و تا پای هلاکت نیز آن‌ها را پای این بت و جریان انحرافی سیاسی نگه می‌دارند، جوان‌های عزیز، برادران و خواهران جوان آیه قرآن هشدار به شما و بیدار باش به شما است، این را بدانید که بزرگترین طعمه جریان‌های شیطانی در روی زمین که حتی تا مرز هلاکت ممکن است شما را پیش ببرد، شما نسل جوان، شما برادر و خواهر معصومی که به خاطر فقدان تجربه، عدم نگرش و عمیق نیاندیشیدن و بی توجهی به هشدارهای دینی هستید، شما براساس نو طلبی و نوگرایی طعمه این جریان قرار می‌گیرید و آنها شما را تا پای هلاکت این اندیشه سخیف پیش می‌برند.

امام علی(ع) در خطبه نهج البلاغه ریشه فتنه را التقاط می دانند

ایشان بیان کرد: آخرین نکته این است که جریان‌های انحرافی یک اندیشه باطل را در مقابل چشمان افراد رنگ آمیزی می‌کنند، یک عقیده فاسد و دگر اندیشی بسیار سخیف و باطل را آرایش می‌دهند، که وقتی شما می‌بینید، این اندیشه سخیف با مبانی دینی شما نمی‌سازد به دنبال این می‌افتید که برای این اندیشه باطل و فکر باطل یک توجیه دینی پیدا کنید و در این موقعیت دوباره شیطان و جریان‌های شیطانی شما را کمک می‌کنند تا این اندیشه باطل را به نام قرآن و حدیث با یک توجیه دینی در مغز شما جای بدهند. اینجاست که التقاط در اندیشه پیش می‌آید.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: این آقایی که نهی از منکر می‌کند و نهی از منکر او با لذایذ نفسانی شما مطابقت نمی‌کند؛ این جریان‌های شیطانی به شما می‌گوید او حرف خودش را می‌زند، نخیر می‌شود، دین را می‌شود جور دیگر نیز شناخت، تا با خوش گذرونی‌های نامشروع هم سازگار باشد و بعد اندیشه انحرافی را توجیه دینی می‌کنند و التقاط پیش می‌آید، یک اندیشه فاسد از یک جریان دگر اندیشی را با یک آیه قرآن و حدیث کنار هم می‌گذارند و شما را در دین‌تان به شبهه می‌اندازند. بر دین شما لباس فاسد می‌پوشانند.

شیطان‌شناسی در عرصه زندگی اجتماعی باید راهبرد زندگی افراد شود

امام جمعه مشهد مقدس با بیان اینکه امام علی(ع) در خطبه نهج البلاغه ریشه فتنه را التقاط می داند، گفت: به این معنا که عده‌ای به عنوان جریان شیطانی، توجیه‌گر دینی مردم نسبت به عقاید فاسد بشوند، امام علی (ع) می‌فرمایند: این‌ها یک تیکه از دین و یک تیکه از اندیشه باطل را می‌گیرند و به هم وصل می‎کنند و به دین شما لباس باطل می‌پوشانند، و بر اندیشه باطل لباس دین می پوشانند»، اینجا است که شیطان بر اولیا خود مسلط می‌شود و آن‌ها را منحرف می‌کند و منشا فساد قرار می‌دهد.

ایشان خاطر نشان کرد: بنابراین این شیطان‌شناسی در عرصه زندگی اجتماعی باید راهبرد زندگی افراد شود، توجه داشته باشیم که شیطان یک بخشی از فعالیت‌های تزئینی خود را به صورت غیر مستقیم و با جریان‌های شیطانی انجام می‌دهد، لذا آنچه به شیطان شناسی ما کمک می‌کند و به ما مصونیت در برابر تمام انحرافات می‌بخشد، جریان شناسی در زندگی اجتماعی است.

ایشان اضافه کرد: برادران و خواهران جوان، شما جریان شناسی داشته باشید، جریان‌ها را بشناسید، به این وسیله جریان‌های شیطانی را تشخیص بدهید تا این‌ها ابزار و عوامل آرایشگری شیطان نشوند.

  


دریافت

 


دریافت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی