۱۴۰۳ پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت

     

اقدامات امام سجاد(علیه السلام) باعث نهادینه شدن نهضت عاشورا و جریان ساز شدن این نهضت شد.

به گزارش Alamolhoda.com ، آیت‌الله علم الهدی در ویژه برنامه روز شهادت امام زین‌العابدین(ع) که با حضور جمعی از زائران و مجاوران حرم مطهر امام رضا(ع) در رواق امام خمینی(ره) برگزار شد، به تبیین نقش امام سجاد(ع) در نهادینه کردن نهضت عاشورا پرداخت و گفت: قیام عاشورا تنها قیامی است که سه امام معصوم رهبری آن را بر عهده داشته‌اند و همین موضوع یکی از عوامل جاودانگی این قیام است.

وی از وجود مقدس امام حسن مجتبی(ع) به عنوان عنصر زمینه ساز این نهضت نام برد و اظهار کرد: قیام عاشورا به صورت دفعی و ناگهانی صورت نگرفت، بلکه برخی از مقدمات این قیام خونین توسط امام حسن(ع) فراهم شده بود.
امام جمعه مشهد با اشاره به زمان وقوع نهضت عاشورا در سال 61 هجری بیان کرد: این زمان 17 سال پس از کناره گیری امام حسن(ع) از قدرت بود و هفت سال از این سال‌ها نیز حضرت سیدالشهدا(ع) امام بودند، اما انقلاب انجام نشد. چرا که جامعه باید به یک بلوغ سیاسی و اجتماعی می‌رسید.
وی از حضرت سیدالشهدا(ع) به عنوان رهبر اجرایی قیام عاشورا نام برد و تصریح کرد: امام حسین(ع) با قیام در برابر یزید و عدم بیعت با او که خلیفه‌ای فاسد و فاجر بود، رهبری اجرایی این قیام را بر عهده گرفتند و در این راه مظلومانه به شهادت رسیدند.
آیت ‌الله علم الهدی از امام سجاد(ع) به عنوان رهبری نهادینه ساز قیام عاشورا یاد کرد و گفت: اینکه نهضت عاشورا در تمام جوامع و ملل غیرمسلمان و غیرشیعه ابدی شده، به خاطر تلاش‌های مجاهدانه امام زین العابدین(ع) است.
وی تصریح کرد: نهضت عاشورا هر چند از نظر فیزیکی و ساختاری کوچک است، اما با فعالیت‌های امام سجاد(ع) نقش دگرگون ساز آن در زمان خود و در جوامع بعدی وسیع تر و گسترده تر شد و به یک نهاد و واقعیت غیرقابل تغییر و جهانی تبدیل شد.
امام جمعه مشهد افزود: جریان سازی انقلاب عاشورا تا ظهور حضرت بقیه الله اعظم(ارواحنا فدا) ادامه خواهد داشت و آن حضرت هم با قدرت عاشورا و کربلا قیام می‌کنند و جهان را با استفاده از عنصر بازمانده و باقی مانده از انقلاب عاشورا متحول و دگرگون می‌کنند.
وی اظهار کرد: بسیاری از مردم متاسفانه از امام سجاد(ع) به عنوان امام بیمار یاد می‌کنند، این در حالی است که ایشان 40 سال برای نهادینه کردن نهضت عاشورا تلاش کردند تا ماهیت آن را حفظ کنند و همین اقدامات باعث جاودانه شدن این نهضت شد.
نماینده ولی فقیه بیان کرد: امام زین العابدین(ع) در وسط بازار مدینه ماجرای کربلا را تعریف کرد و مردم متحول ‌شدند به طوری که همه بازار و همه شهر مدینه در مدت زمان کوتاهی به عزاخانه سیدالشهدا(ع) تبدیل شد و مردم به یاد مظلومیت شهدای کربلا اشک می‌ریختند.
وی یکی دیگر از اقدامات امام سجاد(ع) را خریداری بردگان و تربیت انقلابی آن‌ها دانست و اظهار کرد: امام سجاد(ع) این غلامان را بعد از تربیت آزاد می‌کردند و آن¬ها در همه بلاد اسلامی پخش می‌شدند و حقایق انقلاب عاشورا را برای دیگران بازگو می کردند و این امر در اشاعه نهضت عاشورا نقش مهمی داشت.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی