۱۴۰۳ يكشنبه ۳۰ ارديبهشت

       

امام جواد(ع) مانند پدر بزرگوارشان در برابر نقشه های شیطانی مأمون ایستادگی کرده و شگردهای او را به فرصتی برای خود تبدیل کردند.

به گزارش Alamolhoda.com، آیت الله علم الهدی ظهر امروز در مراسم سوگواری امام جواد(ع) که در رواق امام خمینی(ره) بارگاه منور رضوی برگزار شد، اظهار کرد: متأسفانه معرفت شناسی ما نسبت به مقام ولایت اهل بیت(ع) هم پهنه با عشق، ارادت و هیجان احساسی ما نسبت به آن حضرات نیست؛ در حالی که با توجه به نقش محوری ائمه(ع) در احیای دین و خط دهی به جامعه، باید توجه بیشتری به معارف ایشان داشته باشیم.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی در تبیین نتایج توجه به لزوم معرفت شناسی نسبت به اهل بیت(ع)، اعتقاد به زنده بودن ائمه(ع) را یکی از این نتایج دانست و گفت: امام جواد(ع) فقط امام مردمی که در 12 قرن پیش زندگی می کردند، نبودند و وقتی ما می گوییم امام نهم شیعیان، امام جواد(ع) است، به این معناست که امامت ایشان برای ما نیز صادق است.

وی افزود: امام جواد(ع) از دو جهت امام ما نیز محسوب می شوند؛ اولا در آموزه های دینی و سیاسی که از ایشان نقل شده که در ابعاد گوناگون اخلاقی و دینی زندگی ما تأثیرگذار است و دیگری سیره سیاسی امام جواد(ع) و روش برخورد با جریان غاصب دشمن اهل بیت(ع) است که می توان از آن راهبردهایی برای مبارزه با دشمنان اسلام اتخاذ کرد.

آیت الله علم الهدی با اشاره به سیره سیاسی امام جواد(ع)، به مرور شگردهای مأمون برای مقابله با آن حضرت پرداخت و اظهار کرد: مأمون به عنوان «معاویه بنی عباس» شناخته می شد یعنی همان شیطنتی که معاویه در بنی امیه داشت، مأمون نیز در میان بنی عباس از آن برخوردار بود و به ویژه در برابر ائمه از این شیطنت ها استفاده می کرد.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی افزود: مأمون در دوران امام هشتم(ع) به این نتیجه رسیده بود که سرکوب جریان امامت نتیجه ای جز افزایش گرایش عمومی به این جریان نداشته و از همین رو سیاست خود را اینگونه تنظیم کرد که با شگردهای شیطانی جریان امامت را براندازی کند و در همین راستا مسأله ولایتعهدی امام رضا(ع) مطرح شد.

وی خاطرنشان کرد: خبرویت سیاسی امام هشتم(ع) شگردهای شیطانی مأمون را نقش بر آب کرد و این جریانات عامل توسعه امامت و ولایت در جهان اسلام شد؛ به گونه ای که اصل امامت به عنوان یک اصل فکری و اعتقادی که بار سیاسی دارد و جامعه را هدایت می کند، در بین مردم معرفی شد.

آیت الله علم الهدی گفت: ائمه پس از امام رضا(ع) نیز از همین رو که خط ایشان را تداوم بخشیدند، در میان دوست و دشمن به «ابن الرضا(ع)» مشهور شدند. دشمنان مقصودشان از به کار بردن این لقب، این بود که خطر امام هشتم(ع) برای خلافت عباسی را یادآوری کنند؛ یعنی همان گونه که امام رضا(ع) اسلام ناب را محور اندیشه ها قرار دادند، ائمه پس از ایشان نیز خط ایشان در حاکمیت اسلام ناب را تداوم بخشیدند.

امام جمعه مشهد مقدس خاطرنشان کرد: خطر جریان امامت برای دشمنان اسلام، پس از شهادت امام هشتم(ع) بیش از پیش روشن شد؛ چرا که پیش از امامت امام جواد(ع) دشمنان گمان می کردند مردم صرفا نسبت به شخصیت ائمه(ع) جذب شده اند اما وقتی امام جواد در سن 8 سالگی امامت را عهده دار شدند و مردم پشت سر ایشان راه افتادند، دشمنان متوجه اعتقاد مردم به اصل امامت شدند.

وی در پایان یادآور شد: مأمون، دختر خود، ام الفضل را به عقد امام جواد(ع) درآورد تا به گمان خود با انتقال امام(ع) به بغداد، ایشان را کاخ نشین خلافت عباسی کرده و از محوریت خارج کند اما امام جواد(ع) مانند پدر بزرگوارشان در برابر این نقشه شیطانی مأمون ایستادگی کرده و شگردهای او را به فرصتی برای خود تبدیل کردند./820/پ202/ب1

ا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی