۱۴۰۳ جمعه ۰۲ آذر

 

خطبه دوم ـ اگر یک عنصر در جریان حاکمیت و مدیریت اجتماعی با انتخابات مشروعیت سیاسی پیدا کرد اما مشروعیت دینی نداشت، این یک طاغوت است، پذیرش این حکومت کفر، تخلف از توحید و شرط توحید است.

 

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی امروز در خطبه دوم نماز جمعه این هفته 12 مردادماه در حرم امام رضا (علیه‌السلام)، ضمن تبریک اعیاد دهه کرامت، اظهار کرد: با تجدید عرض تبریک به مناسبت میمنت و مبارکی میلاد مسعود امام هشتم علی بن موسی‌الرضا (علیه‌السلام)، تذکری را خدمت برادران و خواهران عرضه می‌دارم و آن تذکر این است که امروز صبح مقارن اذان، عده‌ای برادران و خواهران در هیجان احساسی که نسبت به ولادت امام هشتم (علیه‌السلام) پیدا کردند، در حرم مطهر شروع کردند کف زدن؛ این را شما عزیزان توجه کنید که این آیه قرآن هست و امام رضا (علیه‌السلام)، مروج قرآن بودند.

 

ایشان ادامه داد: خداوند در قرآن می‌فرماید «وَ ما کانَ صَلاتُهُمْ عِنْدَ الْبَیْتِ إِلاَّ مُکاءً وَ تَصْدِیَةً فَذُوقُوا الْعَذابَ بِما کُنْتُمْ تَکْفُرُونَ»، نماز و عبادت بت‌پرست‌ها در کنار خانه خدا، سوت زدن و کف زدن بوده، «مُکاءً» سوت زدن و «تَصْدِیَةً» کف زدن است، حرم مطهر، معبد هست، «افضل بقاء الارض، حرم اهل‌البیت» امام معصوم از هر مسجدی فضیلتش بیشتر و بالاتر است، حرم معبد است، در معبد کف زدن و سوت زدن، کار مشرکین و بت‌پرستان است و در شأن ما مسلمانان موحدی که توحیدمان را از امام رضا گرفتیم، درست نیست.

 

بروز هیجانات احساسی در اماکن دینی باید متناسب با فرهنگی دینی باشد

 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با بیان این‌که بروز هیجانات احساسی در اماکن دینی باید متناسب با فرهنگی دینی ما باشد، عنوان کرد: درست است، این حتماً یک هیجان احساسی بود که بعضی برادران و خواهران ما امروز صبح در حرم انجام دادند اما مقام معظم رهبری نیز چند سال پیش دستور فرمودند به عزیزان مداحی که در ایام سرور و شادی اهل‌بیت مدیحه‌سرایی می‌کنند، فرمودند اگر می‌خواهید کف بزنید یا مردم کف بزنند، در مسجد کف نزنید چون این عبادت مشرکین و بت‌پرستان است، درست نیست ما در معبد عبادت بت‌پرستان را انجام دهیم؛ هیجان احساسی نسبت به امام رضا (علیه‌السلام)، امام زمان و هر امامی باید بر اساس فرهنگی دینی و فرهنگ قرآنی ما باشد، شعار ما در همه هیجانات دینی و احساسات، صلوات است.

 

ایشان افزود: در غیر معبد اگر به‌وسیله دیگری بنا شد برادران و خواهران ما هیجان و احساساتشان را به مقام ولایت اهل‌البیت نشان دهند، منوط به فتوای مراجع عالی‌قدر تقلید است که چه عمل و حرکتی را جایز می‌دانند آن‌هم در غیر معبد، مسجد و حرم؛ امیدواریم این مطلب دوباره در حرم مطهر امام هشتم، هیچ حرم امام معصوم و هیچ معبد و مسجدی تکرار نشود که ما شعار بت‌پرست‌ها که سوت زدن و کف زدن هست را در معابدمان و حرم اهل‌البیت یا مساجد اجرا کنیم.

 

سیره سیاسی امام رضا (علیه‌السلام)، منبع آموزش سیاسی برای امروز جامعه است

 

آیت‌الله علم‌الهدی به سیره سیاسی مام رضا (علیه‌السلام) اشاره کرد گفت: مسئله سیره سیاسی امام هشتم (علیه‌السلام) برای ما که مخصوصاً در موقعیت این زمان زندگی می‌کنیم، مبدأ و منبع آموزش سیاسی کامل نسبت به سیره سیاسی سایر ائمه (علیه‌السلام) هست چون زمان امام رضا زمان فتنه و توطئه بود، مأمون ملعون با فتنه و توطئه به جنگ مکتب اهل‌البیت برای براندازی امامت و ولایت آمد؛ دیدند در عرصه‌های نظامی در برخوردهای فیزیکی امام را توسعه دادند، امامت را گسترش دادند و مردم را تشنه امام و امامت کردند، 14 سال موسی بن جعفر را در زندان‌ها نگه داشتند، بعد از 14 سال که جنازه امام هفتم را خارج کردند، یک روز اجازه دادند مردم احساساتشان را به وجود مقدس موسی بن جعفر نشان دهند، برخی تواریخ نوشته‌اند جمعیتی که در بغداد برای تشییع‌جنازه موسی بن جعفر اجتماع کردند تا حد یک‌میلیون و نیم نفر رسیدند.

 

ایشان خاطرنشان کرد: این عدد الآن عدد زیادی نیست اما در دنیای 12 قرن گذشته که همه بغداد به‌اندازه یک محله کوچک مشهد امروز وسعت نداشته، یک‌میلیون و نیم آدم جمع شوند در تشییع‌جنازه موسی بن جعفر، خیلی عجیب است، دیدند این سرکوبی نتیجه عکس داد پس مأمون فکر کرد به‌جای برخورد فیزیکی و میدان‌های نظامی، امام را به میدان سیاست و فرهنگ بکشند و در یک تقابل فرهنگی سیاسی، امام و امامت را براندازی کنند دقیقاً مسئله‌ای که دنیای استکبار و آمریکا در مورد ما فکر کرده که بتواند با یک توطئه‌ها، شگردها و نفوذ سیاسی در داخل کشور و تشکل‌های داخل کشور بتواند اساس نظام ما را براندازی کند، این توطئه آمریکا برای نفوذ در داخل عین توطئه شیطانی مأمون در زمان امام رضا (علیه‌السلام) بود و لذا بهترین روش سیاسی و منهج سیاسی در موقعیت امروز را از سیره سیاسی امام هشتم باید یاد بگیریم.

 

مقابله با سکولاریسم، سیره سیاسی امام هشتم (علیه‌السلام)

 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی، مقابله با سکولاریسم را یکی از مهم‌ترین اقدامات علی بن موسی‌الرضا (علیه‌السلام) در دوران حیات ایشان دانست و گفت: یکی از روش‌های سیاسی امام رضا (علیه‌السلام) در سیره سیاسی، منوط کردن مبانی سیاست با مبانی دینی و مقابله با سکولاریسم بود، آنچه بعضی در مملکت سعی می کنند سیاست را از دین جدا کنند، برخی جریان‌ها هستند که در عرصه‌های سیاست و رقابت سیاسی دروغ می‌گویند، شیطنت می کنند و تهمت می‌زنند و انواع گناهان کبیره را انجام می‌دهند، وقتی هم به او می‌گویی چرا این کار را می‌کنی، می‌گوید فضای انتخاباتی است، فضای رقابت سیاسی است و خیال می‌کند فضای انتخاباتی و فضای رقابت سیاسی، همه محرمات الهی را برای او حلال کرده.

 

ایشان، مشکل با برخی جریان‌های سیاسی را اعتقاد آنان به جدا کردن مبانی دینی از مبانی سیاسی دانست و عنوان کرد: مشکلی که امروز با یک عده آدم‌هایی که ازیک‌طرف خود را مسلمان و متدین می‌دانند و از طرف دیگر در عرصه‌های سیاسی، مبانی سیاست را از مبانی دین جدا می کنند، امام رضا (علیه‌السلام) به‌عکس، سعی داشتند در مقابل این عده، مبانی سیاست را به مبانی دین وصل کنند و لذا در حدیث مقدس سلسله الذهب وقتی که وجود اقدس امام هشتم (علیه‌السلام) در آن موقعیت سر از دریچه محمل بیرون آوردند که مرحوم علامه مجلسی می‌گوید «مأمورین مأمون می‌خواستند امام رضا را از نیشابور مخفیانه خارج کنند، مردم نیشابور فهمیدند، دنبال کاروان امام هشتم راه افتادند، وسط بیابان امام رضا (علیه‌السلام) را پیدا کردند».

 

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: جمعیت عظیم اطراف موکب امام هشتم را گرفت، وقتی پرده کجاوه کنار رفت، حمال نورانی علی بن موسی‌الرضا (علیه‌السلام) از کجاوه بیرون آمد و چشم مردم به صورت نورانی امام هشتم (علیه‌السلام) افتاد، صدای ضجه مردم بلند شد، از اول طلوع آفتاب تا نزدیکی زوال، این نوشته مرحوم علامه مجلسی به نقل از علامه در بهار است، «مردم نیشابور به صورت امام رضا (علیه‌السلام) نگاه می‌کردند، اشک می‌ریختند و ناله می‌زدند»؛ اگر یک روز آقا و امام ما هم بیاید، عین مردم نیشابور که جمال شما را دیدند و این حالت را پیدا کردند، این حالت به ما هم دست می‌دهد، بزرگان قبایل، شیوخ و علما روی بلندی‌ها ایستادند و به‌زحمت مردم را ساکت کردند، گفتند بگذارید میوه دل پیغمبر برای ما حرف بزند و حضرت حدیث سلسله الذهب را فرمودند.

 

شرط پذیرش توحید، پذیرش ولایت است

 

ایشان با بیان این‌که امام رضا (علیه‌السلام)، شرط تحقق توحید را پذیرش ولایت و امام حاضر دانست و گفت: در حدیث سلسله الذهب، مبانی سیاسی به مبانی دینی وصل شد، بعد از این‌که توحید را فرمودند که از پدرانشان، از پیغمبر اکرم، از جبرئیل و از خدا که گفته «کَلِمَةُ إلاَ اِله اِلاَّ اللّهُ حِصْنِیِ فَمَنْ قَالَ لااِلهَ اِلاَّ اللّهُ‌ دَخَلَ فِی حِصْنِی وَمَنْ دَخَلَ فِی حِصْنِی اَمِنَ مِنْ عَذَابِی»، این را حضرت فرمودند، حدیث تمام شد، پرده کجاوه افتاد، مردم خواستند متفرق شوند، یک مرتبه دیدند دوباره پرده کجاوه کنار رفت، جمال نورانی امام رضا (علیه‌السلام) از میان کجاوه بیرون آمد، مردم این بار با یک حرص و ولع شدیدتری ریختند اطراف موکب امام هشتم، حضرت این بار فرمودند «بِشَرْطِهَا وَشُروُطِهَا وَاَنَا مِنْ شُرُوطِهَا»، توحید حصن خدا هست اما با شرط خودش و شرط آن، من هستم.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: این‌که فرمودند «اَنَا مِنْ شُرُوطِهَا»، نکاتی دارد؛ چرا نگفتند «و علی من شروطها»؟ مگر امیرالمؤمنین مبدأ ولایت نیست؟ مگر مصدر امامت و ولایت و معدن امامت مولا (علیه‌السلام) نیست؟ بگویند «و علی من شروطها»، فرمودند «اَنَا مِنْ شُرُوطِهَا»، امام حاضر، حاکم و امامی که قدرت را به دست بگیرد، امامی که مدیریت جامعه در کف با کفایت او باشد، امامی که بر مبنای اصول امامت جامعه را اداره کند و در برابر بینش مردم سرنوشت مردم دست امام باشد، فرمودند «اَنَا مِنْ شُرُوطِهَا»، یعنی موحد کسی است که جبهه بر آستان ولایت و حاکمیت و مدیریت امام معصوم بساید و در برابر امام معصوم زمان خودش خضوع و خشوع داشته باشد.

 

توحید کسی که سرنوشت سیاسی و اجتماعی‌اش به دست حجت امام زمان نباشد، ناقص است

 

ایشان افزود: لذا الآن به فرموده امام رضا (علیه‌السلام)، ما که موحدیم، شرط توحید ما این است که مسئله مدیریت و حاکمیت اجتماعی خودمان را به امام معصوممان، وجود اقدس امام زمان (علیه‌السلام) بسپاریم و حضرت به خاطر اینکه دارای مسؤولیت جهانی‌سازی هستند، مباشرت این حکومت و مدیریت را به حجت خودشان واگذاشته‌اند و حجتشان، مجتهد جامع‌الشرایط است و لذا اگر کسی امروز سرنوشت سیاسی، اجتماعی و مدیریت اجتماعی‌اش را به دست حجت امام زمان یعنی مجتهد جامع‌الشرایط نسپارد، موحد نیست، توحیدش ناقص است.

 

مشروعیت سیاسی منهای مشروعیت دینی، طاغوت است

 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی تصریح کرد: برادران و خواهران، شما نمازگزارید، رو به قبله نشسته‌اید، خدا را عبادت می‌کنید و یکتایی خدا را می‌پرستید، مشروعیت سیاسی منهای مشروعیت دینی، طاغوت است؛ یعنی اگر یک عنصری در جریان حاکمیت و مدیریت اجتماعی با انتخابات مشروعیت سیاسی پیدا کرد اما مشروعیت دینی نداشت، این یک طاغوت است، پذیرش این حکومت کفر است، پذیرش این حکومت تخلف از توحید و شرط توحید است و لذا مقام معظم رهبری در مراسم تنفیذ دیروز، حکمی که به رئیس‌جمهور دادند، فرمودند من شما را به ریاست جمهوری منصوب می‌کنم، یعنی فقط نصب ولی امر و نصب امامت از طاغوت بودن این حاکمیت را خارج می‌کند، مشروعیت دینی در کنار مشروعیت سیاسی باعث می‌شود که این عنصری که دارای مشروعیت سیاسی است، طاغوت نباشد، نفرمودند انتخاب می‌کنم، فرمودند منصوب می‌کنم.

 

ایشان با تأکید بر این‌که نصب ولی امر به مشروعیت سیاسی، مشروعیت دینی و خدایی می‌بخشد، اضافه کرد: آنی که از طرف مردم است، انتخاب است اما آنچه به خدا و حاکمیت الله ارتباط دارد، آنچه به مقام امامت و ولایت مرتبط است، انتصاب است لذا فرمودند شما را به ریاست جمهوری نظام، منصوب می‌کنم، یعنی غیرازاین، این مدیریت، این حاکمیت، حاکمیت طاغوتی است؛ یعنی تنها چاشنی که یک حاکم را در حاکمیت دینی حاکم رسمی دینی و مشروع قرار می‌دهد، نصب ولی امر و نصب حجت امام زمان (علیه‌السلام) است. «تکبیر»

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی