۱۴۰۳ يكشنبه ۰۹ ارديبهشت

   

منفعت اعتقاد به مدیریت پروردگار به خود انسان بر می گردد و فراز و نشیب های دنیا او را از پای در نخواهد آورد

به گزارش Alamolhoda.com ، آیت الله علم الهدی ظهر امروز در ادامه سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم که در ایام ماه مبارک رمضان با محوریت سوره مبارکه «حدید» در مهدیه مشهد برگزار می شود، به بیان نکات تفسیری ششمین آیه از این سوره پرداخت.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی در ابتدای سخنان خود، یادآور شد: امام سجاد(ع) فرمودند خداوند می دانست که در آخرالزمان اقوام متعمقی به دنیا می آیند و از همین رو سوره مبارکه توحید و شش آیه نخست سوره حدید را نازل کرد تا آن ها بر حسب تعمقی که در این آیات می کنند، نسبت به ذات مقدس پروردگار شناختی می یابند که این معرفت در عمق وجود و باطن زندگی آن ها رنگ توحیدی ایجاد می کند.

وی اظهار کرد: هرچند که ممکن است ما جزء آن اقوام متعمق آخرالزمان نباشیم اما برخی گفته ها وجود دارد که انسان را امیدوار می کند، وقتی امام سجاد(ع) می فرمایند در شش سوره ابتدایی سوره مبارکه حدید گوهر گرانقدری در مسأله معرفت شناسی پروردگار وجود دارد، انسان نسبت به درک این معارف امیدوار می شود.

آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: در شش آیه ابتدایی این سوره 12 صفت برجسته پروردگار بیان شده است که در ارتباط با ربوبیت و مدیریت جهان است؛ «شکست ناپذیری»، «توانمندی»، «ازلی بودن و ابدی بودن»، «ظهور در تمام موجودات» و «مخفی بودن خدا از حواس مدرکه موجودات» همگی از صفاتی هستند که مدیریت خداوند بر جهان را تبیین می کنند.

امام جمعه مشهد مقدس با اشاره به عبارت «و إلی الله ترجع الامور»، گفت: این مسأله که ما مدیریت خدا بر جهان را درک کنیم یا درک نکنیم، نقشی در مدیریت پروردگار ندارد و منفعت اعتقاد به مدیریت پروردگار به خود انسان برمی گردد و فراز و نشیب های دنیا او را از پای در نخواهد آورد، چرا که وقتی انسان خدا را بشناسد، احساسش نسبت به خدا کامل می شود و برخورد او در حوادث زندگی متفاوت خواهد شد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی