۱۴۰۳ يكشنبه ۰۹ ارديبهشت

     

آن چه برای ما به عنوان محبان اهلبیت(ع) موضوعیت دارد این است که عشق به آن ها برای ما تولید احساس نسبت به پروردگار می کند.

به گزارش Alamolhoda.com، آیت الله علم الهدی ظهر امروز در ادامه سلسله جلسات روزانه تفسیر قرآن کریم که با محوریت سوره مبارکه حدید در ایام ماه مبارک رمضان در محل مهدیه مشهد برگزار می شود، به بیان نکات تفسیری چهارمین آیه از این سوره پرداخت.
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی اظهار کرد: جهان از دو جهت به پروردگار متعال وابسته است و وابستگی اصلی اش نسبت به مقام خداوند از نظر تدبیر و مدیریت عالم هستی است. این تدبیر و مدیریت تنها در ارتباط با کلیات نیست و خداوند بر تمام جزییات موجودات احاطه دارد.
وی افزود: ذات مقدس پروردگار هم بر جریان کلی موجودات مدیریت دارد و هم در ساختار جزییات جهان مدیریت می کند و هیچ ذره ای از جهان نیست که از این مدیریت خارج باشد.
آیت الله علم الهدی با اشاره به عبارت شریف قرآنی «و هو معکم أین ما کنتم»، خاطرنشان کرد: خدا در این آیه می خواهد بگوید مکان باعث پوشش شما از خدا نمی شود و این گونه نیست که بتوانید خود را از خدا پنهان کنید. این در حالی است که انسان در پوشش زمانی هم از خدا مخفی نیست؛ پس چطور خداوند فقط به پوشش مکانی اشاره فرموده است؟ چون پوشش مکانی از هر نوع پوششی شدیدتر است و در نتیجه اگر کسی نتواند با پوشش مکانی از خدا پنهان شود، در سایر شرایط به طریق اولی امکان پنهان شدن از خدا را ندارد.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تصریح این آیه شریفه نسبت به همراهی خداوند با انسان، گفت: این معیت، معیت وجودی و جسمی نیست یعنی به این معنا که خدا جسمی در داخل جسم شما باشد نیست و قرب مکانی را منظور خود عنوان نکرده؛ بلکه منظور احاطه علمی است یعنی خدا بر تمام شؤون وجودی انسان احاطه علمی دارد و هیچ چیز از خدا پنهان نیست.
وی در بخش پایانی سخنان خود یادآور شد: کسی که نسبت به خدا احساس نداشته باشد، در اطاعت از پروردگار موفق نخواهد شد و آیات سوره مبارکه حدید با تقویت باورمندی ما نسبت به خداوند، این احساس را به وجود می آورد.
آیت الله علم الهدی تأکید کرد: آن چه برای ما به عنوان محبان اهلبیت(ع) موضوعیت دارد این است که عشق به آن ها برای ما تولید احساس نسبت به پروردگار می کند و علت این که اهلبیت برای ما «حبل الله المتین» و «عروه الوثقی» هستند نیز همین مسأله است

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی