۱۴۰۳ يكشنبه ۰۹ ارديبهشت

معارف دینی با تعمق قابل درک و فهم خواهد بود

پنجشنبه, ۱۸ خرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۵۷ ب.ظ

     

معارف دینی با تعمق برای انسان قابل درک خواهد شد و در غیر این صورت در حد افسانه باقی می ماند.

به گزارش Alamolhoda.com ،آیت الله علم الهدی ظهر امروز در دوازدهمین جلسه از سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم که در ایام ماه مبارک رمضان با محوریت سوره مبارکه حدید در محل مهدیه مشهد برگزار می شود، به بیان نکات تفسیری آیه شریفه «هُوَ الَّذِی خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ فِی سِتَّةِ أَیَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ یَعْلَمُ مَا یَلِجُ فِی الْأَرْضِ وَمَا یَخْرُجُ مِنْهَا وَمَا یَنْزِلُ مِنَ السَّمَاءِ وَمَا یَعْرُجُ فِیهَا وَهُوَ مَعَکُمْ أَیْنَ مَا کُنْتُمْ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیر» پرداخت.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: این نکته که خداوند آسمان ها و زمین را در 6 روز خلق فرموده است، برای برخی قابل درک نیست و به صورت یک ابهام جلوه می کند که چگونه ممکن است خداوند این ساخت و ساز عظیم عرصه خلقت را در 6 روز خلق کرده باشد؟

وی در پاسخ به این پرسش اظهار کرد: واژه «یوم» در حقیقت معیار و واحد زمان است که ممکن است تعداد ساعات متفاوتی را شامل شود و این که بگوییم اندازه مخصوصی از زمان یوم تلقی می شود، این گونه نیست. برای نمونه در مسأله قیامت، با وجود این که به «یوم القیامه» معروف است، خود خداوند در قرآن زمان آن را 50 هزار سال معرفی فرموده است. پس شاید مقصود از «سته أیام»، شش مرحله است.

آیت الله علم الهدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به قرآن شناسی شیعیان بر اساس روایات اهلبیت(ع)، گفت: ائمه(ع) انواری هستند که در اطراف هستی می چرخند. ارکان هستی به وسیله چهار فرشته اداره می شود یعنی خدای متعال از طریق این چهار فرشته مدیریت خود بر کل هستی را پیاده می کند. اگر ما این معانی را توجه نکنیم، برداشت های ما از بسیاری از مسائل غیبی به صورت افسانه در می آید.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: این که امام سجاد(ع) فرمودند در آخرالزمان انسان هایی می آیند که متعمق هستند و با تلاوت سوره توحید و شش آیه اول سوره حدید به درک نسبت به توحید می رسند، مؤید این مطلب است که معارف دینی با تعمق برای انسان قابل درک خواهد شد و در غیر این صورت در حد افسانه باقی می ماند.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی