۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين

     

اگر ظرفیت های محدود شده درکشور اعم از ظرفیت های فناوری، علمی و اقتصادی در معرض عموم مردم قرار گیرد و بهره برداری از آن عام شود، بهترین برنامه برای اجرای اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش alamolhoda.com، آیت الله سید احمد علم الهدی ظهر امروز در نخستین جلسه از سلسله جلسات روزانه تفسیر قرآن کریم که با محوریت سوره مبارکه «حدید» در محل مهدیه مشهد برگزار می شود، به بیان نکاتی پیرامون نقش انفاق در تحقق اقتصاد مقاومتی و ارتباط آن با ساختار سوره حدید پرداخت.

مشروح مهم ترین بخش های سخنان آیت الله علم الهدی به شرح ذیل است:

 

فلسفه انتخاب این سوره که به عنوان برنامه تفسیری بیش از هزار مسجد به همت سازمان تبلیغات در سطح استان صورت می گیرد، این است که رهبر معظم انقلاب امسال را سال «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال» اعلام فرمودند و سوره حدید دارای مطالب تبیین شده نسبت به باورمندی افراد نسبت به مسأله انفاق است.

با توجه به محوریت مسأله «اقتصاد مقاومتی» و لزوم بهره برداری از موقعیت ها و ظرفیت های داخل کشور، مخصوصا در عرصه تولید و اشتغال، مسأله ای که عامل محوری برای اجرای اقتصاد مقاومتی در داخل کشور قرار می گیرد، احساس مسؤولیت جمعی در همه مردم اعم از مسؤولان و دولتمردان و قاطبه مردم است و تا این احساس مسؤولیت همگانی در مردم به وجود نیاید، طبیعی است که با برنامه های خاص حکومتی کار به جایی نمی رسد.

باورمندی به مسأله انفاق فقط به این معنا نیست که انسان کمکی به قشر آسیب پذیر داشته باشد. «انفاق» واژه ای است که شامل همه بهره برداری ها از امکانات موجود هر انسانی می شود. یک عالم با علم خود، یک استاد با تدریس خود و یک انسان ثروتمند با کمک به قشر آسیب پذیر انفاق می کند. پس انفاق مفهوم عامی است که می گوید همه انسان ها ظرفیت های خود را مورد بهره برداری عموم قرار دهند. این ظرفیت های محدود شده در کشور اعم از ظرفیت های فناوری، علمی و اقتصادی اگر در معرض عموم قرار گیرد و بهره برداری عام شود، بهترین برنامه محوری اجرای اقتصاد مقاومتی خواهد بود.

رهبر انقلاب مکررا اعلام فرموده اند که جنگ ما با دشمن فعلا جنگ در محور اقتصاد است و همانطور که اگر طی 8 سال دفاع مقدس با وجود کمبود تجهیزات نظامی دشمن را ذلیل و زمین گیر کردیم، به خاطر به میدان آوردن ظرفیت های عمومی بود و همه مردم در همه شرایط وارد عرصه جهاد شدند و از همین رو سرمشقی برای دشمن شد که به فکر تهاجم نظامی به این کشور بر نیاید چرا که پیش خود حساب کرد که همه ظرفیت های مردم در چنین موقعیتی به میدان می آید، امروز که جنگ، جنگ اقتصاد است و دشمن سفره ما را هدف قرار داده است نیز باید در عرصه این جنگ اقتصادی با همه ظرفیت های موجود به میدان جنگ بیاییم و لازمه آن محدود نشدن ظرفیت ها در اختیار افراد و خانواده های محدود است.

امیرمؤمنان(ع) در عیادت از علاءبن زید، با کاخ مجلل، باغ وسیع و وضعیت مادی عظیمی مواجه شدند و وقتی بر بالین او حاضر شدند، به او فرمودند «آیا فقط خودت و خانواده ات از این باغ استفاده می کنید یا فقرا و ایتام بصره هم در این کاخ و باغ رفت و آمد دارند؟» آن شخص گفت «در کاخ من سفره اطعام گشوده می شود چرا که من شیعه شما هستم.» امیرالمؤمنین(ع) چنین زندگی ای را تأیید فرمودند.

یکی از اقداماتی که اخیرا در این راستا انجام شد و بسیار کار ارزشمندی بود، تبدیل کاربری باغ عظیم چندین هکتاری به نام باغ بیلدر متعلق به آستان قدس بود که بهره برداری خاص می شد اما به وسیله تولیت محترم آستان قدس تبدیل به اردوگاه تربیتی شد و امروز شرکت کنندگان اردوهای زیارت امام هشتم(ع)، از آن استفاده می کنند. این همان مفهوم انفاق است که ثروت را برای تأمین اشخاص معدود استفاده نکنیم.

باورمندی انفاق نیازمند فرهنگ سازی است و اگر این فرهنگ ترویج شود، ظرفیت های تک تک افراد، در اختیار عموم قرار می گیرد و ذات مقدس پروردگار برای نهادینه شدن این فرهنگ در جامعه اسلامی، سوره حدید را نازل فرموده است.

پیش از ورود به تفسیر آیات، به بررسی ساختار سوره می پردازیم تا شاکله پیام این سوره مورد بحث قرار گیرد. در این سوره، ذات مقدس پروردگار شش عامل برای فرهنگ سازی در زمینه انفاق بیان می فرماید. عامل اول این است که خودِ خدا را باور کنیم و فرمانروایی او بر جهان را باور داشته باشیم.

کسانی که روی کره زمین می خواهند همه چیز را در استخدام لذایذ و نفسانیت و شهوات خود در آورند، به خاطر این است که گمان می کنند دنیا بیابان بی سر و تهی است که یک عده گرگ در آن مسابقه می دهند تا شکار کنند. این مفهوم لیبرالیسم اقتصادی و اقتصاد سرمایه داری غرب در اروپا و آمریکا است.

رییس جمهور آن ها از آن سوی دنیا می آید 500 میلیارد دلار پول را می دزدد و با خود می برد. در سخنرانی انتخاباتی خود نیز گفته بود عربستان و برخی کشورهای این منطقه گاو هستند و باید آن ها را دوشید و پس از دوشیدن شیر، سرشان را برید. تنها هدایایی که به جز قرارداد فروش اسلحه دریافت کردند، 500 میلیارد دلار بود.

هابز که یکی از متفکران اقتصاد غرب است، می گوید «طبع بشر درندگی است و بشر درنده است و همه حرف هایی که تحت عنوان فضیلت، عاطفه و نوع دوستی به میان می آید، ابزار درندگی بشر است.»

 سرمایه دار بی رحمی که دارایی اش را برای عیاشی خود و خانواده اش ذخیره کرده نیز عملا همان کار هابز را انجام می دهد. تا زمانی که این پندار از مغز خارج نشود، دارایی ها از زندگی های محدود خارج نمی شود و قرآن می گوید برای خارج کردن این پندار غلط از ذهن ها ابتدا باید خدا را باور کنید و سپس فرمانروایی خدا بر جهان را. این جا ملک الله است و همه مردم مخلوق خدا هستند و مالک همه چیز خدایی است که هم تدبیر می کند و هم مدیریت و در مدیریت او هر کسی سهمی دارد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی