۱۴۰۳ پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت

 

خطبه اول ـ ما هستیم که شیطان را بر خودمان مسلط می‌کنیم به خاطر این‌که خدا را بر خودمان مسلط نکردیم، اگر خدا بر ما مسلط نشود، شیطان مالک ما می‌شود و تحت ملکیت شیطان قرار می‌گیرم.

 

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی پیش از ظهر امروز در خطبه اول نماز جمعه این هفته، 29 اردیبهشت‌ماه در حرم امام رضا (علیه‌السلام)، با بیان این‌که موضوع در خطبه اول، شیطان شناسی در آیات قرآن است، اظهار کرد: کلام ما در خطبه اول در موضوع شیطان شناسی از قرآن بود، آیه‌ای که امروز موردبحث در این موضوع قرار می‌گیرد، آیه 50 سوره کهف است، ذات مقدس پروردگار می‌فرماید «وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِکَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلاَّ إِبْلیسَ کانَ مِنَ الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ أَفَتَتَّخِذُونَهُ وَ ذُرِّیَّتَهُ أَوْلِیاءَ مِنْ دُونی‏ وَ هُمْ لَکُمْ عَدُوٌّ بِئْسَ لِلظَّالِمینَ بَدَلاً»، محور سخن در این آیه، جمله آخر آیه است «أَ فَتَتَّخِذُونَهُ وَ ذُرِّیَّتَهُ أَوْلِیاءَ مِنْ دُونی‏ وَ هُمْ لَکُمْ عَدُوٌّ»، این جمله‌این آیه با جمله‌ای که در آیه 27 سوره مبارکه اعراف در هفته‌های گذشته موردبحث قراردادیم، یک ناسازگاری ظاهری دارد.

 

خدا شیطان را مسلط بر انسان قرار داده یا تسلط شیطان، انتخاب انسان است؟

 

ایشان ادامه داد: در آیه 27 سوره اعراف که ذات مقدس پروردگار فرمود «...انَّا جَعَلْنَا الشَّیاطینَ أَوْلِیاءَ لِلَّذینَ لا یُؤْمِنُونَ»، در جمله آخر آن آیه خدا فرمود ما شیاطین را اولیاء برای کفار و افراد بی‌ایمان قراردادیم، در این آیه می‌فرماید «...فَتَتَّخِذُونَهُ وَ ذُرِّیَّتَهُ أَوْلِیاءَ مِنْ دُونی...»، کفار، مشرکین و افراد فاسق را خداوند توبیخ می‌کند، آیا شما شیطان و ذریه شیطان را برای خودتان به‌جای من اولیاء خودتان قراردادید؟

 

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به ناسازگاری ظاهری دو آیه ذکرشده، عنوان کرد: در سوره اعراف خدا فرمود «خدا این‌ها را برای کسانی که ایمان ندارند ولی قرار داده است»، در این آیه می‌فرماید «شما برای خودتان شیطان و ذریه اش را به‌جای خدا ولی خود قراردادید»؛ آیا واقعاً افراد کافر، فاسق و بی‌ایمان شیطان را ولی خودشان قرار می‌دهند یا خدا شیطان را ولی آنان قرار داده است، آیا آنان سراغ شیطان رفتند یا پروردگار شیاطین را اولیاء این‌ها قرار داده؟ این دو مطلب چطور باهم سازگار است؟

 

اقسام ولایت؛ ولایت اطاعت و ولایت ملک و تدبیر

 

ایشان به اقسام ولایت اشاره و بیان کرد: ولایت بر دو قسم است، ولایت اطاعت و ولایت ملک و تدبیر، وقتی یک ولی ولایت دارد به این معنا که مولا علیه او واجب است از او اطاعت کند و پیرو او قرار می‌گیرد، این ولی شده و ولایت دارد به خاطر آن فرد و افراد از او؛ وجود مقدس پیغمبر، خدا و معصومین بر ما ولایت اطاعت دارند؛ خداوند متعال در قرآن می‌فرماید «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا طِیعُوا للَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ»، افراد مؤمن، اطاعت خدا، پیغمبر و اولی الامر بر شما واجب است پس پروردگار، پیغمبر و ائمه معصومین بر حسب این آیه بر ما ولایت اطاعت دارند.

 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با بیان این‌که ولایت اطاعت، ولایت اختیاری و ارادی است، خاطرنشان کرد: این ولایت عبارت است از یک پذیرش، یعنی آیا اگر فردی در موقعیتی قرار گرفته که باید از او اطاعت کنم، ولایت او در اطاعت محقق و قطعی می‌شود؟ به‌صرف ولایت داشتن ولایت اطاعت تحقق پیدا نمی‌کند، فعلیت ولایت اطاعت زمانی است که افراد تحت ولایت، اطاعت و پیروی کنند، اگر اطاعت و پیروی کردند، این آقای ولی اطاعت را برای خود ولی گرفتند، این یک نوع ولایت است.

 

ایشان افزود: ولایت قسم دوم، ولایت ملک و تدبیر است، ولایت سلطه است؛ گاهی افراد ولی دارند که ولی بر آنان مسلط می‌شود، پدر بر فرزند صغیرش ولایت سلطه و تدبیر دارد، این دو نوع ولایت دقیقاً در ولایت پدر نسبت به فرزند قابل‌تشخیص و مثال زدن است، بچه‌ای صفیر تحت تکفل پدر است، پدر بر او ولایت تدبیر و ملک و سلطه دارد، پدر بر این بچه مسلط است.

 

آیت‌الله علم‌الهدی اضافه کرد: وقتی بچه بزرگ شد و مردی قوی درامد، آیا در آن زمان پدر ولایت ندارد؟ در آن زمان هم پدر ولایت دارد اما ولایت ملک و تدبیر نیست، ولایت اطاعت است، به پسر 40 ساله خود هر فرمانی بدهد، اطاعت از پدر بر او واجب است اما در زمان صغیر بودن، ولایت پدر بر فرزند ولایت سلطه است.

 

ولایت اطاعت را مردم برای شیطان قائل شدند

 

ایشان با بیان این‌که مردم برای شیطان ولایت اطاعت قائل شده و از او پیروی می‌کنند، تصریح کرد: خداوند در آیه 50 سوره کهف می‌فرماید: «أَفَتَتَّخِذُونَهُ وَ ذُرِّیَّتَهُ أَوْلِیاءَ مِنْ دُونی...» آیا شما مرد، کفار و افراد بی‌ایمان، شیطان و ذریه شیطان را ولی خود قرار داده‌اید به‌جای این‌که من ولی شما باشم؟ این ولایت اطاعت است، گرفتنی و پذیرش است، یعنی افراد کافر و بی‌ایمان شیطان را ولی خود پذیرفتند، از او اطاعت می‌کنند و شیطان هر تزیینی انجام دهد و آنان را فرمان دهد، مطیع و فرمان‌بردار شیطان می‌شوند پس ولایت اطاعت را خود مردم برای شیطان بر خودشان قائل شده‌اند.

 

اگر بنا شد بنده مطیع شیطان نباشم و تبعیت نکنم، آرایشگری‌های شیطان را نادیده بگیرم و فرامین شیطان را در راستای امیال نفسانی و خوش‌گذرانی‌های خودم زیر پا بگذارم، شیطان بر من ولایت اطاعت پیدا نمی‌کند.

 

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: اما ولایتی که در سوره مبارکه اعراف است، خداوند می‌فرماید «...انَّا جَعَلْنَا الشَّیاطینَ أَوْلِیاءَ لِلَّذینَ لا یُؤْمِنُونَ» ما شیاطین را اولیاء افراد بی‌ایمان قراردادیم، آن ولایت، ولایت تدبیر و سلطه است، این‌که می‌گوید «انَّا جَعَلْنَا»، یعنی ما قراردادیم به این خاطر است که تمام جریانات تکوینی و تمام جریان قانون علیت، سبب و مسبب با علت و قضا و قدر الهی است، چرخ طبیعت را خدا به راه انداخته و این علیت و سببیت را خدا بین سبب و مسبب قرار داده است.

 

لازمه ولایت در اطاعت، ولایت سلطه است

 

ایشان تصریح کرد: اگر قرار شد کفار و افراد بی‌ایمان شیطان را ولی در اطاعت گرفتند، خودشان انتخاب کردند، با انتخاب خود شیطان را ولی گرفتند و از فرامین شیطان اطاعت کردند، لازمه ولایت در اطاعت، ولایت سلطه است، این را خدا قرار داده، این لازمه با جعل خداست که هرکس ولایت اطاعت را از هر ولی پذیرفت، همان ولی بر او مسلط بشود، ولایت سلطه هم مال او باشد؛ اگر مطیع خدا شدم، فرامین خدا را عمل کردم و دستورات و سنت پیغمبر را انجام دادم، اگر فرمان‌بردار ائمه معصومین بودم، اگر در دوره غیبت امام معصوم از حجت امام معصوم پیروی کردم، این خدا، پیغمبر، امام معصوم و حجت امام معصوم بر من ولایت سلطه پیدا می‌کنند، می‌شوم تحت سلطه، تدبیر و ملک خدا.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به فرازی از مناجات شعبانیه، گفت: شما در مناجات شعبانیه که این شب و روزها قرائت می‌کنید به درگاه خدا عرضه می‌دارید که «إِلَهِی إِنَّ مَنْ تَعَرَّفَ بِکَ غَیْرُ مَجْهُولٍ وَ مَنْ لاذَ بِکَ غَیْرُ مَخْذُولٍ وَ مَنْ أَقْبَلْتَ عَلَیْهِ غَیْرُ مَمْلُوکٍ»، خدایا هرکسی به‌وسیله تو شناخته شد، خدایی و بنده خدا شناخته شد، شخصیتش در دنیا یک شخصیت برجسته است، هرکس به تو پناه آورد و تو پناهش دادی در زندگی‌اش شکست نمی‌خورد، کسی که توی خدا به او رو بیاوری و توجه کنی، مملوک واقع نمی‌شود، دیگر شیطان و نفس اماره مالکش نمی‌شود.

 

اگر ولایت اطاعت خدا را بپذیریم، ولایت سلطه شیطان محقق نمی‌شود

 

ایشان با بیان این‌که پذیرش ولایت اطاعت خدا مانع تحقق ولایت سلطه شیطان بر انسان می‌شود، خاطرنشان کرد: خدایا اگر تو به من رو بیاوری، دست روی من بگذاری و مرا به‌عنوان بنده انتخاب کنی، کسی دیگر مسلط بر من نمی‌شود، شیطان مالک من نخواهد شد؛ برادران، خواهران، این ما هستیم که شیطان را بر خودمان مسلط می‌کنیم به خاطر این‌که خدا را بر خودمان مسلط نکردیم، لازمه این‌که ولایت اطاعت پروردگار بر ما محقق نشود، ولایت سلطه خدا هم بر ما محقق نمی‌شود و اگر ولایت ملک خدا بر ما محقق نشد، ما بنده و ملک خدا نبودیم و مورد انتخاب خدا قرار نگرفتیم، شیطان مالک ما می‌شود و تحت ملکیت شیطان قرار می‌گیرم.

 

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: خدایا چطور می‌شود تو که از پدر و مادر به ما نزدیک‌تری، مرا به ست اعدا عدو خود می‌سپاری و تحت ولایت شیطان درمی‌آوری، خدا پاسخ می‌دهد خودت این کار را کردی و سلطه شیطان را پذیرفتی، وقتی ولایت اطاعت را از شیطان پذیرفتی، به سراغ من نیامدی و ولایت اطاعت مرا قبول نکردی، نتیجه آن سلطه شیطان بر تو هست.

 

ایشان افزود: یک بچه بی‌صاحب، یک بچه آواره سرگردان در کوچه و خیابان هرکسی او را تصاحب می‌کند، خدایا ما بی‌صاحبیم، دستمان به دامن اربابمان نیست، شیطان ما را تصاحب می‌کند، اگر آقای ما بیاید و دستمان به دامان صاحبمان باشد، دیگر شیطان بر ما مسلط نمی‌شود.

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی